Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 2249 ggr
sara-ek
0

Havre eller inte?

jag har en shetlandsponny som är tjock. han har en rikitg mage som jag förösker arbeta bort. han får inte speiellt mycket hö utan det som krävs. Sedan så har hans ägare ökat på havren så att den ser ut så här:

Morgon: 1dl havre, Middag: 1dl betfor och 2dl havre, Kväll: 1 dl havre

Han får sedan en tuss hö till varje måltid. Vad anser ni om den? Själv tycker inte jag att han behöver så mycket havredå han är pigg och glad när jag jobbar honom  och nu är han även halt så han jobbas inget alls. Vill säga att han bara går och äter upp sig igen.

UG
0

Grovfoder ska utgöra basen i en foderstat. Alltså Hö, hösilage, ensilage och/eller Luzern (som faktiskt är ett grovfoder). Är värdena i grovfodret sådant att det inte svarar upp till hästens behov, kan man tilläggsfodra med kraftfoder. Kraftfodret ska aldrig ses som bas eller huvudmål! "En tuss hö" vid varje utfodring låter för lite. Hästens grundbehov är minst ett kg Torrsubstans per 100 kilo häst. Alltså tex. minimum 1.5 kg hö per 100 kg häst. De mina äter detta dubbelt.

Milla
0

HAde det varit min häst så hade jag plockat bort allt kraffoder och ökat upp grovfodret. Du skriver en tuss, hur mycket på ett ungefär är det? Jag hade gett honom minst 6 kg hö om dagen och inget mer.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Josefina-Aslund
0

Jag hade inte gett havre till en redan kraftig ponny, då är de bättre med mera hö och inget kraft foder, bara mineraler!

Våran ponny gick bort i fång, han var inte överviktig, men jag är helt säker på att havren gjorde så han fick de, han föråt sig en gång då han rymde, sen fick jag olyckligt havre halm, en vända som jag gav som tillägg till hö, och den fång vändan han fick då, gick aldrig vägen… nu är jag ingen speciallist på fång men jag har dragit min egna slutsatts.

Mina shettisar har fri tillgång på hö/höensilage och är varken för tjocka eller tunna. Lite runda men alldeles lagomt ;)

Hovgarden
0

Håller med övriga. Känner man att man vill ge något i krubban kan man ju forsätta ge betfor men kasnek bara en halv dl (betforen är ju bra för magen oxå) men grovfodret är a och o. Tänk även på att inte svälta din ponny utan att långsamt ge mer grovfoder och mindre kraft.

KL

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

AnnaLundin
0

Jag skulle vilja veta mer om hur ponnyn ser ut, för i mina öron låter detta som ett typexempel på felaktig bantning. Men utan att se ponnyn är det ju omöjligt att veta. Så det som följer är att generalisera grovt:

Man ser alldeles för ofta shetlandsponnyer som är stora om magen och tunna över ryggen. Denna form är inget annat än resultat av proteinbrist = felaktig utfodring. Och dessutom så bantas dessa ponnyer ofta just för att de har en stor mage, vilket medför att de får ännu mer proteinbrist.

När ponnyn får tillräckligt myclket proteiner, som helst ska komma från ett grovfoder med högt proteininnehåll, så blir de runda över rygg och rumpa och deras magmuskulatur stärks så att den stora buken "hålls på plats" (jämför med en vältränad "rutmage" på människor). Man når alltså det resultat man önskar genom att tillföra mer proteinrikt grovfoder i stället för att försöka banta bort magen.

Kris_J
0

Ett litet påpekande om att bara de får tillräkligt blir de välmusklade, inte alltid sant. Nu utgår jag från hästar som tränar. Olika individer har olika förutsättningar att få muskler, alla kan inte få stora muskler och tex muskla sig ordentligt över ryggen. Det är genetiskt betingat. Hoppas ni förstår vad jag menar.

