Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 433 ggr
jullan
0

Reklam!

Jag bara undrar vad som tas för reklam och inte!Tycker det står klart i skrivrehlerna, men i forumet verkar det funka anorlunda!

Jag skrev ett inlägg om vilken favorit avelshingst ni har.Och att ni gärna får berätta om den och varför ni valt den!Kunde vara lite kul!Då togs det visst som att det kunde bli reklam,men när jag läste nu såg att ni länkat era hemsidor och i ett inlägg frågade ni om var ni kunde få tag i grejer och skrev då många hemsidor.Det finns även fall där i berättat om att era hästar kan få elit osv,jag bara undrar var  reglerna dras!?Sär behandlas vissa!?

Inte elakt menat mot er men kan ngn förklara det hära,jag kanske är trög lr nåt men då är det väll så så!

Fundersam

/Jullan

Cattis
0

Det är så att om man startar en sådan tråd, så kan det bli så at ten del går in och gör jättereklam för ngn hingst och kanske talar om varför de inte gillar ngn annan. Dessa åsikter får man visst ha, men vi skall inte riskera att någon känner sig trampad på eller att någon höjer sin hingst till skyarna. Det är känsligt.

Att man länkar till sin eller andras hemsidor räknas generellt inte som reklam.

Att man i trådar som handlar om tillbehör eller butiker med brett shettissortiment, länkar till dessa butikers sajter - det är okej. Det går inte att säga exakt utan måste tas från fall till fall. Generellt är vi inte vidare hårda på reklaminlägg, men detta med hingstar är extra känsligt. Och i skrivreglerna står det att det inte får förekomma reklam utan sajtvärdens (mitt) godkännande. Och det mesta godkänns, men som jag nyss skrev - hingstarna blir det väldigt känsligt med. De vars hingstar inte nämns i en sådan tråd tar illa upp och vice versa, vi undviker därför dessa sorters "konflikter" då de är helt onödiga. Hingsthållarna får gärna göra fri reklam och skriva sina berättelser om sina hingstar - i artikelserien "Veckans Hingst". Ingen annanstans.

Jag kan också tycka att det är fånigt att man inte skall kunna ha trådar där man diskuterar hingstar, men det ligger så mkt mer bakom det där som jag inte kan förklara på ett enkelt och kortfattat sätt. Poängen är att det inte funkar, det vet vi av erfarenhet.

Hoppas du blir lite klokare av detta svar.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Cattis
0

"Det finns även fall där i berättat om att era hästar kan få elit osv"

Vi måste ju kunna få prata om våra hästar? Om ett sto kan få elit är det ingen reklam, utan fakta och gör varken från eller till. Möjligen görs reklam för stoets avkommor, som ju meriteras av moderns elit. Men sådant står ju överallt. Då skulle vi inte kunn ha med utställningsresultat heller isf.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Kratern
0

Hmmm, lite intressant det jullan tar upp. Jag tycker att om man får berätta om sina ston måste man väl få berätta om sina hingstar. Inte har vi väl könsdiskriminering ?Skrattande

Nej , jag skojar bara, men lite ligger det i vad jag säger. Det man inte borde få göra reklam för är väl i så fall sitt stuteri/sin uppfödning.

Annette
0

Inte helt lätt att dra gränserna. Men i Veckans Hingst är det ju fritt fram för reklam, använd gärna det tillfället. Sedan kan man ju hänvisa dit, alla artiklar ligger ju kvar.

[Anna-N]
0

#4. Japp, skicka in Veckans Hingst så har Ni en bra reklampelare för bla. era hingstar. Jag tar emot fler bidrag, tacksamt. Så skynda…..;-).

kacka
0

När det är en saklig fråga om vilken hingst man gillar eller vilken färg en viss hingst har osv så är det väl (?) inte reklam, men när man börjar prata om betäckningstation, pris, premieringsgrad, meriter osv kan det ju ses som reklam…

Om man "rabblar" upp en massa namn så är det väl inte reklam, men om man berättar en massa om just en specifik hingst så som Veckans Hingst som just är tillåten som reklam…

Men hur är det om man ber om samtliga verksamma elitpremierade hingstar? Om de rabblas upp i en lista, är det då reklam???

[Anna-N]
0

#6. Nej, det tycker iaf inte jag.

Jag tycker det är skillnad om ägaren tex. påbörjar en tråd där man tar upp en massa reklam om sin egen hingst, sina ston etc. Där får man gratisreklam. Men en lista på alla ELIT-hingstar anser jag vara mera "fakta" och ingen direktreklam i sig.

I det stora hela så är det allra bästa att i möjligaste mån försöka undvika diskutera hästar vid namn. Då behöver det inte finnas några oklarheter om någon gör reklam eller inte.

nallebjörn
0

Egentligen tycker jag det kan kvitta för den hingsten jag gillar kanske inte andra gillar. Så är det ju. Vi har ju alla olika smak och tycke. Att man nämner en hingst man gillar är ju en sorts reklam men det kan ju sitta 100 andra och tycka illa om just den hingsten och det skriver man ju inte. Man kan ju inte starta en tråd om hingstar man tycker mindre om för då är man ju ute och reser. En tråd om hingstar och eller ston man gillar är ju egentligen direktreklam.