Vad är det för mask?
Vad är det för mask som är 1,5 tll 2 cm lång, tunn och rödaktig??
Har avmaskat pållarna och på några kom det ut såna, blä! Måste få veta vad det är för parasiter och om jag ska göra något mer.
Amor vincit omnia 

Har du ingen bild på den ;) Vore väl smaskigt att få titta på lite maskbilder lagom till lunch…
Nej det var så äckligt så jag hade ingen tanke på att fota om jag ska vara ärlig ;-)) Har suttit och sökt på nätet och försökt hitta bilder p nåt för att jämföra men det är bara ren fakta jag hittar. Huga vad äckligt det är, blir illamående bara jag tänker på det.
Amor vincit omnia 

Blodmask? Finns tydligen stor och liten.

Det är inte blodmask? http://sva.se/sv/navigera/tjanster_produkter/Parasitologi/Forebyggande-avmaskning-hast/
Dom var nog bara drygt 1 cm när jag kollade på linjalen. Kan tänka mig efter en koll i boken "Att bli med föl" att det är Lilla Blodmasken. Fy, har aldrig sett såna förr, haft tur kanske.
Amor vincit omnia 
Men det är inget mer jag ska göra nu då? Utan följa avmaskningsschemat som vanligt, eller?
#4 Jo det måste vara såna. Det ser precis ut så.
Amor vincit omnia 
Visst är det blodmask, alldeles säkert.
#7 Men räcker det att jag nu avmaskat och en hel hög har kommit ut, eller ska jag göra nåt mer? Jag är skitnojjig för detta.
Amor vincit omnia 

#8 Du ska följa avmaskningschemat för det avmaskningsmedlet du använder.
#Okej. Tack så mycket! Kanske inget att gå i taket för men detta var så äckligt och jag har aldrig sett såna förut. Har fått för mig att det är farligt för hästarna, är det det eller är det bara Stora Blodmasken som är det?
Amor vincit omnia 
Nu tjatar jag ;-)) Jag hittar ingen info på bipacksedeln om upprepad maskning men däremot på www.bollerup.se hittade jag att man skulle avmaska igen efter 56 dygn. Någon som vet vad som gäller med Noromectin?
Amor vincit omnia 
#11 - att du hittar EN mask är kanske ingen större katastrof. I princip ALLA hästar har blodmaskar, frågan är bara hur många. En mindre mängd mask är ingen fara, det är först när det blir mycket som det är otrevligt.
Jag hade tagit ett djupt andetag och sen gjort ett nytt träckprov på hästen ifråga vid den tidpunkt då det borde vara dags att avmaska igen enligt respektive maskmedelssorts intervall (VAD avmaskade du med den här gången?) för att veta HURPASS infekterad pållen är.
(ska försöka lura hit Madick, som kan saken bättre än jag…)

8 v.
#12 Jag avmaskade i förrgår med Noromectin. Dom högar jag hittade (tror det var unghästarnas för dom var små ;-)) formligen kryllade det i. Och ett av dom vuxna stona bajsade när jag var i hagen och jag rusade dit och kollade men där fanns det inget alls.
Amor vincit omnia 

Allt beror ju på vad det var för maskmedel du hade det kan ju vara allt från 4-12 vekors intervaller.

Hitlurad!
Det är ovanligt att man ser blodmasken i avföringen, men det händer. Inget att oroa sig för, avmaskningen är ju till för att maskarna ska åka ut!
Vänta drygt 8v, sen skulle jag göra träckprov för att kolla hur illa det är. Kanske det var många som aktiverat sig iom den milda vintern?

Läste Bollerup-artikeln nu. Den är från 2005 och råden idag är INTE att alla avmaskas före bete, utan att man gör träckprov och bara avmaskar de som urskiljer ägg.
56 dygn är 8 veckor.
#16 Välkommen! Och tack för hjälpen, otroligt snabb service! 

Tackar! Fick ju mail att ni pratade mask, då kan jag inte hålla mig borta 
Pst. Jag gör träckprover också, billigare än de stora labben…
lilla blodmasken, den hade vi nyligen på en ponny..

Madick - vet ju inte vad du heter, men gör du träckprov? Vad tar du för det? Antar att det går till på samma sätt som när man skickar till ex Vidilab?

Japp, jag gör träckprov hemma med samma metod som Vidilab och SVA. Det jag inte kan göra är odla för att bestämma om stora blodmasken finns, men den är väldigt ovanlig.
Skicka ett mail till madick@hotmail.com eller ett PM så kan du får mer info.