Veritas odium paretFörvånad

sara-ek
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag tror jag har uttryckt mig fel:P Han går alltså i en hage me gräs som växer upp. Han går och käar hela dagarna. En tuss höseage vid frukost och 1 kg höselage vid lunch samt 1 tuss höselage på kvällen. Saken är att 6 kg hö finns inte att ge till en liten shetlandsponny:O det får nästan nte ens våra B ponnyer i stallet som tävlar på ELIT tävlingar!

Nu ska vi nsart gå över till hö då det börjar växa i hagarna och då gller 3 kh hö per dag för honom just. 

Bifogat en bild på honom, utan täcke. Dock ser man inte hur han ser ut där men bättre den än ingen alls.

Milla
0

#7 nu blir jag faktiskt orolig, du säger att det finns inte en chans att ge en shettis 6 kg hö, kan berätta för dig att mina shettisar äter ca 12, 5 kg ensilage om dagen och nej dom är inte för feta inte ens för tjocka.

Kan även berätta att om man ger för lite grovfoder så har du en  häst med magsår, precis som någon skrev så är minimum 1,5 kg grovfoder på 100 kg häst för att dom ska må bra.

Varför är man så rädd för att ge ordentligt med grovfoder??

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

AnnaLundin
0

#7 - den ponnyn behöver inte bantas alls, enligt min åsikt.

Olofsson
0

Jag tycker inte heller att den behöver bantas på något vis. Däremot hade jag ökat givan på grovfodret och minskat kraftfodret eller tagit bort det helt…

ryttarn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Våra schettisar får ca 5 kg hö om dagen samt 5dl havre och 5dl korn. En foderstat som dom mår utmärkt bra på, att ge mindre hö skulle aldrig komma på frågan. Under vintervilan, när dom inte tränas, tar vi bort kraftfodret men minskar deffinitivt inte på grovfodret.

Vad jag kan se på bilden är han allt annat än fet…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

VeronicaP
0

Den shettisen är verkligen inte fet och får inte en B-ponny som tävlar på Elitnivå ens 6 kg hö så tror jag att man ska vara glad att den inte fått magsår ,

Vi har också haft hopphästar som tävlat upp i Svår A och de åt mer än 1,5 kg per 100 kg .  De hade fri tillgång på Ensilage, tyvärr är väl felet så att många är rädda att ge sina tillräckligt med grovfoder och det är väl därför att våran vanligaste sjukdom snart på hästarna är magsår.

tilja
0

Hörde faktiskt några som bantade sin d-ponny genom att TA BORT hö helt och bara ge kraftfoder. Detta är folk som anses kunniga på hästar. Jag iddes inte ens säga vad jag tyckte för de skulle aldrig lyssna på mig!

Charlotte-Aveback
0

#7: Din shettis är absolut inte för tjock och har definitivt inte någon jättemage.

Det är oroväckande när man bedömer hullet på en shettis jämfört med andra, större, raser då alla har olika kroppskonstitution och verkligen inte skall bedömas enligt samma mall.

Josefina-Aslund
0

Jag kan bara hålla med övriga, den ponnyn var inte tjock…

Ahnna
0

Sara, han ser jättefin ut i kroppen! Ska inte bantas, tvärt om.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hovgarden
0

Håller med många här och mnimum för en häst ÄR 1,1 kg ts/100 kg kroppsvikt. Det man ska tänka på när man fodrar med hösilage/ensilage är att det är mycket vatten i beroende på ts halten och man behöver ge mer. Hästar har inga problem att äta 1,5-2 kg ts /100 kg kroppsvikt an hästen inte äta det kan det bero på magsår. då magsår gör att hästen tappar aptiten. det är skrämmande att höra attd et finns folk so endast ger kraftfoder. Men jag håller med tyvärr ser man inte alltfö sällan mycket kunnigt folk som fel utfodrar sina hästar. Tack och lov finns det ju folk som kan men kunskapen måste ut! Håller med nr 5 med flera här på forumet

/Katja

Hovgarden
0

Detta står i djurskyddslagen

"Varje dag ska du ge hästarna foder av lämplig struktur. Fodret ska vara lämpligt och fodergivan ska garantera att hästarna får en tillräcklig, allsidig och välbalanserad näringstillförsel.

