Bra transport till shettis
Finns det någon bra hästtransport som passar shettis, märke alltså.
Själv så har jag en värmlandsvagn, och den är ju inte direkt anpassad till småa hästar…
Dalavagnen är super!
Amor vincit omnia 

Kan man ha bommarna både fram och bak i bra höjd? Så att dom inte bara går under…?

I Holland har dom kanonfina trailers för ponnyer. Dom är lite lägre än dom vanliga och ofta inredda just för shetland
Böckmann har ett ponnysläp, vet att de ska finnas fler "utländska" transporttillverkare som har ponnymodeller.
Annars så kan man få sitt släp specialbyggt av bla Boj, har sett flertalet som har shettisar anväda just deras släp, med viss ombyggnation.
Vi har en Kylinge, boggie, extra bred som vi byggt om så att shettisarna står sidleds (4 st). Vi har gjort så att man enkelt byter till "vanliga" inredningen om man vill.
Värmalndsvagnen är helt rätt och slätt dåligt anpassad till små hästar. Tyvärr. Den har inte heller de egenskaper man önskar.
Min favorit är Umesläpet boggie med väggar bak och fram.

har ett Umesläp x-tra bred m dörrar bak o skiva fram fungerar jättebra
#5 Hur har ni gjort den fiffiga lösningen?…
#8 Ska försöka fota någon dag, men vi har i alla fall satt "gångjärn" på plyfaskivor.

Vi har ett ifo williams och det är kanon till små hästar tycker jag , vi fick med fler fästen som vi satte in så nu är det lagom höjd även för de små..
Såg många olika vagnar anpassade för shettisar i Holland precis som Anne skriver.
Här är en länk: http://www.titanjelsum.nl/
Klicka på 'Veetrailer' i listan.
Fast det som är bra med att ha en normalstor transport är ju att man använder dom till så mycket annat….köra hö i, flytta stora möbler, köra skräp till tippen med, osv.
Vi har ett Cheval-släp nu, lättviktsboggie, det är väl inte specialanpassat till shettisar, men funkar bra. Det är delad bom fram, vilket är bra om man vill köra en stor och en liten samtidigt och ha olika höjd på frambommen. Mellanväggen går att låsa i ett sidoläge, bra när man kör ston med föl och ändå vill ha mellanväggen kvar i. Lite dåligt med bindringar är det. Men vi har funderat på att sätta i en plyfaskiva fram som vägg under bommen. Ni som har bild på sådana väggar får gärna visa hur ni gjort!
Vi har en vägg fram på vår Dalavagn för att hästarna ska kunna stå lösa på utställningsplatsen. Vi vill inte göra åverkan på vägg eller golv så min make har sågat till skivan så att den passar exakt och gjort 4 hål i den fram (2 vågräta på varje sida) och där i trär vi Biltemas små spännband och fäster runt bommen. Framåt kommer inte skivan då transporten smalnar av. En mycket enkel, praktisk och funktionsduglig konstruktion utan att behöva bygga om eller borra hål i väggar och golv då alla sån åverkan ökar risken ofantligt för fuktskador.
Amor vincit omnia 

Jag har en Henra Amazone, jag beställde den med extrafästen för att kunna sänka bommarna fram, sen sitter det en längsgående bom på mellanväggen (har mjuk mellanvägg) där fästena sitter lika lågt som fram, fast fast längre fram än de höga fästena, så att shettisarna har dem lite närmre bakom sig.
#13 Precis så har vi också gjort + att vi byggt dörrar bak istället för att använda de vanliga bommarna.
#13 Låter som en jättebra lösning om man bara har en eller vill ha dom tillsammans.
Det vill inte vi om man ska på trav o.s.v.
#16 Vi har inte våra tillsammans. Mellanväggen sitter fortfarande kvar.
#16. Vi har precis som de andra dvs. en skiva under bommen. För den delen sitter mellanväggen kvar på sin plats om man vill köra två….
#17 och #18 Aha, då förstår jag. Jag trodde att ni tagit bort mellanväggen.
Hur har #13 gjort?

#13 Jag har sett på utställningar att många har satt en skiva fram, smart lösning du har på det, vill ju inte så gärna "bygga om" transporten eftersom jag även kör mina stora hästar ibland, och därför är inte ett rent ponnysläp något för mig.
Tycker det ändå är lite konstigt att typ värmlandsvagnen inte kan sätta fästen så att man kan sätta bommen lägre. Det bör ju inte vara så svårt att sätta dit några bultar till. Hästarna ökar ju i sverige och det kommer till mer och mer användningsområden även för små ponnys.
Har en Värmlandsvagn -06:a nu och den är inte alls anpassad för shettisarna….. men det är kanske det man får räkna med när man köper ett "lågpris släp".
#20 Men det är ju enkelt att sätta en skiva fram precis som Lotta förklarade utan att borra i vagnen. Jag skulle inte använda bommen även om den gick att sätta i lagom "shettishöjd", spciellt inte om man har föl med…
#19 Jag kör oftast 1 eller 2 som kan gå ihop och då har jag ingen vägg emellan. Men det går att ha mellanvägg i om man vill, men det är lite knöligt att ta sig över väggen då då den inte är öppningsbar utan en hel rätt hög "vägg". Men min "gube" är uppfinningsrik och håller nu på och grubblar på hur man ska kunna göra typ 2 dörrar fram (av träskiva) som sitter kvar utan att göra åverkan men ändå är öppningsbara. Nåt att fundera på 
Amor vincit omnia 
Ska kanske tillägga att vår vägg/skiva fram är ca 1 meter hög. Dörrarna bak är högre.

Någon som har blid att visa?
I min transport (Star trailer ) gjorde "guben" en vägg fram (plyfa) varav den ena gjordes öppningsbar, fästes i bommen (den från golv till tak). Öppningsbara dörren är på samma sida som fronturlastningen eftersom jag har fronturlastning. Får faktiskt plats framför skivan med min Roslagsrockard (tar bort skaklarna först) Kan även ha mellanväggen kvar om jag vill. Kanonbra blev det iaf.
Är det någon som provat Rice hästtransporter? Tänkte närmast på kvalitén och egenskaper som ev. gör den lämpad för mindre hästar.