Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 2035 ggr
Underbar
0

Hur mycket hö för era shettisar om dagen ?  Äter dom kraftfoder ?

Min får

Morgon: 1,5 kg

Lunch : 1 kg

Eftermiddag : 1/2 kg

Kväll 1kg

Han får kraft , morötter, b.vitamin , olija.

Midlingur
0

Hur mycket de önskar, vilket är ganska mycket. Det används även att bajsa på och att sova på i hagen. Tror de äter minst 12 kg om dagen. Inget kraftfoder, ger hellre grovfoder.

zettan
0

mina har fri tillgång till hösilage. de äter säkert som #1 säger ca 12kg om dagen

susanne-s
0

Mina får fri tillgång på hö under vintern, dom går på lösdrift.
Nu när det är varmare och det inte går åt så mkt energi för att hålla värmen så får dom ca 5-6 kg/häst vilket kommer att minskas när det blir mer grönt i backen.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Olofsson
0

Fir tillgång på grovfoder och mineraler är vad min får. Hon klarar sig mer än utmärkt på det. Tycker det viktigaste är grovfodret och om dom karar sig på det så är ju det bäst. Detta gäller under vintertid och hon går på lösdrift.

AnnaLundin
0

Fri tillgång här också. Har ingen aning om hur mycket det blir/häst, jag fyller på när det är slut bara.

Miija
0

Fri tillgång på hö, kraftfoder efter behov.

UG
0

Fri tillgång till hö, kraftfoder till de som stödutfodras.

Peppe
0

Ni som har fri tillgång, hur gör ni när ni när ni ska räkna ut hur mycket hö ni ska köpa in för vintern? ni som inte tar hö själva alltså och som inte vet riktigt hur mycket hö dom äter

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Midlingur
0

#8 Det går åt cirka 5 stycken 150 kgs balar i månaden. Får 12 stycken levererade åt gången.

AusaBausa
0

har tre pallkragar som står på varandra o den fyller jag med hö, som sen helst alltid ska vara full…

Underbar
0

Skulle också helst viljat ha fri tillgång, å ha ponnyn på lösdrift.  Ni som ger fri tillgång går dom på lösdrift då?

Midlingur
0

#11 Nepp…..

Underbar
0

#12Okej hur gör du då? Fril tillgång ute och har massa hö när dom kommer in då?

jalla
0

Mina har fri tillgång, fyller på när det är slut i hö lådan. Hö plus lite betfor med linfrö när de kommer in på kvällen.

Miija
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#13 Fritt ute och inne.

AnnaLundin
0

#11 - jag har några ponnyer på lösdrift och några som går in på nätterna. Alla har fri tillgång till hösilage, som sagt.

Midlingur
0

#13 Fri tillgång ute. 1 kg när de kommer in över natten. De serveras inte frukost, de släpps ut direkt. De äter sig mätta ute, de orkar inte mer än 1 kg inne.

Underbar
0

Låter bra :) Är det inte så att de som får fri tillgång har väldigt fint hull? Min har lite för rund om mage.

Ahnna
0

#18 Min ena kan inte ha fri tillgång, magen blir stor som en tunna och lite till. Det går inte över heller, blir bara värre med tiden. Men generellt så brukar väl hästar kunna begränsa sig själva och äta "lagom" mycket när de har fri tillgång.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Peppe
0

Hur mycket tror ni att era shettisar som får fri tillgång äter på ett dygn? såg 12 kg här uppe, det är ju jättemycket =O

ursäkta alla mina frågor igen men funderar på att skaffa shettis och då kanske ha fri tillgång….

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

ryttarn
0

Våra shettisar får 2kg morgon, 1kglunch och 2kg kväll. Sedan får dom korn och havre lite olika beroende på individ. Funkar inte med fri tillgång på dessa två, då rullar dom fram efter en vecka. Ska dom ha en chans att springa (ponnytravare) måste dom ha en väl balanserad kost som vilken annan idrotsutövare som helst….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Milla
0

#20 Det är lätt att räkna ut hur mycket dom äter per dygn. Jag sätter ut en 300 kg bal till 6 hästar och den varar i knappt 4 dygn så då äter mina 12,5 kg/dygn och häst, dock är det lite missvisande då det är fyra dräktiga ston 1 ettåring (som inte äter så många kg/dygn) samt en 3 åring.

