Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 441 ggr
Annelie-P
0

Erfarenhet av 1-åringar

Jag har en fråga alla er med erfarenhet av 1-åringar: Jag har ett sto, 10 mån. Hon är väldigt snäll och trevlig i hagen. tycker om att borstas, verkning inga problem. Men när vi tar promenader är hon halvt vild emellanåt. Hon sparkar lite hit och dit, gärna på mitt ben och reser sig ofta ett par gånger per tur. Är detta normalt för åldern kanske?

balotte
0

Det gör även min tvååring ibland jag tror att det är lite test och se hur mycket du orkar försök att lugna ner henne direkt eller tillrättavisa henne, och att hon vill busa men det kan hon göra i hagen inte när man leder henne.

UG
0

Jag jobbar mina unghästar så att de absolut inte får gå om mig när vi är ute och går. Provar de att gå om mig gör jag ett utfall (utan att nudda hästen) ala ranghögre häst. De lär sig genast  att inte passera mig utan hålla sig en cm eller lite mer bakom mig. Det gör att promenaderna blir mycket mer gemytliga och harmoniska. Jag har löst grimmskaft och är avslappnad när ponnyn gör det jag vill så att det blir trevligt, skönt och roligt för den när den gör rätt.

Annelie-P
0

Jag tänker mig också att det är något slags trots. Bara att vänta ut. Lite fundersam bara på hur jag ska få henne till att trava med fyra ben, och inte två, på Rockelstad om två veckor..!?

Annelie-P
0

Kanske någon mer med bra tips?

Linnah
0

Min 4-åring var också 1-åring en gång i tiden och var väldigt jobbig under perioder. Hon busade väldigt mycket, kunde vägra gå ibland och dessutom bet hon en under perioder. Hon uppfostrades av en väldigt bestämd vuxen som jobbat mycket med barn och ungdomar med mentala funktionsnedsättningar - hon är van att arbeta på ett väldigt tydligt och konsekvent sätt, och det funkade väldigt väl på Jinna. Dock är den stora skillnaden helt enkelt att hon en dag blev stor hon också - hon växte ifrån det. När hon närmade sig 3 år så var hon helt underbar och hon är alldeles suverän att köra in!