Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 433 ggr
jennie.e
0

akut!!!

ska ställa ut mitt avelssto om lite drygt en månad.vill ha tips på hur jag ska kunna bygga muskler på henne på bästa å snabbaste sätt! hälsn.jennie.e

millus
0

Jennie, vart bor du? vi kanske skulle kunna promenera ihop?

Anna Johansson
0

Ut och tömkör och om du har möjlighet så kan du löshoppa.

Hanna-D
0

#2 Men löshoppa ger väl ändå inga muskler? Inte om man vill ha snabba resultat i alla fall och man bör inte löshoppa för ofta heller.

Trådskaparen: Det är ju i senaste laget att börja träna henne så kort tid innan utställningen. Du skriver avelssto - har hon föl vid sidan? Om inte så skulle jag klättra mycket, köra och tömköra (i form) och ta långa promenader. Har hon föl vid sidan så tycker jag inte att hon ska tränas speciellt mkt alls.

jennie.e
0

#1bor i sunne….

#3jo,jag vet att det är i senaste laget men men…… hon har ett föl vid sidan om.

Peppe
0

Ge e-vitamin och tömkör i form. men hästen många erbetas.  E-vitamin hjälper till att bygga muskler, det bygger inte muskler av sig självt. Tömköra kan man väl göra med fölet vid sidan om? alltså skritt, skritt är ju den gångart med mest muskelarbete lr nåt liknande.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

veruscka
0

Självklart kan stoet arbetas fast hon har föl vid sidan varför skulle hon inte kunna göra det????

Hanna-D
0

#6 Klart att hon KAN arbetas men jag skrev vad jag tyckte:

Har hon föl vid sidan så tycker jag inte att hon ska tränas speciellt mkt alls.

Jag anser att om man valt att betäcka sitt sto så ska hon få vara mamma på heltid så länge hon har föl vid sidan.

Asagard
0

En häst i frihet sätter andra muskler än en som tränas. Det är inget fel med det och jag tycker ju då själv att en häst som musklats tack vare att den naturligt har yta att röra sig, är betydligt snyggare att se på än en som ridits i form och fått muskler tack vare det (som i övrigt står på box och går i en pytteliten hage ute…)

Om jag var du, skulle jag bara se till att hon tillräckligt mycket yta att röra sig på i hagen, så hon kan bygga egna, naturliga muskler. Hon har ju trots allt föl vid sidan, och jag tror inte att de andra märrarna i hennes klass kommer vara i direkt "tävlingsform" de heller. Cool

AnnaLundin
0

Är hon tunn över rygg och rumpa så är det inte muskeluppbyggande arbete som behövs i första hand, utan hon behöver MASSOR av tillskottsfoder! Digivning kräver massor av näring och ofta ser man avelsston med rejäl proteinbrist - som ger dessa symptom.

jennie.e
0

#9 ja,hon är tunn över rygg å rumpa….jag fick en ny foderstat för ett par dagar sedan.hoppas att även detta ska gjäloa mig.