Boxytor
Hur stora ytor har ni till era små troll?
Jag har ett stall på tre boxar. En box på 4kvm en på 5kvm och en stor box på 10kvm. Sen har jag ett utestall på 36kvm varav jag kan dela av 15 av dom till en box. Hemma har jag 5 ponnyer varav en är föl. Har nästan aldrig ponnyerna i stallet. Just nu bor det 5 katter i den ena boxen, två kaniner i den andra och så är det halm i den tredje. Boxarna i stallet är anpassade till ponnyerna. Den stora boxen har dock högre väggar där jag har unghästar och ev går en större ponny in där. Men annars kan dom se ut. Boxarna är vit puts och dörrarna är av trä, faluröda.
så fint stall du har cinna. Hm då måste jag ju städa först ju
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Nallebjörn, har du ingen bild på din stall? Kombinationen vit puts & falurött har jag inte sett inne i ett stall, kan tänka mig att det är fint ihop.

Vi har 5 boxar i stallet där 4 st är 9 kvm och en är ca 6 kvm, Sen har jag 3 st ute i traktor garaget (kallstall) där en är ca 9 kvm , 1 st är 4 kvm och en är 5 kvm. de 2 minsta boxarna har lägre väggar men alla de andra är gjorda för större.
Sen har vi en loge som lösdriftshästarna går in i på vintern som ligger i angränsning till stallet.
Hingstarna har ett eget lösdriftshus som de kan ha då vi faktiskt har de flesta hästarna ute , så i vintras använde jag bara 5 av boxarna *ler*..
bild får komma en annan dag har ingen just nu *ler*

Jag vet inte hur många kvadrat våra boxar är.
De är i alla fall godkända vid inspektionen. Eftersom de är anpassade för New Forest från början, har jag plockat ner boxväggarna lite på höjden hos ena stoet. Det var lätt gjort i hennes box, eftersom de är trädda i en "C-balk", så det var bara att lyfta ur så många brädor man ville ta bort. Valacken har tyvärr fortfarande för högt. På hans boxvägg sitter det ett galler, så det får vara. Det andra stoet fick vi bygga en ny box till, så det var ju en lätt match att anpassa höjden. Vi har även fått sänka krubbor och vattenkoppar. Vi har sammanlagt 7 boxar. Det finns utrymme till fem boxar till. Men det finns "vissa" som har synpunkter när hästantalet ökar för mycket, så jag tar det lite lugnt. Gården är ju mina föräldrara så jag kan ju inte göra riktigt som jag vill.

Jag har en box på ca 5 kvm till Thimon (shettis) och en box på ca 8 kvm till Daladis (islänning). Stallgången är väldigt bred,nästan 2,5 m och 7 m lång. Hade kunnat göra boxarna större, men min man tyckte det var enklast att göra på det sätt de är gjorda pga en takbalk han använde. Fast det är rätt skönt med bred stallgång också
. Hm, har varit lat och fortfarande inte målat utsidan klart på boxarna….
.
Har 4 boxar i stallet, två är på 9 m2, det är fölboxarna, och 2 är på 4,5 m2. Alla är godkända mått på enligt inspektören. Sen är det målat grönt o vitt.
Shettisarnas boxar är 3x3 meter och halvblodens 4x3,5. Har även vindskydd i hagarna.
#3 tyvärr ingen bild i dagsläge men det ska nog gå att ordna. Stallet är så litet bara att det blir svårt fånga på bild. Egentligen för smala gångar. Just nu står det både gräsklippare och annat skit där inne
Jag har liksom 2 stall, det var från första början en timmerlada som jag skulle bygga ut, då ville jag ha det i samma stil så jag fortsatte med ladanr 2. (inte riktigt färdigdraget vatten till boxarna längst bak men så noga behöver ni inte titta på bilderna… fniss. Jag ursäktar mig med att de är nybyggt i vinter.)
Jag har 6 boxar och en spolspilta. I bakre delen är det full takhöjd och två boxar som är strax över 7 kvm. och 1 box som är 5,5 kvm.
I den främre delen har jag två boxar som är 6,5 kvm och en som är 4 kvm.
Jag har bara minishetland (mellan 75 och 84cm höga) så det känns rymligt. Det bästa tycker jag är spolspiltan.
Dörrarna till boxarna är 1 m breda förutom till en box där den är 90 cm bred.
Till hingstarna är det galler på långsidan mot stallgången.
Oj jag glömde att skriva hur stort det är… men det är i alla fall 68 kvm.
#6 Visst är det skönt med bred stallgång. Då vet du vad du har att göra i sommar…
# 10 Snyggt! Gillar det trävita
#10 jag gillade dina stall
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
#10 JÄTTE FINT =) Ser trevlig ut för de små
Vilka mysiga stall ni har!
Är det någon som vet vilka mått som är reglementesenliga för en maxad shettis?

calippo har 10 kvm, oskar har 8. bragos box ska byggas och kommer att bli 5 kvm… stallgång som är 2,5 meter.
Jag vill också ha ett fint, shettisanpassat stall! *avis*

#15 upp till 108 cm är det minimum 4 kvm
Jag håller på att bygger nu men undrar lite över höjden på väggarna är det ngn som vet ? till shettis
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

#18 Kolla på www.djurskyddsmyndigheten.se de har måtten på sin sida.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

#18 Har du förresten förprovat ditt bygge? Då bör de ha talat om för dig vad som gäller och om dina ritningar är gdk.
Om du inte förprovar kan du få skyhöga böter… Bara så att du vet.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

#20 förprövningen gäller bara om man ska ha mer än 4 hästar…

Vi ska i år bygga fyra boxar och nästa år fem till men just nu håller vi på att river ur all inredning som varit till korna i lagår´n. det tar sin lilla tid, sedan behöver vi byta ut en del av ytterväggen, delar av lagår´n är från 20-talet men det mesta är i fint skick, gud vad roligt det är…. jag vet om att det måste förprövas… suck, tänk vad regler det är hela tiden över allt, inte konstigt att många djurhållare ger upp!
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Vi har två boxar på ca 8 kvm till våra två. Stallet gjordes för dem, så det är rätt så shettisanpassat =) Sedan har vi ungefär lika mkt fri yta som boxyta (dvs 16 kvm)
(Får väl lov att ta lite bilder sen ^^)
Har eget stall som min kära sambo byggt. Där finns nu 3 boxar på 6, 9 och 12 m2. Har en stallgångsplats på 2*3 m.
Fast jag har ju inte hästarna på box nå längre så stallet funkar som lösdriftshall vilket innebär att de skiter inne men sover ute.
Men det känns bra att ha boxarna kvar ifall man måste ställa in dem nån gång.
Har tyvärr inga bilder.

hei. vi bygger nye bokser nå. hvor høy boksevegg har dere til deres shettiser?skal ha bokser av mur og slik at de kan se over kanten.

Sammalagt 15 boxar och 6 spiltor (varav 4 används för foderförvaring). 2 boxar på ca 16 kvadrat, 2 på 14, 6 på drygt 9, sen resten småboxar mellan 6-8 kvadrat. + en ligghall.
Har dock ingen bild
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
. Finns det några fler som vågar lägga ut beskrivning och bilder på sina stall? (Förlåt för lite spinoff)