Vilken hingst ska jag välja i år?
Tjena!
Fick 6500 tillbaka på skatten och kan då skicka iväg
Fannytösen RS 2677 till hingst. Frågan är nu bara vilken? Har ni nått förslag? vilken färg som helst men inte fux(vill inte ha en fux till) och vill inte köra land och rike runt.
Här är stammen:
http://www.shetlandsponny.se/stambok/Visa3Led.asp?Nr1=9995

Var bor du då?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#0 gillar du ingen av Dalsgårds svarta grabbar??
Var du också på FLyinge igår?? var en som jag tyckte liknade dig men var inte säker 
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

#1 Jag bor i klippan.
#2 jo, milla jag var också i flyinge igår.
#3 tyckte väl att jag kände igen dig
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Eller varför inte Robijn då han är ju rödskäck iof.

Vill du inte ha fux måste du välja en hingst som saknar anlag för rött, eftersom ditt sto har anlaget från sin far, fuxen Paul vd Papenhoeve. Nog har väl Shetland syd en hingstlista på sin hemsida (www.shetlandsyd.se)? Titta där om det är någon du gillar, sen blir det till att kolla webbstamboken, dels om han har något rött i sin stamtavla och sen i avkommelistan om han har lämnat något rött. Eftersom anlaget för rött är recessivt, kan det ligga "dolt" i generationer.

Emma… jag tycker du ska ta Kasper på din tös. Visst kan det bli fux men bara 25% vilket ju är ganska liten chans. Kasper finns hos Roland Fransson

En hingst som jag tycker är fin är Periquex vd Isala som står i Vellinge. Hans första avkommer i Sverige är 1 år i år och ser lovande ut, har själv fött upp en som jag är mycket nöjd med.
Håller med 8# prova Kasper, har gett mycket bra på ganska så lite avkommor.

#8 & 10 mmm tror att ni är inne på nåt där, är det nån som har en bild på honom.
Jag håller med #9. Hade jag haft ett shettissto och bott i Skåne så hade han varit en HET kandidat:) Sk*t snygg:)
Ni som bor i Skåne har ju ett stort utbud av hingstar inom räckhåll.

# 13, vet inte om jag håller med, vi saknar ju t ex Orkan ;-)
Men jo, visst vi har det väl rätt bra, men det kunde absolut finnas fler hingstar här. I år väntar jag två föl efter Pompe och det ska bli spännande att se hur de ser ut. Funderar på att använda honom i år igen. Snygg, brun, rör sig bra o enligt mitt tycke bra stam, men har ännu inte så många avkommor som man har kunnat se på utställningar.
#11 Det ligger en fin bild på www.ponnysajten.se
Annars har nog Johanna Granberg foto. Han är såå snygg kan jag lova dej. Väntar föl med honom om tre veckor. Och som Johanna sa har han ju lämnat mkt bra. Sen värderar jag stammen högt. Trim på pappas sida och Dulex på mammas
# 14
Orkan har väl ni inom räckhåll nu, Mjölby.
#16 Jag var hos Orkan idag, jisses vad fin han är!! Han bär sina 28 år med all heder.
Amor vincit omnia 
#16 vad är inom räckhåll? Jag bor ganska nära Sonja och jag har nästan 40 mil till mjölby…. Dags ta fram kartan? *S*
# 18
Vad är 40 mil om det är något man vill åt ? Jag kan åka betydligt längre om det behövs.
PS. Jag kan min geografi.
# 17
Så kul att höra, han är ungdomlig i kroppen, hoppas han får så vara i många år.
Har inget bra kort på Kasper men gå gärna in på vår hemsida och titta på hans fina avkommor. www.hamraponny.com
#19 Jag åkte över 100 mil ett år för att få ett fint föl. På våren kastade stoet och hon dog sen i blodförgiftning av detta. Fölet kostade 7000kr plus att den och stoet dog. Själv kör jag inte så långt längre.
# 21
Den risken får man ta. Själv åkte jag 74 mil enkel resa en gång, det kostade en del + övriga kostnader. Men som sagt, är det något man vill åt så är det helt ok för mig. Skulle aldrig ta en hingst bara för att det är nära. Mera planer än så har jag för vår avel.

Ja jag har också åkt långt ett antal gånger , fast det har ju blivit mer på de större ponnyerna men det är det värt om jag verkligen vill ha efter en viss hingst.

Går Dunder in kommer jag att andvända honom på alla utom Orchidé, hon kommer att betäckas med Hijacker.
#22 Nära och nära, brukar åka två timmar till hingst där jag anser funkar bra. Bara för man väljer hingst nära finns det inget som säger att avkomman blir dålig och att valet inte var genomtänkt för det. Man får inte bättre avel för att man åker hundra mil. Första stoet jag betäckte åkte jag en mil till hingst. Fölet blev ett superfint diplomsto som fick diplom även på treårstest. Var väl ren tur.
* 7 Det var väldans vad hon var lik min pålla : ) det är bara bläsen som skiljer lite åt
# 25
Ingen har sagt något om bättre eller sämre (vad jag kan se ).
Utan om jag har en plan i min avel, ändras inte den bara för att det blir långt att åka. Jag har en genomtänkt plan och den ändrar inte avståndet på.