Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 1083 ggr
mollgan2
0

Gynundersöka litet sto?

Vi har ett sto som är 89 cm över havet, en liten madame m a o. Jag är orolig för att hon kan ha ngn form av infektion i underlivet och vill därför boka en tid på klinik. Jag undrar lite över hur en UL går till rent praktiskt? Hur en provtagning för att kontrollera ev infektion går till? Vad man kan se vid en UL? Hur en spolning går till? Kostnad för dessa undersökningar?

Anledningen till att jag oroar mig är att stoet är mkt känsligt och verkar väldigt orolig t o m då man bara tvättar av henne därbak. Hon verkar rädd för att det ska göra ont helt enkelt. Jag vet att hon i sin ungdom haft en svår fölning och ett dödfött föl. Känner mig dum att ställa alla dessa frågor til veterinären inför en tidsbokning - man framstår antagligen som den klassiska pjoskiga kärringen som tror att hennes lilla ögonsten är gjord av porslin…

Jag brukar inte vara särskilt orolig inför undersökningar på mina andra hästar men just den här lilla känner jag särskilt för eftersom hon är så försiktig och försynt i alla lägen!

Råd och tips någon?!

Miija
0

Vart bor du?

Madelene_Udd
0

Jag tror att du överhuvudtaget får svårt att få veterinären att gå in och Ultraljuda ett så litet sto. Enligt vår veterinär är mitt sto på gränsen, hon är 102 och ganska rejäl. Veterinären är orolig för att armen är för grov och att han skall skada ett mindre sto. Vet att han har nekat några med mindre ston.

Ev. får du försöka hitta en kvinnlig veterinär med smala armar det kanske kan fungera.

Jag skulle råda dig att ringa och rådfråga din veterinär om han överhuvudtaget ultraljudar ditt lilla sto. Frö övrigt är det ju bra att du grejar mycket med rumpan på henne så att det inte blir en så stor grej för henne, det underlättar en ultraljudsundersökning.

Lycka till!

Ellinor Johansson
0

#2  Trist med en veterinär med den uppfattningen.

# 0 Vi tar UL på alla våra minisar dels för att säkerställa dräktighet, eller om det strular med dräktigheter är det jättebra att titta på livmodern, kunna ta bacprov osv.. Jag tycker absolut inte att du är en "pjoskig kärring" i mina ögon är du en ansvarstagande stoägare, som hingsthållare är man mycket tacksam för stoägare som du.

Var bor du?

VeronicaP
0

Här ultrar vi alla ston och har faktiskt aldrig varit med om att veterinären har nekat någon gång.

Maria Persson
0

Mitt lilla 9mån ungsto, fick kletiga flytningar så därför bokade jag tid hos vet.
Det var hos distrveterinären som dom tog ett baktprov på henne.
Det gick jätte bra dom använde "hundundersökningsgrejer"
Så jag tycker absolut att du ska ringa veterinären.
Bättre att ringa en gång för mycket

mollgan2
0

Tack för alla svar!

Någon frågade var vi bor; vi bor i mellanskåne. Närmaste klinik för oss är Stenestad och jag har försökt få tag på en av deras kvinnliga veterinärer som jag blivit rek för det här men har inte lyckats komma fram på tel tid än:( Ska göra ett nytt försök i kväll.

Ett baktprov borde man ju i vilket fall kunna ta, det lät ju fiffigt det där med hundundersökningsgrejer:)

Jag måste göra något i a f för nu tvättar jag henne med ljummet vatten var och varannan dag plus schamponerar svansen och hon är kletig jämnt! Ingen feber eller andra symptom och inte heller ngt tecken på att det skulle vara brunst. Det ser mer ut som ett ständigt "läckage".

Någon som kanske kan rek viss veterinär med vana av just småttingar?

I mellanskåne.

Silenos
0

Hoppas det löser sig. Jag tycker ändå det är klokt att respeltera den veterinär som säger nej pga av att hästen är liten.

Jag hade tidigare ett maxat shetlandssto som skulle ultraljudas på Ultuna. Veterinären spräckte tarmen på henne, och hon dog ett par dagar  senare i traminflammation. Kändes väldigt onödigt.

Milla
0

#6 annars kan du ringa Vet. Helene Bratt på distriksvetrinärerna, hon kan gå in och känna inga problem.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

mollgan2
0

Vilken station tillhör hon?

Milla
0

Hon tillhör Kågeröd det är distriksvetrinärerna

RC71
0

#36 Men ett bakteriologiskt prov ska tas under brunst när livmoderhalsen är öppen .

mollgan2
0

#10 Tack för tipset. Jag har varit i kontakt med klinik, inte så långt fr Kågeröd förresten, och de var tveksamma men ev kan jag köra in henne så att de får göra bedömningen på plats. Ska höra med "din" veterinär också vad hon anser eftersom hon finns i samma område.

#36 Jo, jag fick veta det här med att hon måste vara i brunst för att ta det provet. Problemet som jag har då, som novis på ston ( har haft bara valacker o hingstar i stort sett under 30! års tid ), är hur jag ska kunna avgöra när hon verkligen är i brunst? Hon skvätter ju jämt, är kletig och varje gång hon möter nya hästar så skvätter hon och piper!

Om jag hade fått gissa så TROR jag att hon är i brunst nu men sen KAN det också bero på att vi nu fått en ny valack i stallet.

Tips på säkra sätt som jag kan se att hon verkligen är i brunst mottages tacksamt:)

Milla
0

#12 annars har jag en till och det är saxtorps hästklinik, otroligt duktig vet, hon ultraljudar alla mina shettisar utan problem, inte dyr i heller tror tom hon är biligare än distriktarna.

Lycka till!!