Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 2892 ggr
Ellen89
0

dum fraga?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag haller pa kopa ett sele och den ar inte helt ny (anvand 2,3 ganger). Undrar bara om det finns allt med som jag behover? (Om det syns pa bilden) Nagonting annat jag borde tanka pa innan jag koper?? obs ar helt ny till korning! Flört

UG
0

Ser ut att vara allt med.

sonja
0

Lite svårt att se allla delar, men jag saknar remmen som ska gå igenom däckeln, samt en "platta" som ska vara under magen. Det går en rem igenom däckeln, men den slutar ju vid skakelöglorna. Den borde forstsätta där och gå att spänna under magen på hästen. Det ska alltså vara två gjordar under magen och på den innersta brukar det vara en "platta" i mitten, ungefär som en kort dressyrgjord.

Ellen89
0

jo det va det jag tankte, att det var lite svart att se. Annars har jag tittat pa en annan, men den ar samre lader sa jag vet inte. Kanske inte kopa lader alls?

den andra ser ut sa har…(ska aven kopa vagnen (ny) som ar med pa bilden)

[daytona]
0

det finns inga dumma frågor…. Flört

sonja
0

Så kul ändå, vi är på olika sidor jorden, men jag tycker att jag känner igen både selen o vagnen ;-)

Det är jättesvårt att säga vilken som är bäst. Den första bilden du visade är ju en väldigt enkel, men snygg sele. Tror att man ska ge max 2000-2500 SEK för en liknande. OM det är samma som jag har sett o känt på. Viktigt är ju iaf att du får med alla delar.

Selen som sitter på hästen är ju svår att se, men den verkar ju komplett.  Jättenfin häst framför vagnen!

Lycka till!

Ellen89
0

#5. Tackar hasten ar min kompis hingst.

Selet pa forsta bilden kostar 2207 SEK (det ar nya priset ocksa), nastan aldrig andvand och jag gillar "guldet" det ser bra ut med svart ponny!Skrattande

Det andra selet ar helt nytt och kostar ungfr 1700 SEK.

Grejen ar ju det med nya selet sa vet jag att allting ar med. Med det andra sa kanske en del har kommit bort och jag maste kopa mer da. Vagnen kostar 2800 SEK har och ar helt ny.

Tack for era svar!!

Ellen89
0

Nu sitter jag och funderar igen. Selet pa forsta bilden, har den en baksele? Alltid nar jag tittar pa nagonting som ar rakt framfor mina ogon so hittar jag det inte…(har kopt selet i forsta bilden, ska hamtas om nagra dagar).

sonja
0

Ja, det ser ut som att den ligger bakom bröstan. Ska bli spännande att se alla grejerna på hästen. Är jättenyfiken, du måste skicka bild.

Ellen89
0

vad och varfor har denna ponny en extra tygel pa transet? Sa manga fragor…

Ellen89
0

#8 jepp sa snart jag hamtar det! Kan inte vanta, har velat borja kora i flera ar nu!

sonja
0

#9 Ser ut som en stuptygel, användes förr för att hästarna skulle hålla huvudet högt och då se vackra ut.

Eller så är det ngn sorts travgrej, kallas det checktygel?

Stuptygel är inget man ser här inom körning, men jag var på en tömkörningskurs och där förklarade man lite hur man kan använda sig av en sådan, men då ska man verkligen veta vad man gör.

Midlingur
0

#11 Uppkäk :)

Midlingur
0

Angående vagnen. Din vän borde sänka svängeln. Draglinjen är inte rak. Gör inte samma misstag :)

sonja
0

# 12 Check, käk, nästan samma..typ Flört

VeronicaP
0

#14 yapp inte så noga det där med stavningen ;-)

Ellen89
0

#13 ok jag sanker den nar jag far vagnen. Mitt sto ska vara samma storlek som hennes hingst. Jag far hjalp sen av en van som kor ocksa :)

#11 Tackar ska ej anvanda en sadan :)

Ellen89
0

Har nu satt pa selet och det ser ok ut. Den ar inte fastspand eftersom jag inte har vagn. Hon var upbunden och lugn nar jag holl pa med selet sa jag var inte for orolig. Hon har varit tomkord nu i ungfr 3 veckor.

#2 Plattan tror jag att jag 'hittade' forsoker aven satta up den.

Kratern
0

#17 Tycker kanske att du satt selen lite väl långt fram, men den ser bra ut. Saknas draglinorna eller har du inte satt på dem för fotograferingen?

Hanna-D
0

#17 Jag skulle höja upp både bakselen och bröstan till att börja med.

Kratern
0

#19 Jag skulle inte höja bröstan. Skrattande

Ellen89
0

#19 Vart ska bakselet vara for att det ska vara bast? Jag far hjalp med allt lite senare men kunde inte vanta med att satta selet pa henne, det passar ganska bra tycker jag.

