Fölningsdatum, hur räknar du??
Då alla verkar räkna olika på hur fölen ska komma, vore det intressant o veta hur alla räknar..
från första betäckning eller sista datum? eller räknar ni på annat sätt..
om man har ett sto som tex är betäckt mellan 10 - 20 Maj, vad sätter ni för datum då?? själv har jag tom lagt till 2dagar på henne, men hon verkar klar nu…
jag brukar faktiskt ta sista betäckningsdagen o 11 månader framåt, men det finns ju inget som är rätt eller fel, bara kul o höra andra åsikter..
mvh sanne

tror vi hade en sån tråd för ett tag sen. Ja räknar som du. Sista betäckningsdagen och 11 månader framåt

Jag har en jättebra liten bok som heter "Mares, foals and foaling" (av Friedrich Andrist), som har en snurrbricka längst bak som fungerar som en "automatisk almanacka". Där ställer man in datumet stoet sist blev betäckt och får snabbt svar på mellan vilka datum det är mest troligt att hon fölar. 
En som betäcktes sista gången 20 maj skulle enligt den här föla någon gång emellan 11-29 april.

#2 oj det var ett långt spann där emellan.. fast m¨ånga går ju "över" tiden så det låter ändå rimligt tycker jag…

Jag börjar räkna från första dagen.
Jag räknar också från sista betäckningsdag och 11 månader framåt…
Förra året stämde det väldigt bra, men hittills i år så har det ju inte funkat. Alison är nu 4 veckor över beräknat datum, till helgen är det 1 år sedan sista betäckningsdag!!!
#0 Jag räknar från första betäckningsdatum. I ditt fall lite speciellt eftersom hon tagit emot hingsten i 10 dagar.
Första betäckningsdatum.

340 dagar från första betäckningsdatum.
Men man får förstås vara rätt flexibel åt båda håll.
Jag räknar från sista betäckningsdagen. Hingsten brukar inte betäcka stoet efter att hon släpp ägget även om hon brunstar några dagar till.
Endel ston visa långa brunster som egentligen inte så mycket till brunster, livmodern saknar brunstbild samt att stoet inte är speciellt öppen. En rutinerad hingst kollar av stoet och visar inget intresse som tur är. Jag har haft ston som hingsten inte betäckt förrän efter 10-14 dagar.
#5 Kan hon ha resorberat och tagit om i smyg?
# 4 6 7
När ni räknar från första betäckningsdagen och gör UL på tex. dygn 21 med er räkning stämmer det med veterinärens åsikt hur många dagar dräktigheten är?

Vi UL aldrig.
Jag räknar från första betäckningsdagen och 11 månader framåt… har hittills stämt ganska bra… de har fölat dagen innan eller på första betäckningsdagen året efter… förra året var första gången som det inte stämde riktigt på alla:
Sto 1 fölade dagen innan första betäckningsdagen
Sto 2 fölade två dagar innan första betäckningsdagen
Sto 3 fölade fyra dagar innan första betäckningsdagen
Jag har inte fått exakt datum av min veterinär utan bara att det stämmer med den brunsten som jag sagt att de skulle ha tagit sig i.

Sista betäckningsdag och 330 dagar framåt.

Samma som #13
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
hm sista betäckningsdag och 11 månader framåt, har inte stämt på första i år, får se hur det stämmer på dom andra.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Samma som #13 och #14
De har stämt bra också….
Samma som #13.
samma som #13

Enligt UL till 330 dagar.
Inget av våra ston har gått över tiden. (Ännu)

Jag räknar 333dagar från sista bet.datum,brukar stämma ganska bra

Jag räknar från sista betäckningsdag, men skriver upp i almanackan vilket intervall hon betäckts på. Men de lurar ju en ändå ibland: CalvinKlein skulle komma tidigast den 7 maj och kom redan 13 april!

#3 Tycker inte att det är särskilt långt med 18 dagars "felmarginal". 

En gammal hästkarl sa till mig en gång har man sett stoet tex bli betäckt 3 ggr så räknar man från mittersta gången och det brukar stämma riktigt bra så jag brukar även räkna från mitten av tiden de har tagit hingst då och det funkar här .

Normalt räknar jag 335 dagar från första betäckningen i brunsten, men med trollungen som ska föla vilken dag som helst nu så har jag hittills hunnit räkna till 345 dagar från sista betäckningen, för hennes brunst var 15-16 dagar lång och jag tvivlar på att hon har gått dräktig i 360 dagar…
I och för sig är det inte omöjligt, men ovanligt.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se