Salva mot eksem...
Någon som provat Fyra Ess hästsalva med tjära i på eksemhäst? Fick rådet av grannen, som har islandshästar, att använda tjära på hästen, istället för alla dessa dyra eksemsalvor som finns att köpa. Tänkte att visst, det är väl värt att pröva. Gick till vår lokala hästaffär, men där var tjäran slut och skulle komma in först i nästa vecka. Kom på att jag hade en sådan där Fyra Ess hästsalva hemma och att den innehåller tjära, och tänkte att, tja, det är ju värt ett försök i alla fall. Och vilken skillnad!! Smörjer henne en gång i veckan och hon har slutat klia sig helt. Både man och svans har börjat växa ut igen och det är helt otroligt skönt! Dessutom smörjer salvan, så huden blir mjuk och inte så där hård som den kan vara när de har eksem.
Någon som provat och fått ett lyckat resultat, eller är det bara en lyckoträff för min del?

Till min förra islänning som hade exem använde jag bla. Fyra Ess salvan. Tyckte också den fungerade riktigt bra. Men min islänning hade väldigt mycket exem och jag var tvungen att smörja med cortison också.

Jag har samma erfarenhet som #1, använde den hela förra sommaren o den funkade i alla fall bättre än annat vi provat..
I år har vi dock, efter tips här på forumet, börjat testa prob-schampo och prob-olja. De innhåller oxå tjära+örter. Är mkt. lätt att applicera eftersom den är tunnflytande o kletar ej!! Dessutom bränner den ej i solsken. Har bara hållit på några dagar ännu, men ser redan att det blivit bättre o att hästen är mkt. lugnare o gladare
Du hittar den på - ekholmnordic.com De har en del återförsäljare runt om i landet, annars kan man beställa direkt.
#2. Ekholms myggdeo- den är superbra! Den bästa av alla myggmedel som jag provat genom åren.
Helt kletfri.
HEJ
Använde din granne ren tjära direkt på hästen?
Är salvan dur ??

Tror du hästsalvan funkar på hundar också, har en hund med sommareksem, vi tror att han är solkänslig för han är pricktestad och är inte allergisk mot nåt…
Har nån testat nylanders hästkräm??

probschampo-olja kan användas till hund o katt oxå (även till människa) finns inget "farligt" i den. Många kennlar använder den verkar det som. Men gå in på hemsidan (se ovan) där står all info

Ska iväg till Ucklum nu o köpa deon mot insekter/ohyra
Den blandas 1/1 o duschas på med blomspruta…

har testat nylanders kräm den var bra men proboljan ännu bättre tycker vi.

Jag får Ekholms problemolja och schampo på onsdag. Har kört med aloe vera ett tag. Det har funkar ganska bra, men är väldigt odrygt.

Hej!
Jag har provat Nylanders på mitt islandssto. Det är den salvan som jag tycker har funkat bäst utav de salvor jag provat.

P.S. Men det som funkat allra bäst på min islänning är eksemtäcke. Men det beror ju på vilken typ av sommareksem hästen har. Har de knottallergi som min häst, så funkar eksemtäcke ypperligt. Hon är helt symptomfri under täcket.

jag har sprayat på med aloe-vera sprayen som hööks säljer, och har sedan på fyra ess-salvan, My har lindrig eksem och kliar man och svans, men har i stort sett slutat med det nu :)