Färgavel!
Jag undrar hur ni resonerar när det gäller färgavel?
Bland uppfödare på islandshästar är det mkt vanligt att avla på färg, då man vill bevara islandshästens fantastiska "färgspektra".
Jag undrar då varför det är så vanligt bland shettisar att man väljer att bara avla på ex. svart el. fux, detta är ju också en ras med mycket färg!
Jag är nyfiken på att höra era åsikter!!!

Nu bedriver ju inte jag någon egen avel än men en vacker färg är väl bara ett extra plus? Avlar man bara på färg och inte bra och korrekta individer för man knappast rasen och avelsarbetet framåt.

Jag skulle inte ge mig in på att avla frm en specefik färg, vad jag söker är en avkomma som får en bra extreriör, passande stam och sen vad det blir för färg spelar ingen roll. Tror det är farligt om man tex bara vill ha skäckar.. avla skäck på skäck kan man kanske missa det som är viktigt.
Passar sto och hingst ihop
Väger stoet o hingsten upp den andras svagheter
har dom stam som matchar varandra??
några av sakerna jag tycker man behöver se till innan man betäcker, jag vet att många lockas av att betäcka med olika färger osv, det kan säkert vara bra, men tycker ändå att man ska vara noga innan man väljer färgen före matchingen
bara mina tankar ska sägas !
Jag är ju då väldigt förtjust i skäckar och jag vill försöka få fram bra skäckar.
Min ide att komma dit är att använda mina två svarta ston och betäcka dom med skäck hingstar av hög kvalite.
Tror själv att det är lång väg att gå om man väljer att avla färg, sen ser man en del hästar som är avlade enbart på färg och dom har i mitt tycke inte någon bra extriör.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
nu ska jag svamla lite hit och dit igen, med några påståenden…
- De ponnyer som håller högst kvalité är generellt de svarta och fuxarna.
- Många ponnyer med kul färger är av ganska dålig kvalité och avel med färgade ponnyer sker oftare med färg som mål än kvalité.
- Det är alltså svårt att hitta en ponny som förenar kvalité med kul färg. De finns men är lätträknade.
Jag själv skulle vilja ha ponnyer av alla färger, men är inte intresserad av att göra avkall på kvalité för att få färg.
Jag betäckte mitt svarta sto med en rödskäckhingst - "beställde" ett svartskäcksto men fick en fuxhingst… :P
Jag köpte ett högklassigt rödskimmelsto som hann lämna en avkomma här innan hon tragiskt lämnade oss - avkomman blev fux…
Jag har alltså försökt, men ännu inte lyckats med något annat än en brun fining :D.
Eventuellt blir det ett nytt försök med en färgad hingst till ett av stona i år, kanske kanske…
Jag har alltid lärt mig att man bygger först och målar sen.
Delad glädje är dubbel glädje :)

#5 mkt bra sagt !!!
eller som Morgan alltid säger;
en bra häst har INGEN färg, en dålig kan ha alla…

