Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 940 ggr
JMax
0

Om jag dör...

Vad händer med mina hästar om jag dör? Rent juridiskt ärver ju dottern mig men det är ju inte så praktiskt då hon är lite för ung och sambon varken har kunkap eller tid att ta hand om hästarna. Ska jag skriva ett testamente om vart jag vill att de ska hamna om något skulle hända mig?

Ex. Jag vill att Norma ska ha kvar sin ponny, en ska tillbaka till förra ägaren (vill jag) och en avlivas. Samt behövs ju någon vettig person som kan sälja de andra.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

FredrikN
0

du kan testamentera bort hälften av din tillgångar. andra hälften ärver dina arvingar.

Lättast är alltid ett , då vet alltid dina anhöriga vad dina önskningar är.

nallebjörn
0

jag har talat om för min sambo hur han ska gå tillväga om jag dör. Min allra bästa vän får då hjälpa honom att sälja hästarna. Då vet jag att dom får det bra.

AnnaLundin
0

Det behöver väl inte vara ett regelrätt testamente, men det är ju inte fel att skriva ner någonstans hur man skulle vilja ha det, OM något händer!

Cattis
0

Jag har skrivit ner, specifierat vart och till vem varje häst skall gå. Och vilka som skall säljas och vem man kan be om hjälp med detta. Sen om de som jag "lämnar" hästarna till inte vill ha dem, så har jag en backup-plan även för detta. Det gäller att vara förberedd. :-/
Tvivlar på att min familj vare sig har lust eller kunskap att placera hästarna om jag går bort.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

nallebjörn
0

#4 vadå lust att placera hästarna…. det är ju sånt man får ta tag i att göra om något händer. Inte ens där är nog min gubbe så dum… han kan inte ett skit om hästar men vet att dom är det viktigaste i mitt liv (näst efter barnen)…. lust eller inte, vissa saker måste man ju göra ändå.

Cattis
0

#5 Det är möjligt, men när ngn anhörig dör är det skönt om det finns klara besked. Man har annat att tänka på om ngn dör.
Så det handlar inte om brist på lust, det handlar om att om jag dör vill jag att han skall fokusera på våra fem barn och inte på mina djur. Då har jag hellre klara besked. Det är ju upp till dig att bestämma dig för att ngn är dum bara för att jag väljer att underlätta för honom. Jisses!

/Cattis

Hanna-D
0

Det har jag aldrig tänkt på… Måste nog skiva ihop nåt, OM nåt skulle hända, jag vet ju precis hur jag vill ha det, var/hos vem hästarna INTE får hamna osv, en av dem är så speciell att avlivning är enda alternativet.

Cattis
0

#7 Ja, det är också en grej jag har med. Vilka som inte får köpa mina hästar… Känns lite halvfånigt, men kan jag bestämma så vill jag förhindra att de hamnar i fel hem.

/Cattis

nallebjörn
0

#8 ja på så vis förstår jag…. sån är väl de flesta hoppas jag

[Anna-N]
0

En bra fråga som tas upp, då det långt ifrån är alla som tänker i de banorna att ha något skrivet eller en plan.

Vi har ju hästarna tillsammans jag och mamma så jag vet att hon tar väl hand om dem om något skulle hända mig. Det är bara hingsten jag äger själv och han tillhör stuteriet i sig, så han följer alla de andra ponnyerna.

Milla
0

ja det är nog inte alls dumt att skriva ner något sånt.

En dum fråga var skriver man sånt här? måste man gå till advokat eller räcker det med att man skriver ner det så att säga på ett löst papper?

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Hanna-D
0

#11 Jag skriver nog bara ett vanligt papper och lägger i mina föräldrars kassaskåp. Om jag dör vet jag att min mamma tar hand om ponnyerna och försöker ordna det så som jag vill. Vi är överens om vad som händer med hästarna om någon av oss skulle dö men det är ju helt klart bättre att ha det ordentligt nedskrivet.

[Anna-N]
0

Om det gäller testamente och för att det ska vara giltigt skall det upprättas skriftligen. I två ojäviga vittnens samtidiga närvaro ska testator skriva under testamentshandlingen eller vidkännas sin underskrift därpå. Testatorns namnteckning ska sedan bevittnas av vittnena.

Det kan göras hos en bank eller jurist, behöver väl inte vara advokat.

kacka
0

Men hur sköts tex ägarbyte av häst då den ägs av ett dödsbo? Vem har rätten att skriva under ägarbytet???

nallebjörn
0

#14 är man gift är det ju inga som helst problem. Allt ärvs ju utan maken/makan då. Är man sambo och har samboavtal gäller det samma. Ska inte vara några problem att skriva på då.

kacka
0

Om man är "singel" eller underårig då??? ärver FÖRÄLDRARNA hästarna då???

nallebjörn
0

#16 ja då ärver föräldrarna

kacka
0

Om man är singel och har minderåriga barn då??? Vilka har rätt att sälja hästarna då????

Vad säger tex passhanteringen för hsätarna då det tydligt står att det måste var den registrerade ägaren som skriver under ägarbytet…?

Annette
0

#18. Om man är död kan man inte skriva under ägarbytet. Om du är ensamstående med minderåriga barn, tror jag att det är så att det utses en god man för dessa. Då får väl denna person sälja dom om det inte är ordnat på annat sätt.

kacka
0

Kan man testamentera hästar till någon helt utomstående???

Annette
0

#20. Det måste man väl kunna göra.