Ja, det är pappas jobb! Han har en betesputs av äldre modell han kör med.
Skulle kanske frågat OM ni betesputsar först, verkar inte som alla gör det…
#1 En sån pappa skulle man ha!
Mina hagar betas av hästar och får samtidigt, så det brukar oftast bli minimalt med rator. Blir det ändå rator av någon anledning, t.ex att vi inte hunnit få in fåren i den hagen, så ringer jag en bonde i en grannby som kommer och hjälper oss med putsning av hagarna.

Vi putsar inte, hästarna går med fåren och de håller efter bra tillsammans.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Betet vi har i år är inte vårt och är dessutom inte betat av hästar på si så där 30 år!! Men, hade vi haft egna beten, så hade min sambo fått sköta putsningen. Någonting ska man väl ha karlar till. 

Vi kör ut med en "manick" som slår sönder skiten. Det blir jättefint efteråt. Då vi inte har ngn maskin som kan dra "manicken" så får våran allt-i-allo Bonzo dra den. Funkar kanon, även om det är en aning tidskrävande och känns smått "medeltida" att dra runt den med häst. 
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#6 Har du inget kort på det? 

Tror inte det. Men jag skall köra den snart, så då kan vi ta kort på ekipaget.
/Cattis

Fåren och hästarna betar tillsammans, men om det behöver putsas så kör vi över det med trädesputsaren.

Vi putsar om det behövs och då är det antigen jag eller pappa som gör det har jag tur så får jag sambon till att göra det *S* ..
I år måste jag göra det har fått en massa prästkragar men jag tänkte faktistk vänta tills det börja regna ..
Kragarna skugga ju lite i allfall så kanske det växer mer gräs där under 
Vi putsar där det går om det behövs, kör också runt och slår sönder högarna på vallarna då hästarna betat återväxten.
Såg att flera även har får tillsammans med sina hästar, fungerar det även i de hagar där ni har hingsten tillsammans med stona?
Vi trodde att det skulle fungera att ha kossorna (för ett par år sedan) ihop med vår hingst och hans ston men det tyckte inte hingsten var en bra idé 

#11 Vi har haft vår bagge ihop med hingsten som vi har lånat i år och det har fungerat jättebra. Trodde inte att det skulle gå när jag släppte stona där oxå, men då gick det tom ännu bättre. Så gulligt på morgnarna när man kom ut och hästarna och baggarna låg i en hög tillsammans.
Däremot är jag inte så jätteroad av att ha fåren tillsammans med unghingstarna om de leker för mkt, då de även försöker leka med fåren som inte uppskattar den idén.

När min unghingst gick ensam med fåren lekte han med dem samt försökte betäcka men när han fick sällskap lät han fåren vara.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Grannens får rymde över till våra hästar. Med hästarna gick det bra, det var värre med elstaketet. Det var en sådan där fårras med horn, så de trasslade ihop hela staketet, så de fick åka hem till sig igen.
Vi har haft hästar med kor och tjurar utan problem. Vi har ju förstås inte haft någon hingst i flocken.

Putsa betet?? 

#11 Shetlandshingstarna har gått tillsammans med fåren här, både med och utan betäckningsston, utan problem.
Min hblhingst däremot (ej gdk, om nån undrar - vi tar den storyn en annan gång) tänkte jag låta gå med fåren för att slippa vara ensam. Det slutade med att han lyckades skilja ut en tacka ur den lilla flocken och jagade henne tilsl hom stupade. Tackochlov hade hon bara svimmat och lever fortfarande!
HAN såg helt klart även fåren som konkurrenter!
Med det vill jag säja att det är ju väldigt individuellt hur det fungerar!
Zeb delade lösdriften med fåren i vintras! Det gick utmärkt, trots att det var bara precis exakt tillräckligt mkt utrymme….
Här fick vi putsa betet för att hitta hästarna… var ett par v sedan. Blev putsat med en maskin som klipper vägkanterna. Gick hur bra som helst. Visst var det mysigt med gräset men det fick putsas innan allt ogräs gick i blom. Sen är det inte så kul när så långt gräs vissnar. Ser så trist ut då och hästarna skiter bara ovanpå och kommer inte till gräset under.
Kör med en betesputs när vi byter hagar!

