Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 2171 ggr
Midlingur
0

Shettisar på lösdrift

Kan man ha shettisar på lösdrift? Jag vet om att det är en skum fråga, men kan man ha shettisar på 10-40 hektar lösdrift? Kan man ha en shettis i travträning på lösdrift med fri tillgång på hösilage + massor av gräs sommartid? Jag känner mig lite kluven i frågan… Är det lika bra att beställa fång på direkten?

VeronicaP
0

Vi har alla våra på lösdrift även tävlingshästarna, men på sommaren så får de ju inte en massa ensilage utan då går de på gräs och får hö endast natten som de står inne . Inga problem där och det är ju inte storleken på hagen som gör att de får fång ;-)

Midlingur
0

#1 Nej, men däremot är feta hästar mer benägna att få fång.

VeronicaP
0

#1 Är ju så att bara för hagen är större så behöver de ju inte bli feta för i gengäld så rör de sig mer.

VeronicaP
0

Men du gör som du vill :-)

Alla feta hästar behöver inte alls bli mer benägna att få fång ;-) och vem säger att de behöver bli feta för att de går på bete ..

Midlingur
0

#4 Nej, inte ALLA, men majoriteten av hästar som får fång är överviktiga.

Tjaaaaa, de är ju trots allt shettisar ;) Så feta lär de bli på 10 hektar bete.

Madelene_Udd
0

Personligen tror jag att fetma och fång hör ihop och därför vill jag inte ha feta ponnyer. dessutom är fetma överlag inte bra, så jag förstår hur Midlingur tänker.

Vad gäller betet så beror det givetvis på om det är 10 ha vallbete med bra gräsväxt eller 10 ha naturbete som är magert, ex med mycket skog eller bergsknartar. Jag skulle inte släppa 2 shettisar ( som jag tror att Midlingur har) på 10 ha "bra" bete. Antingen får man beta med andra djur före eller ha fler hästar helt enkelt….

Dom 10 ha går väl om inte annat att dela upp i fler mindre hagar så att det inte blir för mycket?

Midlingur
0

#7 Det rör sig om 10-40 hektar öppna fält samt lövskog. Kuperad terräng. Flera hästar på betet, givetvis. Här finns bilder: http://www.dalagarden.com/hast_bete.php

Milla
0

#7 där hade jag inte tvekat att släppa två shettisar.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

VeronicaP
0

Hade inte heller tvekat

Ammiii
0

Våra går ute året runt och tävlar trav hela säsongen. Vi har tyvärr inte mycket gräs i hagarna, så vi får stödfodra med hö ute på kvällen och krafftfoder.
Men det går bra att tävla även om de knatat ute hela natten!

Kris_J
0

Mina shettisar de jag har hemma såväl som flera av de som varit utlånade har gått på lösdrift då de tävlat. När Flisa var hos Hanna gick hon på ganska stor lösdrift, hon tog flera segrar det året och gick 2.24 ett exempel i mängden av att de kan fungera bra.

Veritas odium paretFörvånad

lilleman
0

Det beror ju som sagt på hur många hästar det är /ha och vad det är för sorts bete.

Men med risk för att motsäga mig själv så hade inte jag släppt mina på det bete. Har en "hage" liknande den de visar på 25ha. däe fick min "stora" fång förra sommaren. Han var den "smala" och mest vältränade. Men jag tror inte heller på att det är så generellt utan det hänger på individen.

Men man blir ändå lite rädd och i år kommer jag inte våga släppa någon på hela det utan det blir till å stänglsa av..

Sevedstorp
0

Ni kan väl dela hagen i flera fållor, och låta dem beta lite i taget? Om ni nu är oroliga. Då kan de beta ner en bit av hagen rejält innan det är dags för att gå till nästa ställe.

Blir också bättre och snyggare betat på det viset.

susanne-s
0

Håller med fullkomligt, att de är smala säger inte att de inte får fång. Det är så väldigt mycket andra faktorer som spelar in.
De hästar jag har haft fång på har varit tunna, ena gränsen till mager och dräktiga och de har fått fång både tidigt och sent i dräktigheten…
En vidrig sjukdom som är näst intill omöjlig att förutse.
Det viktigaste tror jag är att hästarna får en riktigt sammansatt foderstat och inte mer. samt att foderstaten hålls så stabil utan förändringar som det bara går.
Fång är numer en välfärdssjukdom och det ska man nog ha i bakhuvudet tror jag.
Icke att förglömma är ju att gräset i sig inte är farligt (det är ett naturligt foderslag) däremot kan känsliga hästar reagera på hur gräset är ,värden, sockerhalter mm under dygnets/årets timmar…
Det är min åsikt och vad jag tror. Jag säger inte att det är rätt!

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

SaraDoos
0

Är inte säker, men jag tror att de har fullt för i år. Har en vän som ska ha sin där, och han var typ sista in.

Jag hade gärna haft Hygglan där med :)

Midlingur
0

#15 Fast detta rör plats i lösdriften….