Ni som kör mini..
Jag e så trött!
Var kan man få tag på selar till riktigt små mini. Eller e meningen inte att man ska köra dom. Hur jag än gör och hur många hål jag än gör så kan jag inte få bröstan att sitta där den ska. Detta är på en sele till mini ifrån pfiff tror jag.
Sedan tog jag den andra selen från equilex. De är till standard och den är mindre!. Fast mycket klumpigare. Bröstorna är för breda.. för hur jag än gör så ligger de på bogspetsarna och höjer jag så stryps hon väl
och så går det inte å höja den så mycket för där är ju tömringarna..
Loksele? Finns det till så små? Kostar väl isåfall miljoner.. Å så vill jag ju inte ha någon tung sele.
Travsele? Men det kan hon ju inte dra denna feta kärring med.
Finns det någon som har specialbeställt sele till sina små?
Har köpt en av Agneta Hect Vikingponnystuteri. Den är super och värd var enda krona!! Den sitter perfekt på ALLA våa minishetland. Den är måttebeställd efter ponnyn på bilden!
Delad glädje är dubbel glädje :)
Kan verkligen rekommendera Ideal-selarna. De ligger kanonbra!
Anette, hur mkt ska du ha för din sele???? Om nu inte "lilleman" är intresserad alltså….

Vet att det finns selar i storlek mini-mini i Holland. Anne på Jäboruder har kanske någon sådan, annars kan hon säkert ta hem.
Jag har köpt en sådan genom henne i storlek mini som passar mina mindre ponnyer (84-90 cm) bra. Det är en liten och nätt sele som jag gillar. Jag tycker att Idealselarna är jättetjusiga, men jag tyckte den kändes för klumpig för mina små… Nu lär jag väl bli halshuggen för den åsikten, men kanske att det är en vanesak.
Jag vill att det ska finnas stoppning och läder där selen ligger an, i brösta och baksele. Bakselar är förvånansvärt fjuttiga på de flesta selar med tanke på hur mycket vikt som skjuter på i backarna små..
Älskar Idealselen och ska definitivt ha en till min större ponny.

#7 Ja jag håller med om bakselarna..
Ska nog ta å ringa Agneta Hecht som jag funderat på ett tag..För den ser kanon ut.
Lilla damen är ju bara 78cm och inte särskillt "fyllig"
. Riktigt tunn över nacken om jag får säga det själv..

Men det ser väl inte så stort ut..? Draglinorna går ju att kapa så att du slipper ha dem spretande så där.
En jag känner som körde mini, lämnade in bröstan till en sadelmakare och fick den omsydd lite som ett V mitt på, för att bröstan skulle kunna ligga på rätt höjd utan att trycka på luftstrupen.
Sen kan det oxå vara skillnad på hur bröstan ligger när hästen står stilla och när den är i drag. Jag hade höjt bröstan ett par hål och tittat på henne när någon kör henne (är väldigt svårt att se när man själv kör).

Ännu en dålig bild.. Men på standardselen. Det går iofs att göra fler hål på bröstan…men vet inte om jag vågar åka till skomakarn mer
. Bröstan är för bred för att ligga emot .Och höjer jag den så mycket som jag tycker jag borde då är den ju halv vägs upp i halsen.
Menom jag försöker få upp skackelhållarna mer kanske draglädren går mer fritt.
Jag vet att bakselen åkte fram här..ställde om den till lite större men den åkte visst fram då..
E så trött på att hålla på å pyssla på selen, vill engagera mig i hästen istället.. Får nog kontakta Hecht

#11 vet inte om jag vågar åka till skomakarn mer
Köp en egen håltång! 
Nästan oumbärlig när man har shetlandsponny…

Du har ingen du kan be komma ut och hjälpa dej avpassa selen då? Kan ju vara knepigt att försöka "läsa sej till" hur det ska vara. Särskilt för en så liten häst, där alla proportioner ju blir helt fel gentemot "läroböckerna".
Agneta Hecht brukar säga det, att shetlandsutrustning passar så illa för att ingen egentligen tittat på hur en shetland ser ut, utan man bara förminskar "storhästgrejer".

#10 nä där kanske den inte ser så tokig ut..men idag när jag testade den igen så ligger bröstan nästan nere på benen(skarp överdrift;))
Det där med ett v kanske inte är så dumt. Tur att man har "god" kontakt med skomakarn.
Har inte velat ta av nånting förän jag vet hur det ska va..
Draglinorna är lika stela å hårda som träskacklar så skomakarn lär döda mig när jag kommer igen..

Kan säga att det gått åt några håltänger tilldetta lädret! De har vikit sig. Skomakarn har borrat i det..
Det som är svårt är att hon är så liten och få det att passa då.
Ska försöka ta mig till någon körkurs med henne och få vidare hjälp.
Jag har låtit min sadelmakare skurit ner bröstan, för att den ska kunna ligga rätt mellan bogspets och strupen. Den selen är från Jäboruder, storlek minimini som är passande till mina minisar 78 - 82 cm mkh. Sedan har jag även låtit sadelmakaren gjort en bredare, dubbelsydd bakgjord. Den var lite för smal tycker jag. Efter dessa "ingrepp" blev den perfekt

Tycker inte att det ser så farligt ut, men baklädret ska fästas i skakeln, (finns ju ett fäste där) och inte i däckeln. Särskilt på den andra bilden ser det bättre ut.

Den är inte fäst i däckeln.Utan i öglan som jag svetsat dit för att jag tycker att det känns bättre att ha den där.Den tar inte i någonstans utan det är bara för min egen del jag har den där.
Jag vet att den ska sitta i den bakre öglan, men lädrena är lite för långa för den just nu--Är lite trött på att ta håll..Och passar rätt bra i den främre. Ska fixa dom oxå.
Jag tror inte hon har fäst bakselen i däckeln utan i skakelöglan..
Däremot tycker jag inte som andra att den ser lagom ut.. jag tycker den ser rätt överdimensionerad ut.

" 20 jo jag vet..
Selarna är inte inköpta till henne, men man försöker ju;)
Var kan jag få tag i en coller till en så liten?
#21 Det finns nog INTE coller att köpa till dessa små samt att det kan bli problem även med dessa i passformen p.g.a det "lilla utrymmet" våra små har , har ju minisar själv från 79 cm, de selar som passar bäst på dessa är de holländska selarna i storlek MINIMINI. Storleken MINI = för stora. Är köpt från Jäboruder. Ska Du ha coller blir det till att specialbeställa från duktig sadelmakare, till förmodligen "rejält pris". Samma sak med loksele till våra små. De minsta lokselar som finns till överkomligt pris är 24 tum = 60 cm och det blir alldeles för långa lokor. Har testat detta själv. Lokstorlek passande mina skulle vara ca 20 tum = 50 cm. Finns inte heller att köpa, tyvärr, utan isf blir även det en dyr affär genom ngt sadelmakeri.
#22 Finns coller till minis. men man får söka sig till utlandet.
#24 Jo det finns, MEN lite "bökigt" OCH DYRT OM det visar sig att det INTE är som man tänkt sig
Skulle själv tänka till både 1 och 2 ggr INNAN jag beställde så pass dyr utr. Isf OM jag skulle kunna beställa GENOM ngn firma i Sverige. Det är dock INTE aktuellt för mig då jag har utr. som passar minisar.
..