Fodret ska vara anpassat för hästen och du ska ge grovfoder i tillräcklig mängd så att hästens behov av växtfiber och sysselsättning tillgodoses. Du ska också se till att behovet av långa ättider tillgodoses och att hästen inte blir över- eller underviktig."

taget från http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/djurskydd/hastar/skotsel/foderochvatten.4.394d9f45113e42376618000582.html

/Katja

CamillaAndersson
0

Att ponnyn på bilden skulle vara tjock det köper inte jag.
Att ge för lite hö kan, som flera skrivit, vara skadligt. Så öka högivan och ta bort kraftfodret istället.

Hur gammal är han?

sara-ek
0

ångarde att jag la ut bilden:P Det var ju det som jag skrev i inlägget. På bilden jobbades han alltså varje dag och blev rikitg fin. Han är 12 år.

Men nu är det hela löst. Det låter på flera som om jag skulle vara helt dum:O men nej då..:P Han mår prima bara det att magen är något för stor. Men denna tråd behöver inte diskuteras mera;)

AnnaLundin
0

#20 - om bilden är rättvisande så ÄR INTE magen för stor. Han är rund och fin över ryggen och ser fullständigt normal ut i hullet.

En shetlandsponny ska inte se ut som ett fullblod i miniatyr, inte ens när den är i toppkondis. De är liksom inte skapta likadant. Och det är olämpligt att banta bort något som inte är för stort ens när man börjar.

HannaDolly
0

#7 din shettis är verkligen inte tjock tkr jag !!

Sasser
0

#20 Du är en av de allra bästa Sara!! Så dum är du inte:)

stallostby
0

jag har blivit skeptisk till höanalys eftersom jag fått helt olika värden på två analyser. Man får ta de som en vägledning men man måste vara väldigt observant på hästens hull och välmående och justera foderstaten därefter,

Havre eller inte…inte helst… (hellre mer grovfoder) precis som vi människor ska vi nog inte överkonsumera spannmål, innehåller svårsmält stärkelse som blir socker och överdriven energi.

UG
0

#24 Det är av största vikt på vilket sätt samplet tas till analysen. Helst med höborr på flera balar för att få ett representativt prov. Drar man lite oförsiktigt ut strån så lossar de näringsrika bladen.

susanne-s
0

#24 När man tar analys på första skörden gäller det att skicka in det direkt för till andra skörden ställer dom om sina analys maskiner för just andra skörd.
Så analyserar du samma foder tex i juni resp juli så kan du få olika värden….

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

AnnaLundin
0

¤24 - analysen är ett hjälpmedel och man ska alltid komplettera analysen med att hålla koll på hur pållen reagerar på foderstaten den får.

Sen, som #25 skrev, så kan provet vara taget på olika sätt och då bli mer eller mindre representativt för höpartiet ifråga.

stallostby
0

27- analysen är ett hjälpmedel och man ska alltid komplettera analysen med att hålla koll på hur pållen reagerar på foderstaten den får. 

Men det var precis det jag menade.

går inte in vidare  på detta men är ändå skeptisk till hur tillförlitligt provet är när det skiljer så stort från ett prov på fältet, diagonalt efter konstens alla regler och sedan ett omprov(med borr) på tre olika storbalar. Ensilagebalar kan skilja sig väldig från bal till bal också.

men givetvis en riktlinje! kräver också analyserat..

sara-ek
0

Jag säger det igen!!! Han är inte tjock på bilden!!! Det står tydligt i mitt inlkägg då jag la in bilden att den INTE är tagen nu! Jag vet att han var snygg där!!