Fång.
Det är så skumt, vissa dagar är ponnyn varm i hovarna. Oftast bak hovarna. Men idag var det på alla 4. Vi var ute och gick och då försvan lite av varmen i fram hovarna men han var varm där bak.
Han hade ingen feber, jag tycker detta är så skumt för han verkar inte ha ont av detta. Kan det vara någon typ av fång ?? Han äter ju inget gräs, betfor vatten får han bara.
Han har gått i paddocken ett tag bara för han hade kolik och fick inte gå med dom andra för han fick inte äta för mycket. Idag fick han komma tillbaka till deras skogshagen som är lerig på vissa ställen. Tänkte om det kan ha något med det att göra.
Någon som vet ?:D

De ska väl vara lite varma om hovarna..

Ja men han känns varme än vad han ska, eller vad man ska säga :P
Mitt ena sto blir varm när hon är nyverkad för då blir hon hovöm. Men ibland blir de varma men när det regnar och är kallt är hovarna kallare. Mina får puls i benen ibland men kallare dagar märks inget…Rör de sig lätt och inte har feber tycker jag man kan avvakta men ha extra koll.

Okej vad menar du med avvakta ? man ska ta det lungt bara gå promenader ?

Har han puls?

Nää ingen puls.

Har han ingen puls har du nog större problem att oroa dej för än fång..! 
Förlåt, kunde inte låta bli att hugga på den….
Hoppas du får något seriöst svar, så du slipper oroa dej för din ponny.

Kan ha fång utan puls.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
#8 Nja.. har man ingen puls så är man död : )

Kul! 
www.gullsmyrastuteri.se

Om jag misstänkte fång skulle jag inte avvakta. Smygande fång kan orsaka hovbenssänkning fortare än man hinner blinka, det vet jag tyvärr av egen erfarenhet.
Hoppas att det inte är fång din ponny har fått.

#7 Fast en shettis som Underbar stod med innan hade fång och hon hade ingen puls ibland men såg att hon hade ont.

#11 Hoppas jag också att han inte har fått:( Han har haft en tufft år.
Vetrinären var uppe för en tag sen men hitta inget, hovslagaren sa att han inte såg tecken på fång. Så man kan undra vad det är. Idag var han kall om hovarna. Men man kanske ska åka till kliniken eller sjukhuset. För det är ju inte roligt att man tror att sin älskade ponny kanske har ont någonstans:(

Är du rädd om hästen och är orolig så ÅK!
Vet hästar som haft mysko symptom och där både vet och hovslagare ej sett fång "tecken"
Har själv en hemma som lider av fång hon hade ingen puls var bara stapplig och lite ömfotad. Hon ska avlivas till hösten/vintern om hon klarar sig så länge….
Hästar dör i denna sjukdom… röntgen är det enda sättet att få veta.. och få veta om det är försent eller går att göra ngt åt.
Ursäkta att jag låter som jag gör.. men Fång är riktigt allvarligt!
www.gullsmyrastuteri.se
4+11 Bara min ena har varit hovöm det sista hon är väldigt tjock (dräktig) och det packas grus i hovarna (för vi har grusat mkt framför stallet där de står och väntar på kvällarna). Hovarna är kalla och hon har inte haft fång förr vad jag vet (hon är 16 år) så jag tror inte hon har fång nu. När hovarna är urkratsade så svävar hon lätt som en ballerina (på gräs)
Med avvakta menar jag observera om det blir värre, feber dåligt allmäntillstånd mm. men oroar du dig mkt kolla upp det med röntgen.
(min är iaf pigga å glada, bockar och springer i hagen, en annan större ponny här hade akut fång förra året och det var stor skillnad!!)

#15. Det kan vara väldigt stor skillnad på hur fång uppträder. Det kan vara alltifrån bara lite stelhet till att de knappt kan röra sig. Det förstnämnda tror jag är lurigare, eftersom det är så diffusa symptom och man därmed kanske inte uppmärksammar det tillräckligt tidigt.

tack för alla svar!, min faster ska ringa i morgon till åbys klinik och rådfråga, och fråga med röntgen. Så får antagligen åka in med han ditt nästa vecka och kolla.

Stort lycka till!
Susanne
www.gullsmyrastuteri.se

Tack så mycket! :D
Berätta gärna sedan vad veterinären och röntgen sa! Jag vill också veta.

#20 Självklart, hon som min faster prata med tyckte inte det lätt som något farligt. Men jag vill vara på den säkra sidan. Dom sa att jag skulle prata med vetrinären som var uppe om hon tycker jag bör göra röntgen. Ska ringa henne imorgon och se vad hon säger .

Hur har det gått?
www.gullsmyrastuteri.se

Den vetrinären som var uppe har jag inte fått tag på, ringde henne i fredags. Sen vänta jag över helgen och ringde henne igår och idag. Inget svar :( men jag ringde efter 5 tiden kanske är sent då. Hoppas hon svara imorgon ska ringa vid 1-2 tiden då är ju klockan inte mycker i alla fall. Vill veta så fort som möjligt så jag kan ringa till åby och beställa tid!

Nu har äntligen vetrinären ring tillbaka :D Hon var svår att få tag i hon är ute och praktiserar eller var det var.
Hon ska skriva en remiss (vet inte hut det stavas :P) och skicka till åby så han ska in och kolla röntgen:)
Hoppas hoppas det inte är fång :(

Stort Lycka till igen.. håller tummarna!
/Susanne
www.gullsmyrastuteri.se

Tack så mycket! Håller också tummarna att det inte ska vara fång.