#0 Jadu, Malin, som du märker är färgavel ett riktigt fult ord i shetlandskretsar.
Jag vet inget om islandshästar, men är det som du skriver att många verkligen strävar efter att bibehålla rasens alla färger, så har de min fulla beundran!
Jag har inget emot färgavel, så länge det är avel. Tyvärr, blir det kanske många gånger så att hästar med annorlunda färger attraherar mest pga just sin färg och betäckningarna därmed inte alla gånger blir så genomtänkta.
Inom shetlandrasen finns oxå en utbredd tanke om att shetlandsponnyn ursprungligen var svart - att de annorlunda färgerna som black, gulanlag, skimlar och skäckar tillkommit genom inkorsningar av andra raser. Därmed skulle det vara lite "finare" att avla på svart, den "riktiga" shetlandsponnyn.
Utan att lägga någon som helst värdering i folks tycke och smak eller av vilken anledning man valt färginriktning på sin uppfödning, är min personliga åsikt att det är lika viktigt att bevara shetlandsponnyns alla färger som att värna om de olika typerna och storlekarna. Och någonstans måste man börja. Eftersom alla "roliga" färganlag är dominanta, kanske man blir tvungen att utgå ifrån ett något sämre material än om man inriktar sej på svarta (eller fuxar). Att anlagen är dominanta är iofs en välsignelse oxå, eftersom man då kan para dessa kanske något sämre individer med riktigt bra, "helfärgade" individer och ändå ha chans att föra det "roliga" färganlaget vidare.
Jag skulle nog t o m vilja påstå att det är mycket svårare att avla på färg än på de "färglösa". Dels just för att det är mycket svårare att hitta riktigt bra utgångsmaterial, men oxå för att det inte är gjort i samma utsträckning innan. På svart och fux är de förärvningssäkra blodslinjerna och framgångsrika kombinationerna redan identifierade. Därför blir jag lite less när det nästan ska tittas snett på de som vill avla på färg (så länge det nu handlar om avel).
Och förresten…. Att avla enbart på svart eller fux, är väl oxå att färgavla..?!

Jag vill gärna ha lite andra färger än svart och fux. Men för att komma dit så måste man ha en bra grund att stå på .
Tanken här är ju så att vi har tagit våra bästa ston och betäckt med en bra Skäckhingst , har bara lyckats få 2 skäckavkommor båda hingstar *ler* där den ena faktiskt är såld som valack och körponny. *ler* Madicken är ju dräktig i år med Robijn och ska snart föla så snart får jag förhoppningsvis reda på om det blir en skäck och som jag tänkt *ler*
Vi har ju Dee-Dee här som är en bra skäck märr tycker jag i allafall och när hon tävlat färdigt så ska hon in i avlen sen i framtiden och förhoppningsvis så blir det bra bruksponnyer och snygga utställnings ponnyer med efter henne och helst skäckar då med ;-) om man nu får önska något *S*
Sen gör jag ju ett eget litet test här hemma med Dingla som är rödblack och enligt mig kanske inte jus det bästa stoet men hon har helt okey stam är aldrig visad så jag kan iof inte säga vad hon ligger , men hon har varit lite problem med sina dräktigheter kastat 2 år i rad men nu hoppas jag verkligen att hon behåller fölet hela tiden och att avkomman blir bättre än sin mor då har jag uppnått mitt mål med den betäckningen i allafall.

Pernilla, jag har aldrig sagt att svart är den enda färgen, jag tycker det finns massor av fina färgade ponnyer men jag tror det är farligt om man BARA vill avla fram för färgens skull o glömma bort det som är viktigt, så som tex benställningar mm
och att betäcka skäck m skäck tex är väl många som avråder ifrån?? Men självklart är det ju upp till var o en hur man vill göra, men tanken med AVEL är väl ändå att det ska vara genomtänkt innan man betäcker sitt/sina ston??

Jag tycker det är viktigt att färgerna bevaras. Själv har jag vare sig tillräcklig kunskap eller tillräckligt intresse för färggenetik, så jag kommer förmodligen inte att bidraga med något där.
Jag avlar gärna på färg framförallt svart som jag är mycket svag för.
Veritas odium paretFörvånad

#11: 
#6: jag har hört en variant av densamma:
"En bra häst har alltid rätt färg, en dålig häst har aldrig rätt färg." 
Personligen vill jag gärna se mer färg och vill gärna få avkommor i varierade färgen (helst enfärgade).
Citat ur Shetlandsponnyn nr 4 2007
"Om man plötsligt börjar selektera för en enda färg riskerar man följaktligen att minska den genetiska varationen i rasen. För att kunna göra ett avelsframsteg måste det finnas en genetisk variation i populationen. M a o om alla hästar i en ras hade samma genetiska uppsättning skulle ingen förbättring kunna ske"
Skulle gärna avla färg men som en del påstår så är det tyvärr så att de hingstarna inte når toppskiktet så det beror på var man sätter ribban i sin avel..

