Intresse för avelshingst
Om du fick välja, vilken typ av hingst skulle du vilja se på station nära dig? Mini eller standard? Svart eller fux eller "övrig färg"? Champion eller inte? Mankhöjd?
Tänkte göra en ovetenskaplig undersökning över var i landet det är mest tryck efter det ena eller det andra. 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
jag skulle vilja ha en mycket välmeriterad (fått bra avkommer samt själv visats med mycket bra resultat på utställning) skäck hingst i standardstorlek från Malmö - Halmstad. Jag har en jättefin skäck i halmstad men han är rödskäck så en fin svartskäck hade inte varit fy skam.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Jag hade velat se en avblekbar skimmelhingst med "min typ" och höga utställningspoäng här utanför Gävle. (Okej, Stockholm - Bollnäs hade varit lagom avstånd.)
www.stuteriprecious.se

Glömde, det ska vara en standard, runt 95-104 cm.
www.stuteriprecious.se

Eftersom jag har både standard och mini vill jag se en av varje och helst då i södra Skåne.
Standardhingsten ska vara svart och runt 100 cm i mankhöjd. Det är inte något fel om det är en hingst som själv har fått höga exteriörpoäng, men det är inte det viktigaste. Han ska ha lämnat bra avkommor (om det är en hingst som hunnit med att lämna avkommor) och det viktigaste av allt, ha en stam som jag tror passar till mina ston och ffa ett starkt möderne.
Minihingsten ska uppfylla samma krav som standardhingsten, men vara fux och helst runt 84 cm i mankhöjd.
#4 Samma som Rebecka men den ska förstås stå i Stockholm, helst norra
(syftar på standardhingsten, har inga ministon)

#5 Jag som var helt övertygad om att du också tyckte den skulle stå i södra Skåne ;-)

En liten fin mini i närheten av Östhammar (åtminstone runt Uppsala..) vore inte fel. Som det är nu är det 25 mil till de närmaste riktigt vackra minihingstarna. Det är överkomligt men långt tycker jag.
En bra fuxhingst (helst med vit man och svans) alternativt någon med annan grundfärg än svart eller brun (vilket inkluderar t.ex. gulbrun) utan Gletness Rockall-inblandning. Helst med mycket engelskt och naturligtvis gärna med bra poäng och långlinjerad med bra ben och rörelser - och allra helst hyfsat liten, runt 95 nånting. 
Jag skulle inte ha något emot om Bravo dök upp någonstans i närheten av Värmland… Men jag har å andra sidan ett par stycken till som egentligen inte bor inom orimligt avstånd, men steg 1 är ju att bestämma att man faktiskt ska betäcka. 

Fler hingstar runt Örebro överhuvudtaget! Finns knappt några alls här!
Jag önskar gärna någon travmeriterad med ovanlig färg och storlek runt 100-102cm. Den ska även ha bra utställningspoäng!
…och då blev det inte så många kvar att välja på! :)
#6 södra Skåne går bra dit är det bara 27 mil…..och jag kan vägen
Veritas odium paretFörvånad

#10 Nära och bra mao och dessutom raka spåret hela vägen ner, bättre kan det knappast bli ;-)

En fin och välmeriterad skäckhingst (mini) i Södermanlands-området hade inte varit helt fel…

Jag är rätt nöjd med utbudet som jag har i min närhet måste jag säga
Jag skulle vilja ha en högklassig hingst, dvs högt bedömd på utställning/premiering och dessutom lämnat bra avkommor sen tidigare, av valfri färg (men gärna skäck eller konstantskimmel) och som är så obesläktad som möjligt med stammarna från de stora uppfödarna i trakten. Och jag är ute efter storleken runt 98-105 cm.

Jag vill ha en riktigt fin minihingst runt Gävletrakten
en radie av 15 mil runt om, det vore toppen!! Den ska inte vara svart eller fux. Den ska ha höga bedömningar på premiering och utställning, samt vara en bra barn och körhäst dvs. ett supertemperament. Gärna engelsk stam, max 83 cm hög. DÅ blir Titti betäckt nästa år! //Erica
Standard kring 95 - 100 cm, färgad och välmeriterad inom trav. Gärna "travstam".