Men ett snitt så äter dom 12 kg/dygn. Mina äter ensilage eller egentligen hösilage då det är relativt torrt, ligger på 74%. Mina är inte feta.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

SaraDoos
0

just nu äter mina nästan inget hö alls…. det nya fina vårgräset går före… går på lösdrift i Skåne.

susanne-s
0

#23 Guuud så avundsjuk jag blir…

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Hanna-D
0

Här har alla fri tillgång till hö.

De dräktiga stona har sedan en tid börjat äta Krafft Groov 125 (slutet av dräktigheten). I övrigt får de bara morötter, salt och mineraler samt B-vitaminer vid fällningsperioder.

Jess
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja inte kan jag ha mitt lilla matvrak på fri tillgång grovfoder för han äter upp sig något kolosalt! Har ju provat att ha honom på fri tillgång och ute på lösdrift kontrat med nattetid i stall med begränsad mängd hö. Vilken skillnad! (dock alltid fri tillgång till halm) Han äter ca 5 kg hö numera, morötter och mineraler. Han arbetar lätt, så kraftfoder har inte varit nödvändigt i år. Det fina med lösdrift är ju att de får röra sig mer men jag har märkt att han fått bättre hovar av att vara inne…(knasigt men sant). Men det ska bli skönt för honom nu när sommaren är här så även han får återgå till frilufslivet!Flört

Underbar
0

Vad mycket alla shettisar äter,  men det flesta går ju på lösdrift är inte konstigt då.  Då behöver dom ju mycket mer.  En undran är det för lite för en shettis som arbetat lätt får 4 kg min fick 4,5 innan.  Men efter att han fick kolik tog jag bort ett 1/2 kg.

Milla
0

#27 varför tog du bort ½ kg grovfoder när han fick kolik? Det är bara bra för magarna att få rejält med grovfoder.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Underbar
0

Men om dom äter för mycket är det inte lätt att få förstoppning då ? Första gången han fick kolik eller det var inte kolik utan förstoppning sa dom på sjukhuset.

Jess
0

#27 Jag tror inte du behöver vara rädd för att ge din ponny hö och därmed riskera kolik. Hö är bara"farligt" ur den synpunkten om det är dåligt men då hade du ju såklart inte fodrat med det…Flört

Kanske hade din ponny fått i sig något i hagen? Kolik kan ju bero på så många saker. Ibland får man aldrig någon klarhet i varför tyvärr.

Jess
0

Kolik innebärFlört olika problem från magen…

Jag fick ett råd för en herrans massa år sedan då min connemara fick kolik. Sluta med pelleterat foder! Jag löd rådet och han slapp kolik. Kanske din ponny skulle må bättre med musli???

observera att det inte alls behöver ha något samband men i mitt fall fungerade det!

Underbar
0

Aha okej, men då ska jag öka på kvällen tycker det är lite att bara få 1 kg på kvällen. 

Nää fick ju aldrig något rikigt klarhet var det var, de hitta inget utan sa att det var förstoppning. Och andra gången var bara en vetrinär uppe och gav drope m.m och och mådde bättre efter de.  Då fick man inte heller vete varför :/

Underbar
0

#31 Okej ja musil kanske vore bra faktiskt :)

Miija
0

Sedan ska man inte glömma bort att vatten är viktigt. För lite vatten kan leda till både kolik och förstoppning.
Har man en pålle som inte är förtjust i att dricka får man smaksätta vattnet.
Att blötlägga kraftfoder ordentligt lurar också i dem extra vatten.

wewwa
0

Våra två pålalr, varav en shettis har nästan alltid hö att tugga på, så vi har ingen större koll på hur mkt det blir.
Shettisen får lite krafft oxå + att vatten och saltsten alltid finns såklart.

Underbar
0

Min gillar inte heller att dricka, ger han betfor vatten nu och det funkar bra:)