Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 2283 ggr
Kratern
0

Fy för Agria

Jag har haft mina ponnyer försäkrade till och från i Agria.

Sista gången jag gjorde en ändring var aug -07.

Nu blev jag tvungen att avliva ett fångsto. Min veterinär kollade då med Agrias veterinär att försäkringen var OK. När allt var "grönt" så avlivades stoet.

NU får jag ett brev från Agria att man beslutat att inte betala ut någon ersättning.

Avlivningen kostade 2933:-. (Jag hade överlåtit den saken till en vän som är slaktare "for free" om jag vetat detta.)

Jag blev både förbannad och ledsen när jag fick brevet och ringde upp Agria för att säga upp mina andra försäkringar.

-"Nej, tyvärr det kan vi inte göra förrän januari -09" blev svaret.

Nåväl, jag har mina försäkringar på autogiro så det är bara att ge f*n i att betala, men jag råder er att inte försäkra i Agria om ni vill ha ut ersättningen vacker dag.

Annette
0

Hur motivererar Agria detta?

AnnaLundin
0

Jag har aldrig haft några problem med att få ut ersättning från Agria.

Sen undrar jag ju då naturligtivs också hur de motiverar beslutet? Kan det vara som med avslag från försäkringskassan, att det beror på ett dåligt skrivet veterinärintyg?

VeronicaP
0

Är det hästens livförsäkring du inte får ut eller är det ersättningen för avlivningen? För vi hade Agria innan och vi hade inga problem med dem men själva avlivningen får man inte ut .

PetraJ
0

Betalar Agria för avlivningen? Jag har hästar i IF och Folksam och då fick jag betala själv för avlivningen.

Kratern
0

Det är livförsäkringen jag inte får ut.

Motivationen är att jag gjort en ändring i försäkringen under tiden från första anfallet 2006 tills nu när hon avlivades.

AnnaLundin
0

#5 - har du bytt försäkringsform?

Jag har nämligen själv haft en diskussion med Agria om just det, när jag bytte mellan två försäkringsformer som båda täckte fång och de tänkte ge reservartion på nya varianten (mitt hbl-sto). De köpte min motivering och tog bort reservationen och när stoet ifråga togs bort före jul så fick jag pengarna utan diskussion.

Silenos
0

Jag har bara bra erfarenheter av Agria. Dels i smaband med veterinärkostander/avlivning men famförallt för all hjälp i samband med att Dumle stals och sedan hittades.

Houdini
0

Detta är ingen nyhet för Agria tyvärr, har hört många som haft problem med dem!

Charlotte-Aveback
0

#5: Jättetråkigt att du har hamnat i en sådan sits, Inger! Tyvärr är det väl inte helt ovanligt att försäkringsbolag inte accepterar några ändringar sedan sjukdomen väl har startat eller att de i vart fall lägger in en reservation för just den sjukdomen. Men, om nu så är fallet, så tycker jag att de skall vara väldigt tydliga med detta så att man inte står där och känner sig lurad mitt i allt eländet.

Susan61
0

Håller med Inger.Se upp för Agria Hade problem med dom för 35 år sedan.Har aldrig haft dom senn.

Tackar vet jag IF.Har aldrig haft problem haft hästarna där i över 20 år,bara liv.

Peppe
0

När vi köpte min d-ponny var han försäkrad i Agria men vi skulle byta till sveland, då fick förra ägaren (säljaren) betala "straffavgift" för att vi bytte…Fundersam

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

VeronicaP
0

#10 Fast jag har varit med om Värre  sak hos IF så nog är de likadana alla ihop.

När vi avslutade alla våra hos Agria inga problem alls och vi hade inte problem heller om vi sålde någon och de inte villa ha kvar Agria.

[daytona]
0

får du inte ens byta försäkringsbolag??? det är ju konstigt! har bytt bolag förut själv, utan problem, sa bara att jag hade bättre avtal där…iofs inte agria. men det är för jävligt tycker jag!!! betala premien ska man minsann, men sen att hjälpa en när det behövs eller så…då ska det krånglas! stå på dig!!!
Jag har folksam nu iaf.

AnnaLundin
0

När det gäller försärkingsbolag så finns det några saker man måste vara noga med, oavsett vilket bolag det handlar om.