japp vi betes puttsar alla hagar (både till hästar å kor) som går att komma åt med traktorn och puttsen på min skola Berga NBG
BTW: jag hade den uppgiften när jag sommarjobbade det e riktigt långtråkigt men fint blir det!!
Har ni släta fina hagar? Våra är så kuperade, steniga eller med träd så det är svårt att köra maskiner där…

hehe nja släta e inte alla men det går att komma åt med traktorn:D
vissa e släta men inte alla
här putsas inga beten
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Åh, ingen vill förklara för en okunnig vad det är och hur det går till. 
putsa betet/hagen = klippa det övervuxna gräset, som främst finns där hästarna har sina toaletter
#22 och inga fårskallar har du kvar heller som kan hjälpa dig att hålla gräset kort ;)
Våra hagar är så fint ned betade, så vi behöver inte putsa. Det händer dock att vi slår smörblommor och prästkragar (och i den ena lilla hagen åkte pappa runt med gräsklipparen)

#26 Klarar gräsklipparen av hårda torkade högar med hästbajsar? De är ju som sten efter ett par veckor i gassande sol…
/Cattis
Det går att slå sönder torkad hästbajs med gräsklipparen. Det blir ingenting kvar ;-). Dock kanske inte rakt över en jättehög som tex. hingstarna gör. Men de små pluttar som stona sprider ut går galant.

#28. Hur mår gräsklipparen?
Gräsklippare, om man har en åkvariant, är väl en jättebra idé! Man behöver ju inte ha den på lägsta läget…
Fast här vore det förödande för gräsklipparen, eftersom vi är begövade med smålands stenigaste hagar (som är f.d åkrar)…
#29. Jag har inte frågat. Men så länge han startar förutsätter jag att han mår ganska bra.
Nu är detta inget jag använder mig av i någon större omfattning. Har provat och det funkade men jag tar upp gödslet för hand i den utsträckning man kan och orkar.

bara att ni inte klipper ner gräset med klipparen:P för då kan det bli farligt för hästarna
#32. Nej, detta är tomma vinterhagar som iaf jag provat i. Det går inte att göra det i kuperade beteshagar.
#32 ge mig gärna en bra förklaring till varför det är farligt för hästarna om man klipper med gräsklipparen, för såvitt jag har fått lära mig är det en skröna…

egnligt vad jag ahr lärt mig så e det inte bra för hästar att äta gräsklippargräs…. å det har jag inte bara hört från ett ställe.. på gården där vi står säger de att man inte ska klippa det med gräsklipparen och på min skola Berga Naturbruksgymnasium så säger de att det inte heller e bra… men jag vet inte säkert varför det inte e bra…
de förklarade aldrig varför de inte va bra… bara sa attt det inte va bra
AnTeX
Jag skulle ALDRIG göra något bara för att flera säjer att "det är inte bra", om jag inte får en väldigt bra motivering till det. Man vinner mycket på att säja varför en extra gång, även om man kan uppfattas som gnällig.
Jag vet att det påstås att de kan få botulism av gräsklippargräs, dvs om man samlar ihop gräset efter gräsklippningen och ger direkt till hästen. Men jag vet också att botulismbakterien kräver syrefri miljö för att växa till, därför kan jag inte se sambandet gräsklippargräs -> botulism. Antar att skrönan hänger ihop med att botulismbakterierna finns i jorden. Men med tanke på att hästarna själva petar i sig jord både nu och då så hade vi haft massor med botulismfall av det skälet.
Och gör man dessutom så att man klipper gräset och låter det ligga kvar på marken så torkar det och blir till hö… Klippa gräset med gräsklippare eller betesputs - vad är egentligen skillnaden? Möjligtvis längden på stubben, men det händer även med betesputsen att det sprätter iväg lite jord.
Alltså, efter denna långa harang, fråga dina källor om de kan svara på VARFÖR det inte är bra med gräsklippargräs! Kan de ge dig en väldigt bra förklaring så är det okej, men säjer det fortfarande att "det är inte bra" utan att kunna motivera sig, då tycker jag att du ska börja fundera på tillförlitligheten!
(det är många som påstår att man inte får köra hästtransporten med övre luckan bak öppen - även DET är en skröna, om än välidgt utbredd! Men inte mer sann bara för att fler säjer så…)
Vad jag har hört sä är det inte pga botulism utan kolik eftersom de kan äta mycket under kort tid… och det då är baserat på STOR mängd…