Patella luxation
Vad har ni för erfarenheter av de, hur påverkar det avel, användbarhet i övrigt, är de vanligt ibland shettisar osv. ?

Tycker inte det är lika vanligt nu för tiden som det var innan, skulle aldrig avla på en som har det.
Har en valack med patella luxation. Har aldrig märkt av det och han är 5 år i år och används flitigt inom såväl körning som ridning. Han gick inte igenom veterinärt pga det och det var så vi upptäckte det.
Den här saken har diskuterats förut här och jag undrar om det är Patella luxation = missbildad knäskål ni menar eller om det är Patella fixation = Upphakning??
Amor vincit omnia 
#3 Jag är osäker på vilken patella det handlar om, men jag vet att veterinären som konstaterade det på hästen i fråga sa att det inte var aldeles ovanligt på bla fullblod,men att dom "växter" ur de.
Att avla på ett sto med patella..(eller hingst för den delen) ser jag själv vansinnet i…, men patellan borde väl påverka användbarheter…ex om man ska ha dom till trav osv?…missbildad knä låter i mina öron som att man bör ta de lugnt…lika så upphak.
Det varierar fån ponny till ponny tycker jag. Troligen är det vanligare än man tror men då det inte alltid upptäcks. En ponny som har ont ska inte arbeta. Många får ont av själva upphakningen. Sen vet jag själv hästar som har fel i knäskålen och som har det på andra hållet att dom är överrörliga. Dessa har oftast inte ont av det.
Jag tycker det är fel att säga att man ska träna en ponny med fixation, dvs upphakning för har dom ont tycker jag det är djurplågeri.

De hästarna som har hakning funkar kanon inom travet , vet flera som har det och ju mer de får röra sig desto mindre hakning..
De hästarna mår tex bra av att få gå på lösdrift och klättra mycker eller rida i vatten, högt gräs osv osv . Det värsta man kan göra är just att bara låta de gå och inte få muskla sig och skulle det vara riktigt jäkligt så går det faktistk att operera upphakning ..
#6 jag vet en tvååring som har rejält ont av det, emellanåt. Hon är ju halt. Den kan man ju inte träna.
MIn ena häst har patellaupphakning, det märks mest på morgonen, speciellt då hon inte blivit motionerad på ett par dar. Ibland visar det sig dock även på dagen då hon ska motioneras och jag känner mig lite elak att låta henne jobba då, men det är ju bra för henne vet jag ju. Och det kan vara lite jobbigt att kratsa bakhovarna på henne ibland, men annars brukar det inte vara några problem.
Jag tycker mig märka ett samband mellan kraftigare föda (läs: det första vårgräset) och upphakningen. Nån annan som lagt märke till detta, eller är det bara inbildning?

#7 Om hon nu är halt så tror jag inte att det endast beror på upphakning utan även något annat , jag har aldrig varit med om att någon har varit halt pga det .. Men däremot om senan har blivit för lång , då kan de vara halta och det finns ingen åtgärd .
Hade jag vetat någon som hade en 2 åring som var halt av det då hade jag sagt till dem att åka till veterinär och röntga ordentligt och sedan operera den om det går . Annar så är det ju bara till att avliva den tycker jag för det är ju inte meningen att de ska lida.

#8 du kan inte ha henne på lösdrift ?
Först vill jag påminna om att patella är det latinska ordet för knäskål och jag hoppar verkligen att ALLA era hästar har patella på båda sidorna… 
Det man ofta ser på växande hästar är patellaupphakning. Det växer ofta bort. Man kan behandla det med att motionera hästen så den sätter mer muskler, verka/sko hästen med högre trakter och av någon anledning (som jag inte begriper) ger man dem B-vitaminer. Och hjälper inte detta så kan man göra en liten enkel operation. Oftast full brukbarhet på dessa hästar.
Patellaluxation beskrev i en Shetlandsponnyn för några år sedan. Det är en form av missbildning av ett av benen runt knäleden. Eftersom jag inte hittar min tidning med detta i så vill jag inte ge mig in i någon detaljerad beskrivning av det. Men det är konstaterat genetiskt betingat, nedärvs resessivt om jag inte minns fel. Och detta går inte att åtgärda. Hurdan användbarheten är vet jag dock inte.
#9 den är röntgad. och det går inte att operera.

ok då hade jag ev nog inte behållit den om den var min
#13 inte jag heller. Men veterinären påstår att den kan leva så. Men man kan inget göra med den.

frosty hade patella upphakning då han var 2-3 år. det var mest på morgonen och om det var kallt ute. han växte som en tok under den perioden så jag tror att det beror på det.
men efter han blev tre år så började han "motioneras" mer regelbundet och nu är han 7 och har inte haft problem någongång. så jag tror att det är viktigt att hästen får motion dvs muskler runt knät som håller skålen på plats.
mitt fjolårsföl fick patella(upphakning).tränade bort detta med promenader i kuperad terräng bla.nu är det helt borta.han fick även b-vitamin spruta.