Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 12-foder-utfodring
Läst 777 ggr
lorina
0

Vad kan jag göra?

En lång historia kort.Tog en shettis på foder för ca 1½ år sen.LItade på min hovslagare att de var en (bra) ponny.När vi hämtade den så skrek det om den att bli hämtad och jag kom mig inte för att säga att jag inte ville ha den, den stog inte hos ägaren.Den var mycke överviktig, magen hängde, lätt som en gris vid varje andetag,fång, ja den var så dålig att när den gick till transporten ca 100 m så var den slut.Väl hemma var det bara att ring min vet-.Fång, banta, gomspalt villket den inte hade sen,bristning i bukmuskelaturen, hovarna ja jag kan inte beskriva dom med ord.Nu 1½ år senare med mycke tid pengar och jag har övertagit den.Den har normal vikt , hovarna är hyfsade, symtomfri med fånget och orkar gå en promenad på 1 timme utan problem.Magen hänger men är mindre.Och är en härlig ponny som vi bara älskar, den visar verkligen sin tacksamhet varje dag.Men till problemet, mycket kräsen med foder , äter tex inte vetehalm, betfor, morötter osv.Nu börjar den få svårt att hålla hullet, revbenen känns tydligt,den får idag 7-8 kg bra hö,mussli ca 5 dl,mineraler, lucern mix ca ½ svart spann, kalk, b-vit.Den äter mer / dag än min fjordhäst. Vad ska jag fodra den med? Är rädd för att fång och annat elände ska komma tillbaka. Hälsningar Lorina

Trim
0

Kolla tänderna.

Ahnna
0

Avmaska mot bandmask, kanske? Jag har sett flera hästar magra av sådär av bandmask, men efter dubbel dos Banminth blev det mycket bättre på kort tid.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se