Som nämnts ovan så har det historiskt sett avlats mest på svarta och därigenom har denna färg kommit längre vad gäller just den exteriöra kvalitetén.
För vår egen del har vi sett det som en utmaning att avla fram även fuxar och bruna med bibehållen "svart" exteriör kvalitet.
Nytt blod och nya tankar är viktiga mellan varven, inte minst rent genetiskt.

#9 Måste fråga. Varför avråds det från att avla skäck/skäck?
Endast nyfiken! 
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

#15 det är vad vi hört från avelsrådgivare, jag kommer inte helt ihåg vad som sades men något med att ofta är skäckarna lite mer gracila bla och då blir ju gärna avkomman ännu mer.. För att få fram en rikitgt bra skäck skulle man , tex ett bra skäck sto med en hingst som är riktigt stark i sin exteriör o ben, då kanske en färgad, tex en fux, o har man då kollat genom stammen med vilka färger som ligger bakåt kan man säkert få fram bra skäckar !
Alltså jag är superdålig på genetiken, men det är vad vi hört… men Lycka till alla som vill få fram fina färgade ponnyer, oavsett, svart, fux, black eller vad… alla måste väl ändå tänka igenom vad man vill ha för individ..
Jag hoppas på en liten skäck, från mitt svarta sto. Roligt med lite färgvariation tycker jag.
Och hingsten jag valt, Stjernens Epus är högt bedömd på många utställningar. och så får jag se vad det blir för en liten goding.
Kanske en svart? Det viktiga är att allt går bra, sen spelar färgen ingen roll.

jag tycker att det är tråkigt att det inte finns fler topphästar med andra färger än svart och fux. en svart eller fux shettis kommer inte jag stå som ägare till någonsin, men förhoppningsvis till en isabell eller annan rolig färg
för mig spelar färgen stor roll
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Jag har valt att "satsa" på allt annat än svart och fux, men mina shettisar kan ge svart och fux om det blir som jag inte hade tänkt.
Jag hoppas "slippa" dessa färger, men inte på grund av färgerna som sådana, utan för att jag tycker att andra färger är roligare och för att det redan finns så många svarta och fuxar.
Men jag har inte köpt mina ponnyer för färgens skull, utan för helheten. Och båda är köpta som 2-åringar så det är egentligen bara min "instinkt" som har sagt mig att de kommer bli bra i slutändan. Herrn som nu är 11 år har ju blivit precis så bra som jag hoppades och donnan som är 4 år nu börjar arta sig bra hon också. Samt att båda har rätt temperament, rätt typ, rätt benställ och rätt stam, vilket är saker jag värderar högre än färgen. Men jag ska erkänna att jag inte tittade på svarta och fuxar när jag var på jakt efter ny ponny, utan jag tittade på alla andra färger och valde utifrån dem.
Jag ser inget fel i att avla "på färg" och därmed försöka få avkommor med "roligare" färger än svart och fux, men skulle någon avkomma bli svart eller fux så gråter jag inte för det. Det är avkommans helhet som spelar roll. Men man kan ju önska att det blir en kul färg på köpet! 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Jag ser inget fel egentligen heller med att försöka avla fram en anna färg än svart och fux, men som jag skrev, bygg först och måla sen. Avel är ju långsiktigt….

#20 men om det inte finns nåt färg att måla med sen tillslut då?
Det är extremt svårt att få fram bra färgade hästar om man inte kan bedriva färgavel!!
Det är min passion att få fram bättre och bättre färgade hästar..
Hur ska man få fram "topphästar" i tex blacka skäckar om man inte avlar på dem?
Betänk att avel på svarta och fuxar som har bedrivits i generationers generationer är FÄRGAVEL det också! 
(höll de 44 poäng de första generationerna?)

