När kommer fölet??
Alla ni som fått föl måste väl också varit med om att ibland få vänta över förväntat nedkomstdatum??
Hur lång tid har ni fått vänta??
Jag är nu på 17 dygn över tiden, suck… har aldrig väntat så här länge tidigare….. hur är det för er andra?

Hur har du, och från och med vad/när, räknat ut beräknat fölningsdatum?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#1 Jag räknar från sista betäckningsdag och 11 månader framåt. I just detta fallet så var Alison betäckt 070414-070420.
Tänkte bara att det kunde vara roligt att höra hur länge ni andra väntat på fölen? Spelar ingen roll om det var förra året 

Jag själv har aldrig varit med om att mina ston gått över tiden. Men en go vän till mig Sanne hade ett sto förra året som nästan gick en hel månad över tiden om ja inte minns helt fel

Tack och lov har vi aldrig fått föl senare än beräknat, men fler gånger tidigre.
#2 togs hon ifrån hingsten efter den brunsten?
Veritas odium paretFörvånad

Vi har ju haft ston som gått övet och jag tror det var 3 veckor som längt , hade ett sto som alltid gick över 3 veckor vid hingstföl och 2 veckor vid sto föl *S*
#5 Ja, hon togs från hingsten efter den betäckningen.
När Linus föddes 26/5 1996 var det efter en viss väntan Linda hade gått hos Plutus mellan 3-12/6. När Jehu och Alex födde fölade hon på dygn 318 efter sista betäckningsdag, de är födda 29/6 respektive 18/6.
+-14 dagar brukar anses som normal variation.
Veritas odium paretFörvånad
Mitt nu 9-åriga sto var beräknad till att födas 24 juni enligt ultraljud, vi väntade och väntade… och väntade. Och väntade lite till. Till slut gav jag upp, åkte med mina föräldrar till Wales - och när jag var som längst bort i västra Wales så ringde Märta på morgonen och meddelade att hon hade fötts - fredagen den 13 augusti!!
Och nä, mamman hade sannolikt inte gått över 1½ månad, troligtvis resorberade hon snart efter ultraljudet, men eftersom hon gick med hingsten ända in på hösten så hann hon ta sig igen. Men där satt vi med lång näsa! Vi kollade henne också någon gång däremellan så att det faktiskt var ett föl därinne och att det levde, och det gjorde det enligt veterinären - och ut kom ju en fin liten tjej som sedermera fick diplom och fortfarande är högst levande. :)
Hoppas inte att ni behöver vänta så länge. 

Ett av mina ston gick över 3 1/2 vecka med sitt första föl, räknat från sista betäckningdagen. Hon blev handbetäckt och åkte hem från hingsstationen efter sista betäckningen så hon kunde inte ha tagit sig vid ett senare tillfälle. Skönt när det lilla stofölet tittade ut och jag sedan kunde få sova hela nätter igen.

Pia, Anja gick juh 23 dagar över förra året, och allt gick bra till slut ivf. var glad om hon väntar tills det blir bättre väder, för det var inte roligt att hitta ett nyfött föl liggandes i leran, kall o blöt…som jag gjorde i fredags, då fölade ju Natasja o det var 5 dagar "för tidigt"
Hon fölar säkert snart, önskar dig lycka till
Förra året gick två av mina ston över tiden, en med 8 dagar och en med 12 dagar. Båda fick stoföl.