Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett22-reglementen-lagar
Läst 3445 ggr
SHV-Pysen
0

Mätintyg??

Jag måste skaffa mätintyg till min ponny, men hur gör man och hur mkt kostar det? Behöver all info jag kan få!

Jag har läst något om mätman eller liknande å så står det om slutmätningar i mätreglementet eller vad det heter, men jag fattar ingenting. Någon som kan hjälpa? En veterinär kommer i veckan å ska fixa tänderna, skall jag prata med honom, vet han, eller?

Det står också något om ID osv. Måste hästen ha pass för att få mätintyg?

Tacksam för alla svar!!!

VeronicaP
0

Hästen måste vara chippad , ha pass, ska den slutmätas så måste det vara 2 st mätmän och veterinär måste alltid vara med . Du kan tex gå in på SPTFS hemsida och se på mätmän.

Här kommer en länk : http://www2.ridsport.se/files/%7B9252BBFA-6041-4314-B4F2-ED26516E4110%7D.htm

Här kommer en länk om anvisningar till mätreglementet.

http://www.sptf.nu/info/anvmatr05.pdf

SHV-Pysen
0

:´( då blir det bara till att lägga ner alla planer på tävling då. Han är korsningsponny så pass tar nog 2 år, om vi har tur, att få.. Gråter

VeronicaP
0

#2 men det kan ju räcka med regristreringsbevis ju , kontakta en mätman i din närhet så kan de besvara dina frågor.

Ninnii
0

Man får det inskrivet i passet men jag fick öven en löslapp, det är den lappen jag ska visa på tävling!

Angel
0

Japp, lappen är det vikigaste!

Ahnna
0

Vad kostade det? Tog ni hem veterinär och mätmän eller åkte ni till någon travbana/ridklubb och fick ponnyn mätt?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ninnii
0

Vi ringde Ingemar Holst ( tror jag att det var) + en tjej som var mätman vilket var bra då hennes man var veterinär. Så vi åkte hem till tjejen och hennes man så kom Ingemar dit. Fick betala 500:- allt som allt.

Ahnna
0

#7 Sån tur lär ju inte jag ha! Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

UG
0

#7 Oj vilket bra pris! Mitt slutmätsintyg kostade allt som allt 1300:-

VeronicaP
0

hm då har vi det billigt med :-)

SHV-Pysen
0

oj, kostar det så mkt… jag som tänkt några hundralappar… hoppas vi får ett så billigt pris som möjligt då..

PP
0

Jisses! Jag betalade 450 kr, varav 150 kr var medlemsavgift i travklubben som anordnade. Mätningen kostade alltså 300 kr (dubbel avgift om man ej var medlem).

ÖPAF anordnar mätning i Örebro den 13 april. Samma pris som ovan, enligt uppgift jag fått.

Kratern
0

Min slutmätning + chippning kostade 500:- allt som allt.

SHV-Pysen
0

#13 vad menas med slutmätning? när skall det göras? när hästen vuxit färdigt eller?

Kris_J
0

#13 slutmätning kan göras tidigast när ponnyn är 8 år.

Kostnader för mätning:
GMK beslutar varje år om normkostnader för mätning.  Till dessa kostnader kommer ersättning för resor, eventuellt förlorad arbetsinkomst och ersättningen  till veterinär.

Veritas odium paretFörvånad