Färgavel för att bevara de ovanligare färgerna är väl jättebra, och för att förbättra kvaliteten på de färgade ponnyerna. För faktum är ju att de oftare är sämre typade, mer gracila eller tex har tyngre huvuden (beroende på färg o stam).
Man måste ju börja någonstans, och det tycker jag är jättebra om folk vill göra. Inget negativt om färgAVEL alls.
Däremot tror jag man biter sig själv i svansen om man betäckr rolig färg med annan spännande färg och tror at tdet blir bra. Generellt blir det ju kanske inte det, om nu inte föräldradjuren är bra såklart.
Rolig färg x bra typad, benad och stammad fux/svart är väl bättre väg att gå. Men det som många verkar välja bort för att de "riskerar" att få svart eller fux (kanske brun) istället då.
Det finns inga genvägar i aveln, och särskilt inte i färgAVELN. Tålamod och man får vara beredd på ett gäng årskullar utan roliga färger innan man kommer ett steg vidare.
Själv älskar jag rödblackar, konstigt nog eftersom jag ratar fuxar. En vacker dag vill jag försöka med det igen, men jag tappade sugen (och ekonomin) för att hålla rödblacka ston som fick fuxar, svarta och bruna avkommor. Blev de blacka i ngn form, så blev det hingstföl. En annan gång kanske…
Eftersom jag bara var intresserad av dessa ston för sin färg etc, var ju inte avkommorna som inte blve blacka alls av intresse för mig i tex svart avel, då det rör sig om totalt skilda blodslinjer.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Vi som var på avelskursen kan ju dra liknelser med de "bevingade hästarna" som fanns i exemplet där 

#24 Precis, men jag kan inte gärna börja prata om ponnyer med vingar eller svanslösa sådana :-) Ingen skulle fatta vad jag pratade om då ju. :-D
/Cattis
#21 Om man tex vill hålla på med att ta fram bra svartskäckar så får man ju ta sitt svart skäck sto och betäcka med riktigt bra svarta hingstar. Till slut så borde det ju komma fram en jätte bra avkomma som är svartskäck och som inte har de brister som många beskriver ovan, gracila ben och sämre rastyp. Även om du får en svart avkomma så finns det väl anlag för skäck bakåt om man då tar den fölungen med en svartskäck hingst? Eller är jag helt fel ute?

#26 Ja helt fel tyvärr. Skäck blir det bara om minst en av föräldrarna ÄR skäck.
Och jag tror det är mer långsiktigt än så ändå. Man får betäcka sitt braiga sto med en färgad hingst, sen få fram en färgad ganska bra avkomma och göra samma grej igen… Att få fram en bra individ är ganska "lätt", men sen att få fram flera som också i sin tur ger bra färgade föl - det är en konst.
/Cattis
#26 Ja de visste jag ju… Suck, det är f*n en konst det här med färger…
Men min poäng var i alla fall att, precis som du skrev.

#28 :-D
/Cattis
Något som jag tycker att man förbiser när man talar om färgavel är ju att vissa färger är förenade med mindre önskvärda egenskaper, det tycks helt sakna betydelse. Men DNA tekniken kan vara en räddare om man vill synliggöra dessa mindre önskvärda egenskaper och undvika dem.
Det torde vara en bra start :)
(med en riktigt bra förälder (enfärgad kanske) och en förhoppningsvis någorlunda bra och upp till bra andra förälder (skäck eller ex black))

jag håller helt med er nu i slutet, rolig färg x topphäst i tråkig färg och hoppas på en ganska bra i rolig färg. varför är det inte så många som gör det då? kom igen nu, jag vill ju ha lite fina isabeller att välja mellan sen när jag ska köpa min shettis 

#30 då måste jag fråga igen..
"mindre önskvärda egenskaper" kan du utveckla det är du snäll.
Vad är det för "egenskaper" - T.EX
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

#0 måste bara säga att i islandsaveln så är det önskat enligt avelskomiten att behålla färgvariationen men det är väldigt "dåligt" i stuetri ögon… dom som färgavlar ser man ner på.. …
men hur ska man kunna få fram bra avelsmaterial med "färg" om man inte avlar på färg? man kan ju aldrig få en bra grund av tex. skäckston om man bara avlar svarta och fuxar. det är väldigt långsigtigt att avla på färg. om man är seriös.
själv älskar jag skäckar men jag skulle inte avla på något sto oavsett färg om jag inte trodde att det skulle bli ett bra föl, eller tillföra aveln något, långsiktigt. men jag tror inte heller på "bara" utställnings resultat. lynne och användbarhet är också extremt viktigt att tänka på i mitt tycke.