• Läs villkoren noggrant och håll koll på vad som ersätts och inte - det kan variera en del mellan olika bolag
  • OM en häst haft en skada, kolla noga upp hur det påverkar försäkringen om du gör en förändring av försäkringsform, belopp etc. (fång t.ex ger numera livslång karens hos Agria, har hästen haft fång så behåll bolag och försäkringsform för hästen för att vara säker på att få ersättning)
ThiffannyJ
0

Här är en bra länk där man kan fråga och läsa om just djurförsäkringar. Nu är det iof från if http://www.if.se/web/se/private.nsf/noframes/ADDA28487ABDB3EBC125740C003261A2/#hast

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Midlingur
0

Det låter skumt. Du har rätt att fråga VARFÖR de inte ersätter, glöm inte det :)

/Nöjd Agriakund

StuteriSolo
0

Jag sa upp mina hästar från Agria för sisådär 18 år sedan, hade en ettåring som var försäkrad för 5000 som fick kolik, fyra dagar på Ultuna och när denna ponny var tre år fick jag inte höja försäkringen utan ett veternärintyg på att hästen aldrig mer skulle få kolik… Det tror jag inte någon kan garantera… Så jag bytte försäkringsbolag, och där var det inga problem.

Ulla L
0

Jag känner att jag måste träda fram till Agrias försvar.

Vi har haft alla våra hästar försäkrade hos dom ända sedan vi började 1987, haft sjuka hästar som fått läggas in, i några fall avlivas, föl som behövt tas om hand mm och aldrig haft något krångel med försäkringarna.

Även vår hund är försäkrad där och har opererats och vistats på sjukhus, och inte heller då var det några som helst svårigheter. Så antingen har väl vi haft otrolig tur, eller så kanske ni som haft krångel med Agria har haft en gemen otur?

Som sagt, vi har i alla fall hittills aldrig haft anledning att bli sura på dom!

[LinneaDahlberg]
0

Jag är också väldigt nöjd med Agria. Aldrig haft några som helst problem.
Hundarna har jag dock försäkrade i Folksam.

ThiffannyJ
0

Har hästarna hos if. Väldigt smidigt. När ett av stona kastade så skickade vi int bild på fostret samt vet intyg, och så satt ersättningen på kontot dagen efter!

www.minishetland.com

Hanna-D
0

Har mina i Agria i dag men är otroligt missnöjd med hur de skött fallet med min sjuka unghingst + att man ändrat villkoren utan att meddela sina kunder (jag tycker inte att man kan kräva att man ska hålla koll på hemsidan när det gäller sådant). Försäkringen går ut i juni och kommer inte förlängas hos Agria, troligtvis blir det IF igen.

Mija
0

Har tidigare haft Agria, men var inte nöjd heller, dels var de dyra på premierna och sämre villkor tyckte jag, bytte till Sveland och är kanonnöjd, de har hjälpt mig de få gånger jag behövt deras hjälp, aldrig varit problem och de är dessutom billigare med samma villkor.

Kan varmt rekommendera Sveland.

ThiffannyJ
0

#21 + att man ändrat villkoren utan att meddela sina kunder (jag tycker inte att man kan kräva att man ska hålla koll på hemsidan när det gäller sådant).

När jag var på min kurs i fredag så talade de juristerna om att ändrigan i försäkringsvilkoret ska informeras till kunden skriftligen minst 14 dagar innan ändringarna ska gälla.

Hur vida de gäller för djur försäkringar vet jag inte, men man kan ju tycka att det ska gälla även där?!

www.minishetland.com

PP
0

#21 Är det självrisken och det man betalar utöver den som ändrats (har skrivits om det i en annan tråd)?

Har gått här och väntat på att få information, då jag har valt 5000 kr i självrisk och inget mer på samtliga ponnyer. Eftersom jag inte hört något, har jag tänkt att det kanske ändras vid huvudförfallodagen. Verkar ju helt sjukt om de kan ändra utan att informera varje kund skriftligen!! Förvånad

Charlotte-Aveback
0

Vi har haft if i massvis med år och är jättenöjda med dem!

Hanna-D
0

#23 Intressant! Något brev har vi inte fått.

#24 Fick reda på detta när jag ringde mitt ombud i samband med unghingstens klinikbesök, mycket märkligt!

JennyR
0

Hade Agria tidigare men bytte till Folksam (efter en tråkig historia *morr*) och är väldigt nöjda med dem. Har blivit mkt väl bemött där :-) till skillnad från Agria….

Ammiii
0

Jag har haft Agria sedan 80-talet någon gång, tom samma kontaktperson är kvar!

