Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettföl
Läst 950 ggr
susanne-s
0

Tidig fölning

Jag undrar hur mycket för tidigt ett föl kan komma för att ha goda chanser att klara sig… någon som vet?

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

SaraDoos
0

vi har haft ett som kom 4 veckor för tidigt. Lite liten, men annars 'som vanligt' (det var en arab).

PP
0

Mitt sto fölade ca 3 veckor före beräknad fölning. Fölis var lite mindre än väntat, men i övrigt inga som helst konstigheter. Det var dock resultatet av en sen betäckning (september) och då har jag förstått att naturen kan "rätta till" det av sej själv för att fölis ska ha bättre förutsättningar.

susanne-s
0

om det skulle röra sig om 6 veckor vad tror ni då?
Chanser för överlevnad…

www.gullsmyrastuteri.se

[Anna-N]
0

Före dag 300 räknas det egentligen som abort/kastning och chanserna är minmala att fölet skulle överleva även om det föds levande.

AnnaLundin
0

#3 - 6 veckor för tidigt skulle jag tro ger liten chans för överlevnad. Det som utvecklas sist är lungorna och är dessa inte klara så är det små chanser. Man brukar säja att det är prematurt om det föds före 320 dygn. Och prematura föl överlever sällan.

Charlotte-J
0

Vi har haft en som kom nästan 5 veckor för tidigt. Hon klarade sig men var liten, skakig och frusen första tiden. Mamman till det fölet fölade alltid ca. 4 veckor för tidigt, varför vet jag inte. Det var ett liten ministo.

Amor vincit omnia Kyss

[Billan]
0

En del ston fölar alltid på 10 månader utan problem, har själv haft en sådan. Men har också ägt en mini som fölade fyra veckor tidigt, den fölungen var prematur, det syntes tydligt och den dog på fjärde dygnet. Lungorna är inte klara för att användas .

susanne-s
0

Tack för era svar.
Jag hoppas innerligt att det är falskt alarm här hemma….

www.gullsmyrastuteri.se