Okej att det kan vara smart att korsa en bra "färgad" häst med en bra "enfärgad" häst och hoppas på ett bra föl med rolig färg… Men varför inte korsa två BRA färgade hästar? SÅ himla ovanliga är de ju inte, att man inte kan hitta två med rolig färg som passar ihop. 
www.stuteriprecious.se
Men det är väl alldelens utmärkt om du hittar två BRA färgade hästar att korsa..
Själv skulle jag gärna ha uppskattat om jag hade hittat en enda "färgad" utmärkt minihingst att använda på mina blacka skäckston.!
Tycks vara så att bara stona blir av guldkvalité hur det nu kan komma sig?? 

#36 Därför det är svårare att få fram snygga hingstar , det gäller i alla färfer det där *ler*
Själv tycker jag det är aningens märkligt att inga hingstar duger i aveln.. (färgade alltså, blacka skäckar)
Det finns många bra färgade ponnyer också, MEN dessa hamnar ofta hos ägare som inte är inriktade på avel och då bara försvinner dom. Alla ( eller de flesta ) som håller på med avel satsar hellre på en färg där det är LÅTT att få fram stjärnor.
Vill man pyssla med att bevara shetlandsponnyns ALLA färger gäller det att ha ett långsiktigt program.
Ett aber till är att kommer man på utställning med en ex. skäck el. brun, kan man vara ganska säker på att hamna långt bak i ledet. En färgad ponny måste vara ett par poäng bättre för att utmärka sig. En skäck kan aldrig utstråla samma elegans som en svart. för ex.
Ska det komma fram BRA färgade ponnyer vill det till att använda de bästa individerna från fux & svart för att kombinera med färgade.

#40: Men så är hon ju också jättefin! 
Våra skäckar har också gått bra på utställning, 2x R/Bis bland annat, en annan diplom, en fick sitt RS nummer 5x8= 40, så vi kan inte klaga. Men det är ju mycket svårare med färgade att uppnå resultat på hög nivå.
Gonkan du har en av dom riktigt bra skäckston.
Min Celma har också gått bra på utställningar och hon är en bra typ tycker jag.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Och jag är rätt glad för mitt bruna fina sto som har 3 st 41or i samlingen… 

#30 vilka egenskaper menar du ?
Jag skrev ett svar på 30 i går som försvann….Tex skimmlar/malignt melanom, silver/ misstanke om cystor i öga, deformerade pupiller mm.Mycket vitt/OLWS det finns fler. Det bedrivs mycket forskning inom dessa områden så det kommer att bli lättare att göra val vad man riskerar eller hur man undviker diverse åkommor som tex är relaterade till en viss färg eller stam.
Vid ett föredrag med Sofia Mickko i december berättade hon bla att beroende på vilken födelsefärg skimmeln har finns samband om/när de får malignt melanom

#46 Vad betyder OLWS?

#46 Är det på avblekbara skimmlar men konstaterat detta eller är det samma med konstantskimmlar?
Intressant att du anger "silver" som en färg- genetiskt menar man ju att det är en fux? Men vet du om det är speciellt islänningar det gäller?

