Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 890 ggr
Catrin_T
0

Foder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan,

Jag har just köpt en liten ponny type shettis, han är tyvärr väldigt tunn och i dåligt skick just nu. Jag skulle veta vad ni tycker om hur jag ska utfodra honom för att inte gå för fort fram, med mag och fångproblem. Han har kommit till sitt nya hem där han har lung och ro att äta med så gott som fri tillgång till hö. Han får en handfull lågenergi pellets på kvällen mest för att han inte ska vara helt utan när dom andra större hästarna får sitt. Vad för andra tillskott ska jag ge honom tycker ni, för att på bästa sätt ge honom chanchen att komma tillbaka till sitt forna jag.  På fotot ser han bra ut, men nu är han mycket smalare och åtgången.

Catrin

VeronicaP
0

Grovfoder är det viktigaste och så mycket han bara orka.

AnnaLundin
0

Håller med Veronica om att grovfoder är det allra viktigaste. MEN jag skulle vilja tillätta att om du nu ska ge pellets, ge då mer näringstät pellets, dvs inte lågenergipellets. En ponny som behöver gå upp i vikt bör få i sig så mycket näring som möjligt på så lite tuggande som möjligt.

Med långsam invänjning kan du ge i princip vilket foder du vill. Lusern är bra, oavsett om du använder pellets eller hackad form.

Fång utlöses av överutfodring av kolhydrater, ffa "fruktàn" (fruktos-kedjor). Undvik stärkelserikt foder, dvs spannmål.

Catrin_T
0

Ok tack!