Skimmel med gul svans
Är det någon som har tips hur man får en vit svans vit? För tillfället är den "pissgul" och vit upptill.

Har du testat med potatismjöl , det hjälper ju mot kissfläckar..
Men en del vita hästar har ju ibland lite gulare svans.
Har precis läst ett inlägg på bukefalos om detta. Några använde utspädd jodopax och tvättade svansarna med, de sa det blev bra.
Annars vet jag några som använder YES diskmedel. Vet inte om det funkar men det kan ju vara värt ett försök….?

#1 Detta är definitivt från urin. Så normalt sett har hon inte gul svans.
#2 Utspädd jodopax vet jag inte om jag vågar prova. Känns som det skulle kunna bli ännu gulare
Yes kanske vore en ide .. hmmm
Yes är väldigt bra mot väldigt mycket, t.ex. få ren päls, eftersom det tar bort allt fettet i håret. Sen hur bra det är för utegående hästar kan väl diskuteras, men det tjänar i alla fall sitt syfte och blir väldigt rent! Troligtvis funkar det rätt bra på gula svansar också.
Jag brukar använda vitschampo och vitbalsam på vita manar o svansar (i rätt stora mängder ibland…) och det brukar funka väldigt bra.
Potatismjöl är också ett klassiskt recept.
I Skottland hade de också på en hel del vitt babypuder i pälsen på skimlarna. Om detta funkar på svansen vet jag inte, men på pälsen är det väldigt effektivt!
Utspädd jodopax låter orimligt - det är ju gult i sig och gör ju pälsen jättegul! Då borde ju svansen bli ännu gulare?!

Jag har haft ett skimmel schampo som är jätte bra , kommer inte ihåg vad det heter men vet att detta var upp innan i det *gamla* forumet och då var där en hel del bra tips…
Hjälp! Jodopax låter livsfarligt. Då blir nog det en ofrivillig isabell eller nått sånt…..
Yes är effektivt iaf på fet päls/svans. Använder det på perserkatter för att få bort "fettsvans" iaf, men gott resultat.
Skulle nog tycka att skimmelschampoo (dubbel dos) vore det absolut bästa. De brukar iaf bli rena av det….
#3 #4 #6 Ni behöver inte vara oroliga. Utspädd jodopax fungerar alldeles utmärkt. Hade en vit C-ponny som jag tvättade med jod. Blev hur vit som helst. Glöm inte att skölja ordentligt bara!
svansen är omöjlig att få ren. Kisset har ju blekt svansen och det är inget som går att tvätta bort. Jag visade min treåring på premhäromdagen med pissgul svans. Inget att göra åt tyvärr. Lika fult på en fux men ljus man och svans.

Har oxå hört att dom inte blir gula av jodopax. Tvärt om, att dom blir vitare än någonsin
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Finns ett schampo som heter Quicksilver. Det är knall lila men skimlar/vita tecken blir kritvita. Vi använder det på t ex Globen tävlingarna och andra större arrangemang när man vill ha dem extra rena.
Är kanske svårt att få tag i nu med kort varsel innan ESG… Jag skulle nog också prova Yes eller liknande medel.

#10 Ja så heter det schampot som jag brukar använda med *S*
Vet inte hur/om det funkar i svansar, men pissfläckar på kroppen kan man faktiskt gnida med träkol och sen borsta bort! Och nejdå, det blir inga svarta fläckar av träkolet heller! En kompis till mig dristade sig till att testa detta första gången på morgonen före en tävling, med sin skimmel…. Det funkade!
Ibland är det extra trevligt att ha bara svarta, bruna och fuxar i stallet…. :P

Nu är hon tvättat … använde hund-schampoo för vita pälsar. Fast svansen blev just inte speciellt vitare tycker jag.
Men troligen får jag tvätta igen innan jag åker i morgon.
Tack för alla tipsen iaf 
Om man tvättar med jodopax… vilken koncentration ska det vara?
#14 Jag kommer inte ihåg, men jag gjorde den betydligt mer utspädd än vad det ska vara till sår.