# 48 Silverfärgade hästar är inte fuxar. För att anlaget ska synas måste hästen ha brun eller svart grundfärg. De shettisar man trott vara silverfärgade har visat sig vara fuxar.
När det gäller rocky mountain-ponnyn som har mycket silverfärgade individer kan ögonproblemen röra sig om en defekt som nedärvts från en av rasens grundare, det är väl så vitt jag vet inte bevisat att silverfärgen orsakar ögonproblemen

# 45 OLWS betyder overo lethal white syndrome. Föl som är homozygota för anlaget föds helvita och avlider inom ett par dagar då tarmen inte utvecklats på ett riktigt sätt.
Men det anlaget finns ju inte ens på shettisarnas skäckfärg!
Skäckfärgen på shetland är ju uteslutande DORSALSKÄCK, TOBIANO (dominant anlag som alltid ger uttryck = syns eftersom hästen alltid blir skäck om den bär på anlaget)
OLWS finns ju kopplat till VENTRALSKÄCKAR (tex frame overo)dessa anlag är dessutom RECCESIVA (betyder alltså att föräldern kan nedärva skäckanlaget om den bär på det utan att det syns) vilket alltså inte förekommer på shetland!!!

#40 och 43 Tack tack :-) Ja det är nästan så man har lust att sätta henne i avlen direkt *ler* men nu är det ju inte jag som bestämmer utan dottern och hon tävlar ju henne och hon har ju *bara* 2 år kvar på travet så nästa år skulle jag kunne betäcka henne eg då :-)
Angående OLWS så ses det på hästar med färgen "frame overo" i dubbel uppsättning. Man anser att alla frame overo bör anlaget för OLWS (även om jag tror att det finns överkorsningar, men det är en annan femma). Frame overo är en skäckfärg där de vita fläckarna sitter på sidorna och ser ut att vara inramade, typ.
Paintföreningen har bråkat en massa med jordbruksverket angående avel på frame overo, som alltså bär ett recessivt, letalt anlag. De förbjöds att avla på dem men nu är förbudet borttaget och avel sker på egen risk - föds ett OLWS-föl lär de kunna räkna med åtal för djurplågeri…
Det finns en forskare i USA som har hittat frame overoanlag även på shetlandsponnyer. Men eftersom amerikanska shetlandsponnyer får innehålla en viss procent inkorsning av andra raser så skulle jag tro att orsaken finns DÄR, inte att vi har anlaget ursprungligt i rasen. För även om det är ett recessivt färganlag så borde man ha sett NÅGON sådan ponny nån gång.
#53 - Dorsalskäck innebär att de vita fälten kommer från ryggen, ryggskäck på svenska. Det är den typ av skäck vi har på shetlandsponnyer.
Bukskäck heter ventralskäck - det är den skäckvariant russen har och den är recessiv.

#54 du kan inte leta fram en bild på en overoskäck? misstänker att det är den enda skäckvariant som jag gillar, lite synd i så fall.
#48 avblekbara skimmlar ja
Pigmentceller och nervceller har samma utvecklingsvägar i embryonalstadiet därav bla OLWS.
# 38 Vore intressant att veta hur många blackskäckiga hingstar som har visats också….. Om man skall kommenter att dom Aldrig blir "godkända"…..
Jag har själv en musblackskäck hingst, normalstor så jag är nyfiken, menar inte att vara "tyken"…
Vad jag ville komma fram till var att är det bara 2-3 st visade så är det svårt att dra slutstsen att dom inte blir godkända pga sin färg…

#46 jag läste någonstans att det inte finns silvergen på shetlandsponny, men du har skrivit om det! Finns det det???
Är det någon som vet? hade varit kul…

Vad roligt att det är så många som engagerar sig i detta ämne!!! och att det är många som vill bevara shetlandsponnyns fantastiska färgspektra!!!