Det har aldrig varit något krångel, jag har iofs haft tur med mestadels friska djur. Men inget krångel de få ggr jag behövt dem heller.

Ofta får man brev med nya villkor ustkickat, men jag måste erkänna att man nog är ganska dålig på att verkligen läsa igenom ändringarna ordentligt och ta tag i och göra tillägg i sin försäkring…

Kratern
0

Så där ja….nu fick jag också ett inbetalningskort från Agria där det står att jag ska betala resterande premie för en Islänning som jag sålt. Herregud, ska jag aldrig slippa ifrån de idioterna?

[daytona]
0

Ring o fråga vad dom sysslar med o säg upp försäkringarna på stört, de skulle jag gjort iaf! man blir så trött på dessa försäkringsbolag hur dom beter sig ibland! hade samma problem med ett annat bolag o en bil, jag skulle betala på fast jag sålt den!! suck.

Hanna-D
0

#28 Vi har i alla fall inte fått något brev från Agria ang. villkorsändringar - snopet att man får reda på det när man står på kliniken med sin häst. Å andra sidan kommer Agria inte att ersätta en krona av mina kostnader på den sjuka unghingsten. Man kan hålla sig för skratt…

ThiffannyJ
0

Det är ju vid sådana tillfällen man inte undrar om det är bättre att sätta in en egen summa pengar på ett konto varje månad eller år, och ha det som "risk pengar" om det skulle hända något….

www.minishetland.com

Annette
0

Vad begär försäkringsbolagen för dokument när man avlivar en häst och skall ha ut livbeloppet? Ett utdömningsintyg från veterinären vet jag, men skall de ha något bevis på att den verkligen är avlivad också?

Denna kommentar har tagits bort.
JMax
0

#33 På skadeanmälan fick två personer intyga att de sett hästen död samt intyg från veterinären, det var vad jag fick skicka in. Agria.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

AnnaLundin
0

#33 - jag har skickat in kvittot från kadaverbilen när jag gjort livskadeanmälan.

Min ponny som hittades död i hagen för ett antal år sedan var mitt försäkringsombud ute och såg att den var död, vilket han skrev på intyget.

Kratern
0

#30 Jodå, jag försökte säga upp mina andra försäkringar. Det godtog de inte. Se inlägg #0 längst ner.

ThiffannyJ
0

Tyvärr så är det "bara" personförsäkringar som inte har en avtalstid. Bilar och så har en avtalstid på ett år, oavsett om man batalar den månadsvis, kvartal eller halvårsvid.

www.minishetland.com

Kratern
0

#38 Men en bil kan du "ställa av". D.v.s om du inte använder den behöver du inte betala försäkringen heller. Flört

ThiffannyJ
0

Så sant!! Få vara med bara när du ställer på den hos VV, för automatiskt blir det samma bolag och samma försökring som du hade innan, fast det gäller BARA om du hade an garageförsäkring under tiden. Sen har ju VV infört en påställningsavgift nu mer…

www.minishetland.com

ingrid
0

Har numera If, då de har lägre premier (för samma försäkringar), hade Agria innan. Har fortfarande hundarna i Agria och är supernöjda med dem där. Har haft ett par hundar inlagda av olika orsaker (en som åt talgbollar fick i sig så mkt fett så bukspottskörteln lade av) aldrig problem med ersättningarna.

Charlotte-Aveback
0

#41: Håller med! Vi har också positiva erfarenheter av if. De har varit snabba och hjälpsamma då olyckan (tyvärr!) har varit framme. Det är ju egentligen bara då det spelar roll …

VeronicaP
0

Men när man har sålt en häst även från Agria så har ju försäkringen upphört att gälla och man har sluppit betala mer .

Men det är ju oftast likadant med allt att det är ett år som brukar gälla , är ju samma sak med kanalerna hos viasat och canal+ med inte lätt att säga upp sig där även om man inte vill ha kanalerna utan då får man bara snällt betala ändå ..

Annette
0

Den enda erfarenhet jag har av mitt försökringsbolag är fakturorna och det skall man väl egentligen vara glad över.

AnnaLundin
0

Jag är övertygad om att det finns både supernöjda och missnöjda kunder hos ALLA försäkringsbolag.

Tycker bara det är tråkigt att läsa när man måste spy ur sig galla. Jag tycker det är bättre att man tar reda på VARFÖR det blivit som det blivit och lär sig av det i framtiden.