Jag är också nöjd med utbytet. Dock skulle jag önska lite mindre standard hingstar då de flesta jag gillar är lite för stora.. tycker jag..
Får man önska skulle jag önska många fler färgade hingstar av hög kvalité
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

De flesta hingstar jag kan tänka mig att använda bor inom rimligt avstånd, men jag kan tänka mig att åka rätt långt. Åtminstone med sto utan föl. Men även här i Väst har vi många bra hingstar. Jag intresserar mig för de svarta standardstora, helst skall de inte vara över metern i mkh. Men jag kan medge att det finns en och annan fuxhingst jag går och sneglar på också ;)

en snygg, avblekbar skimmelhingst. Kan vi inte få låna t ex McLintock här nere i Skåne? 

en standardhingst, 95-105cm, med gulanlag som är välmeriterad i småland, tack. det kanske redan finns, vad vet jag =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#20 Jag har hört att han är i Norge i flera år framöver..
Jag skulle vilja ha en fuxhingst med vit man o svans,standard champion eller inte,har ingen större betydelse.(småland)

En standardhingst ca 98-100 med bra utst. meriter, gärna konstantskimmel, gulbrun el. musblack och han ska stå i väst sverige!

De finns en fin avblek bara skimmel hingst hos Aniras , Bernard..Han är standad och halv bror med mitt sto.
#6 Kan iofs tänka mig att åka ganska långt till rätt hingst, har ju ett angenämt problem att hitta en lämplig hingst till Gucci nästa år. Då blir det nog en längre resa neråt… I övrigt är jag faktiskt ganska nöjd med både den hingsten som finns här hemma och en del i närområdet så egentligen ska jag inte klaga 
#26 Håller med Hanna. I vårt område finns det många fina hingstar. Kanske är en aning partisk i minifrågan
Men kan absolut tänka mej att åka rätt så långt om det är en kombination som JAG tror på. Jag vill ju avla på mina svarta ston, och då kan jag inte se milantalet som ett hinder. Jag skulle aldrig betäcka bara för att få ett föl, när jag väl bestämt mig så finns det en plan för den fölungen, oavsett om man säljer den eller ej.
Delad glädje är dubbel glädje :)

Jag är inte så insätt i detta med shettis världen, men när jag letar hanar till mina hundar kan man åka lång, Danmark är ingenting… Tro de är värt de om de är bra avels djur.
Fick jag vilken hingst jag vill i närheten skulle det ju givetvis vara Zeferino vd Kleine Nes, brunskimmel, 82 cm och 42 poäng.
Men allra vassast på önskelistan vore ju sveriges bästa hingst
LET´S TRY AGAIN… också den fantastiska färgen brunskimmel.. och vad kan man tillägga…?
Han behöver väl ingen vidare presentation!!

29- Men nu bor ju den vackra Zeferino huuur långt bort som helst *ler* och "tyvärr" är Try pappa till mitt sto
. Men jag kan åka långt för att betäcka Titti när det blir dax.
Men denna tråden var väl om önskemål. /Erica

Har redan min drömhingst hemma :)
#20 Eller till Västergötland :)
#20 puss! vad du är gullig, man vet aldrig vad framtiden utvisar.. jag tycker personligen att följande hingstar har dreggel varning på sig Almnäs Dunder, Unst of Brindister, Lets try again, Ytterhalls Mistral, Almnäs Flis, Dior och massor massor av andra godbitar
#31 Puss på dig med…
Kanske en brun hingst med vita tecken som kan lämna flera färger. Höga poäng på typ och rörelser. Bra mentalitet, lite bruksmeriter samt god förvärvning…känns som man beskriver drömhingsten men då hade jag lagt till en hel del mer….

#34 Allt det + över 100 cm i mkh + får gärna stå i Skåne :-)

Gillar mycket Smevallens Bonai, vilken lycka för mig som har honom som granne
Gillar oxå Furunäs Bonzo
#36 Hälsa Jenny att hon åker på min föreslagna turné!
Veritas odium paretFörvånad

#37 Okej, turné lät intressant. Ska hälsa det när jag träffar henne..
#28 men det är lättare, smidigare och snabbare att ta sig med hund! min tik fick åka till en fin kille i Holland, så mina veckogamla valpar har en bit till sin pappa…
vad gäller hingst tycker jag det finns mycket bra i närområdet, och jag är villig att åka en ganska bra bit, dock har jag en gräns på att man ska kunna åka på en dag (i alla fall i dagsläget).
annars är väl önskan en standard någonstans runt ca 100 cm (ett par cm plus minus spelar ingen större roll om jag gillar hingsten), färg har ingen större betydelse. annorlunda färger är roliga, men färgen ligger långt ner på min lista. jag måste verkligen falla för hingsten också, även om allt annat ser bra ut.

#36 Bonsai har jag ju besökt när han var i mina trakter och har ju 2 avkommor kvar efter honom ;-).

#40 Okej vad roligt! Han är otroligt vacker enligt mitt tycke och har ett fantastiskt temprament!
Sen tror jag att han skulle väga upp min Azalea mcket bra om man betäcker henne med honom.
Jag ska titta på din hemsida på avkommorna..