Här står det ganska bra info om olika skäckar:
http://www.western-ridning.com/haesten/avel/Faergteckningar-paa-Painthaesten.html
http://www.coloredhorses.com/PP2new.html
Shetlandsponnyer är dorsalskäckar sk tobiano.
#54 Hoppsan jag villade bort mig..
#57 Borde väl vara desto större anledning att ta in någon i avel? Om det inte finns många att visa för det betyder ju att färgen är ovanlig?
Har lite svårt att föreställa mig att endast tre stycken skulle vara visade!
Är det inte viktigt att bevara färgerna och försöka förbättra exteriören?
Är inte det käppar i hjulen när vi inte får någon hingst alls som är färgad att komma in i avel?
Jag tycker absolut att man ska bevara alla godkända färger i shetlandsaveln.
Frågan är väl hur man bäst går tillväga. Jag skulle se det som en intressant utmaning att få fram mycket bra hingstar i blackfärgerna. Som jag ser det kräver det en genomtänkt avelsplan och en hel del år för att lyckas.
Jag tror däremot inte på att sänka kraven på avelsdjuren, godkänna hingstar enligt rasvisa krav pga. en specifik färg osv. Det är inte genom att minska kraven man lyckas med någon avel utan det kräver massor av kunskap och tid.
# 62 Om jag skulle anta utmaningen att försöka få fram en blackhingst skulle jag aldrig börja bygga min avelsplan på en hingst inte håller måttet enligt rasvisa krav. De hingstar som du tycker får käppar i hjulet är det verkligen hingstar som ska var i aveln?

#57 Exakt så tänkte jag också! Min är ju blackskäck och godkänd med 40 p, så visst går det! Jag tror inte att det har med färgen att göra om en hingst blir godkänd, jag hoppas och tror att det har med hingsten som helhet att göra.
Diksuterade det här med en vän igår; om vi har, säg, 10 000 svarta/fuxfärgade shettisar, och 10% av dem blir jättebra, då är det naturligtvis många fler än 10% av 3 000 - 4 000 färgade! Så det är väl inte så underligt att det finns fler fina svarta och fuxar? De är ju många fler till antalet. Men för att få fram fler fina färgade ponnyer så måste vi ju avla på dem, och jag håller inte med om att det enda sättet är att korsa bra svarta/fuxfärgade med andra färger. Det är ett sätt, ja, men inte det enda. Min herre har till exempel två färgade föräldrar och blev en guldponny, och det finns det förstås massor med andra exempel på också!
www.stuteriprecious.se
Problemet är ju att de allra flesta färgade ponnyer kommer ur äldre föräldra djur. Det är inte lätt att vara modern om man är en bit över 20 år som häst. Visst det går säkert att få fram en extriört bra ur äldre stammar också, men kan nog vara bra att kombinera in några modernare linjer också. . Första led kan bli kanon bra men man ska ju längre i aveln också, åtminstone tänker jag så, att det ska gå att få fram bra individer även i nästa led. Skulle tro att det finns flera avelsdjur att välja på inom miniaveln då det gäller färgade.

