Hur lång tid tar fölningen?
Ston fölar på en kissepaus sägs det.. men hur lång tid är er erfarenhet och när bör man misstänka att något är fel och kalla på vet.?
"puttar upp"
Jag har aldrig varit med om något kritiskt felläge, hittills…
En normal fölning tar inte många minuter, jag har fått hjälpa till att dra i frambenen några gånger under krystvärkarna. Från krystvärkarna när blåsan syns och tills fölet är ute brukar det bara ta ca 5 minuter…
Vi har precis fått en liten palominohingst. 20 min tog det från att stoet lade sig ner till att fölet var fött.

#3: Grattis Jannie!

Ser du att stoet krystar och har ont, men inget föl kommer ut, då kan det vara läge att ringa veterinär. Samma om fölet är ute litegrann men sedan inte kommer längre. Och skulle du se t.ex. ett framben och mulen så kan det andra frambenet vara bakåtslaget, vilket gör att fölungen inte kan komma genom bäckenet. Och kommer mulen ungefär samtidigt som frambenshovarna så är benen troligen böjda vilket kan medföra problem eftersom bogbladen tar emot. Det finns massor som kan gå snett, men oftast går det bra!
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Efter att man börjat se blåsan så ser man på några minuter att det kommer mer och mer utåt! Och gör det inte det, då är det läge att ringa veterinär..Om det är felläge så har dom inte så lång tid på sig att försöka att vända fölet. För om stoet krystar fast fölet så går det troligen inte så bra!
Har själv varit med på 2 fellägen och det första tog för lång tid innan veterinären kom så fölet var fastkrystat och fick tyvärr avlivas och sågas! Det var en fruktansvärd hemsk upplevelse!
Andra gången var det ett bakåtslaget framben, men jag såg på högst 10min att något var fel och kunde fixa det själv.. jag visste att veterinären troligen skulle ta för lång tid! Så det gick bra ändå!
Men jag rekommenderar att köpa boken "Att bli med föl" där står det mycket nyttig läsning. Dom flesta gånger går det ju ändå fort och bra!!
#6 Åhhhh… Såna bilder får man faktiskt inte visa! Hade ett föl fötts inför mina ögon så hade jag aldrig, aldrig kunnat slita mig ifrån det. Just därför besöker jag inga stuteri i fölningstider, jag hade tingat bebben direkt 
#6 jag ryser av bilden! den är så häftig den känslan när fölet kommer ut! Nästan som när man själv födde barn…
En fråga: hjälper ni stoet att dra ut fölet eller ni låter hon sköta det själv?
Hästar är otroliga att själva kunna planera sin förlossning. Grannen berättade nyligen att hon vakade och gick in för att gå på wc, när hon kom tillbaka hade stoet fölat…de vill absolut göra detta ifred, otroligt att det kan styra det så..
Jag har valt att inte sitta i stallet hela natten förrän jag tydligt ser tecken på fölning, däremot har vi tillsyn flera gånger per natt. Nu senast ca 5 gånger ( på tre pers.).
#6 den boken är sönderläst sedan 18 år tillbaka..;)
#9 - kameraövervakning är suveränt…
Man kan se vad de gör hela tiden utan att de har en aning om att de är övervakade. Sen går man ut lagom när de lagt sig ner och börjat krysta…
ja de kommer jag skaffa när vi bor på samma ställe som hästarna, kan tyvärr inte ha det när vi har skog emellan oss..