Höfråga..
Måste få fråga om jag gjort helt fel. Blev så tveksam idag på morgonen..
Mina shettisar har istort sett haft fri tillgång till hö. Men när jag flyttade dem till mitt stall så fick vi en mathysterisk islänning som sällskap. Han har haft fång och enligt mig har de svält honom.
Jag har ju oxå en fånghäst men har alltid gett honom fritt med hö. Nu har jag iofs rätt så fint fjolårshö till dem.
Till en början har vi lagt ut högar med hö till dem. Och nu tycker jag att islänningen har lugnat ner sig. Han vet att han får äta. Nu kan de alla stå i lugn och ro och äta utan att han jagar bort dem.
Så igår satt jag ut hela rundbalen i vindskyddet till dem. Enligt mig är det det bästa. Har ju ett ltet sto som jag tycker börjar bli lite tunn ( får tillskott så klart) men harvarit rädd att hon kunnat få äta ifred bland högarna. Igår stod de så lugnt alla och åt runt balen.
Idag på morgonen ringde tjejen och lät lite orolig. TYckte min häst hade blivit så rund om magen..
Blir så osäker ..har jag gjort fel? Hade jag bara haft mina hästar där så hade de haft fri tillgång hela vintern.

Nä det tycker jag inte det är ju det bästa för dem att ha fri tillgång även för fånghästarna .

ja precis… då e jag lugn ett tag till..

#2 att den får lit buk behvöer ju inte betyda att den är tjock heller och de brukar ju lugna sig med ätandet när det vet att det alltid finns tillgång till mat .

det var så jag hade tänkt

hade en islännig som de hade svältfött en gång, detgick aldrig att ge honom fri tillgång, försökte två gånger, båda slutade i kolik. Första gången lämnade han inte balen på tre dygn, han sov med mulen i ett hål! fick sen koliksymtom och vi bytte hage…

Idag stod han o vilade långt ifrån balen och han verkar ok…som tur e.