Kan man inte plocka in hingstar från t ex danmark? (Rödblacken Verano Lee på Hesseldal tycker jag är läcker) *viskar*
#64 Vilken hingst?
Jag skrev inta att någon speciell hingst har fått käppar i hjulet om det nu var Palten du tänkte på?
Han har jag betäckt ett sto med ändå (trots att han bara har blivit champion unghingst med 38 poäng) , visserligen så dog hon ju så någon "kass avkomma" behöver du ju inte oroa dig för!
Jag skrev att VI som håller på (eller höll på) med färgavel inte får in någon hingst i avel får käppar i hjulen då det är så mycket tidskrävande med bara ston i avel… ett sto = ? föl / år
en hingst ? antal föl / år.. hur många blir bra nog att avla vidare på?
Förhoppningsvis kan man väl vaska fram någon bra..
Är en hingst med 38-39 poäng kass i avel? Kan den lämna fina föl med bra enfärgade ston? Eller är det bara ston med 37-39 poäng som är klass 1 och bra att använda i avel?
Målet torde ju vara detsamma hur man än väljer att vända på det?
Om jag betäcker ett 39 poängs rödblackskäcksto med en 42 poängs hingst.. kan det bli en bra avkomma då?
Stoet är (trots ENDAST 39 poäng själv) färdig att höja till avelsvärdesklass A.
Har hon nedärvt sig dåligt då trots att hon BARA har fått 39 poäng själv??
De hästar som har erhållit elit TROTS att de BARA har fått 37-39 poäng eller lägre, är det dåliga i avel?
Varför inte testa klass 1 hingstar i avel och se vad de lämnar? Det finns ju inget tvång att fortsätta använda dem i avel om inte avkommorna blir bra?
Annars ser jag ingen orsak att fortsätta avla på "KASSA STON" (för det måste ju vara det ni menar) med BARA 37-39 poäng.
Det finns väl ingen orsak att de ska användas av seriösa uppfödare eller amatör uppfödare mer än hingstar som inte uppnått den magiska 40 poängsgränsen?
# 69
Jag syftar inte på någon specifik hingst det jag inte förstår är din åsikt att premieringsnämnden skulle sätta käppar i hjulet för färgade hingstar.
Naturligtvis är det viktigt att bervara färgerna hos Shetllnadsponnyn. Personligen tycker jag att blackskäck är en underbar färg, men man måste ju inte kombinera 2 färger, och skäckar finns ju!
Min målsättning är att föda upp riktigt bra blacka shettisar. Jag är medveten om att grundmaterialet inte är super, men någonstans skall man börja och med ett noggrannt hingstval så får vi se var jag hamnar. OCH hästuppfödning är ett långsiktigt arbete!!!
Mitt första blacka föl besiktigade Morgan J som föl och rekommenderade att jag visar honom på hingstpremiering när han är 3-4 år då han trodde att han tar tid på sig…. Så då kommer vi! Målet är givetvis att han skall få de magiska 40 p , men blir han klass 1 kan jag tänka mig att betäcka ett fåtal utvalda riktigt bra ston med honom. Var ligger skillnaden? Sto 42 p hingst 38 p ELLER hingst 42 p sto 38 p? Det viktigaste är att dom passar ihop…..
#70 De är inte intresserade av FÄRGAVEL åter igen!!!
# 72 Menar du att premierinsnämnden inte är intresserade att bevara alla godkända färger på shetland?

#72 Tycker det är lite märkligt att du menar detta, då det kom in 3 st "färgade" hingstar i storlek mini förra året: en rödskäck Robbie Williams, en svart Ugglebackens Kavat och en isabell Vanilla Fudge och en brun The Next Episode! Robbie dessutom med 42 p!!! Eller du menar att "färgavel" endast är blackar?! Hur det var på standardsidan är jag osäker på men kan kolla efter om du vill!
Läste ni inte i Ridsport för inte så länge sedan om en som hade fött upp (om jag minns rätt) en isabellfärgad nordsvensk eller något sådant. Det hade tagit flera generationer och många år. Alltså långsiktig avel och någonstans måste man ju börja…
#75 Kan det var Isvind du tänker på?
Isvind är på framsidan på en gammal Hästen tror jag, han ser verkligen ut som en sagohäst.
#75 & 76 Tror det var ett sto artikeln handlade om, hittar inte tidningen just nu.

#75: Läste också den artikeln och tyckte att den på ett bra sätt beskrev vad avel egentligen går ut på: Att sätta upp ett mål och att sedan tålmodigt arbeta sig mot det.
All avel är ett långsiktigt arbete, framför allt ju fler parametrar som måste stämma: alltså inte enbart exteriör eller bruksegenskaper utan även t.ex. färg.
# 79 Så kloka ord Att sätta upp ett mål och att sedan tålmodigt arbeta sig mot det.

#79 Mycket bra sagt !
Vår fd nordsvensk´s pappa var oxå isabell, Fager.. vi hade planer att betäcka Lina med Isvind.. han är verkligen en sagohäst, nu fick tyvärr Lina lämna oss alltför tidigt i en skada..
#75 mfl, nej, det var ett sto det handlade om.

#69 håller helt med
#75 mkt kloka ord!
# 81 Fager var fux med ljus man och svans… Så ni hade kunnat få ett vackert isabellföl och det hade velat sig!