#18 Draglinorna saknas aven bettet och tyglarna, ville inte satta pa dem da jag ej har vagn (an!) och hon ar inte inkord annu.

#19 Brostan ar inte fastspand alls, darfor sitter den lite hogre an vad den skulle.

Ellen89
0

Transet (utan bett, provar bara hur det sitter)

Ellen89
0

Lite over ifran, 'sadeln' passar helt ok.

Ellen89
0

#2 plattan tror jag iaf?

Hanna-D
0

En bild på min förra sele, har tyvärr ingen bild på den sele jag har nu där selningen syns bra.

Ellen89
0

#25. Satter upp bakselet!Glad

sonja
0

Nu när jag ser däckeln ("sadeln") framifrån syns det tydligt att det är fel rem som går igenom själva däckeln, den ska vara mkt längre och gå hel ner tills där den ska fästas ihop med en kortare rem under magen. Du har kanske sett att man kan dra en rem igenom däckeln. Kanske är det den remmen som nu sitter i söljan till skakelremmen. Remmen som går igenom däckeln ska gå i samma spänne som skakelremmen, åå vad svårt det är att förklara, önskar jag kunde rita.

Huvudlaget "tränset" Pannremmen brukar vara för liten och det ser den ut att vara, du kan göra så att du bara fäster panremmen i den främre, dvs sidostycket, man kan även ta bort rosetten (den lilla mässingsrundeln)

Till draglinor kan man ha vanliga nylonlinor modell Börjes ( det ligger ju runt hörnet) . Där har jag fäst linorna i bröstan med hjälp av karbinhakar.

Tömmar till såna här selar brukar faktiskt vara värdelösa, för korta o i dålig kvalitet så det var ingen förlust. Det går ju att hitta beg, eller helst få tillvekat av sadelmakare.

"plattan" är ju jättesvår att se.

Nu måsta jag nog fotografera, för jag blir galen av att inte kunna förklara. Det måste låta helt snurrigt./Sonja

sonja
0

Nu har jag plåtat, här kommer däckeln med remmarna och skakelremmen.

sonja
0

Här ser man "magplattan" och även remmen som man fäster ihop bukgjorden med.

sonja
0

Samma sett från sidan

sonja
0

Min gamla sele (som liknar din ganska mkt) ursäkta skicket, men den har hängt ett tag i sadelkammaren. Visar bara mina börjsedraglinor och karbinhakarna. En ganska billig lösning.

sonja
0

Samma, närmre

sonja
0

Huvudlaget, så här har jag gjort för att få plats med öronen o breda pannan.

StuteriSolo
0

Jag har gjort draglinor av båsände till kobindsle, men det är ju blått med gul rand, inte lika snyggt som svart… Det märks ju liksom mer :)

Ellen89
0

#27, Kan se att jag saknar den remmen pa deckeln men det gar inte att andra for remmen som ar dar ar fastsydd under. Det finns ocksa vid andan av dackeln en rem som jag istallet (din verkar inte ha det). Vad ska jag da gora? Plattan har en langre rem som gar 'igenom' (for att satta fast skaklarna?) och sen ar det ju bara plattan med tva spannen. Jag har draglinor, tyglar och bett men har ej satt dem pa bilden. Forresten Borjes ar ungfr 25 timmar fran mig med flyg ;). Satter en annan bild, har tagit up den langre remmen fran marken for vill ej att hon skulle sat pa den…

Ellen89
0

Har ar en bild pa extra remmen lite svar att se pa dem andra…

sonja
0

Aha! Man har det kanske "uppochner" downunder..hmmFlört

Jag vet faktiskt inte, men bara det går att fästa ner skakelremmarna, så att skaklarna inte hoppar  när man kör, så går det väl att göra så här. Det kanske är en helt annan modell på sele, men jag har aldrig sett ngt liknande.

Ellen89
0

#37 Jag kan skicka dig bild sa fort jag har henne inkord och inspand i vagnen. Jag ser till att skakelremmarna inte hoppar for mycket, tack sa jattemycket for hjalpen!

Midlingur
0

Alltså, den remmen som är helt fel, sitter den fast i den andra gjorden? Den gjorden som sitter knasigt ska UNDER toppen på däckeln precis som den andra gjorden. Den ska gå att föra in där under. Ska försöka ordna en bild…

Midlingur
0

#39 Såg att Sonja redan visat. Alltså, du får sprätta bort remmen eller något för det ser helt fel ut :) Har aldrig sett något sådant innan, och jag tror inte att det är typiskt för aussies ;)

Midlingur
0

Har ritat lite på din bild. Selen är en storlek för stor för din donna, men den kan nog funka ändå.

Däckeln borde flyttas bak. Jag veeet att det är svårt med en shettismage, men försök ;) Bakselen ska upp. Det kan hända att du får skära i den för att kunna göra fler hål.