Eksembehandling?
Lilla ministoet vi har till låns har börjat klia sig lite igen. Får iallafall anta det eftersom hon har börjat skava bort hår på en av "eksemfläckarna" på baken. Inget skavt i man och svans… ännu.
Vet att ägaren brukat smörja in olivolja och det har funkat hyfsat. Hon har även haft eksemtecke.
Hur gör ni som har eksemhästar nu när säsongen drar igång?
Jag smörjer med en aloe vera produkt från "Forever living", Propolis heter den, jag tycker den funkar halt suveränt!
Täcke har de som har exem också förstås…
Jag är försiktig med olja eftersom jag hört att det "bränner" i solen…(?)

Boetts eksemtäcke + huva samt Prob produkterna.
#1 Ja, olja kan ju bränna så det har mest handlat om att smörja lite intill huden i man och svans samt täcka.
Var hittar man Propolis och Prob-produkter?
våran mini kliar sig också mycket det blir kala fläckar.det ser ut som att hon har mjäll vad kan det vara. hon har ju rätt så mycket päls så jag borstar den så ofta jag hinner för hon har börjat att fälla men den sitter ju så hårt

prob produkterna är guld värda, speciellt schampot, sen kan man änvända idominsalva och ad proppar som man blandar ihop så gott det går och smörjer där dom kliar, läker fina små sår och gör huden mjuk samt ger den extra vitamin.
sen självklart täcke. och titta över foderstat samt bete och ev. måste dom gå in på natten under knott säsong om dom kliar mycket.
hälsingetjära är jätte bra som insektsavstötande medel och billigt + fruktansvärt drygt.. räket med 1/2 dl hela sommaren ca.
det har funkat super på min mammas sto som har fruktansvärda eksem.
From memory I think we use (to make about 2 litres):-
1 cup (lite mer an 1 dl) of sulphur powder
6 cups of oil (olive/vegetable oil)
1 teaspoonful of Dettol.
Fick detta fran upfodaren nar min lilla tjej hade eksem. Kan saga att det funkade jattebra (satta pa ungfr varannan dag annars blir det for mycket). Hon hade det mest i ansiktet dar det saknades pals over huvudtaget och det blodde lite grann. Hon hade aven lite eksem under svansen. Hade saklart tacke pa henne och nu har hon inget alls, men klimatet ar vall lite olika har… :) Lycka till!
(Bilden ar lite otydlig men kan se lite runt oronen)

Här är länk till Prob.http://www.tahorseware.se/default.aspx
Tackar för tipsen. Ska snart sätta igång med behandling.. ju tidigare desto bättre.