Isoleringstider..
Då vi som alla vet har haft smitta här o håller stenhårt på vår isolering.. våra hästar skulle kunna släppas till helgen men vi håller på det lite till för o vara helt säkra,
MEN idag läser jag på andra hemsidor att folk har smitta o tydligen inte tar det på allvar, det är tragiskt, sånt liv som det var när vi fick misstanke om smitta o när det finns smitta i stall där folk o veterinärer ej tar det på allvar, det tycker jag är helt otroligt. Jag ber alla att tänka efter först innan de ger sig i väg… för allas skull, jag önskar inte någon detta vi har haft…
Kvarka bakterien är även Zooepidemicus, fast den ej är konstaterad Equi smitta… vår ena hade inte någon av dessa bakterier men hade böld ändå… så var uppmärksamma, för er egen skull !!!
anklagar ingen men vill att folk ska vara uppmärksamma o låt hästarna stå någon vecka extra, vad gör det ?!?!
mvh sanne

Jag instämmer. Bättre att vara extra försiktig.
Nu blir jag rädd, finns det stuteri som har kvarka men som ändå inte tar det på allvar?? men snälla var finns det sunda förnuftet någonstans??
Vi alla vet ju vilket liv det blev när ni fick det och inte gick ut med det med en gång. Varför kan inte folk helt enkelt ta sjukdomar på allvar?
Nu har jag ingen anning om vem som har smitta hemma, men jag kan ju bara säga att om mina djur blir smittade pga att andra inte tar det på allvar då blir jag tokig.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Det är ju helt otroligt att man inte tar en sjukdom på större allvar. Har dock inte läst att någon har smitta, men har heller inte kollat i dag…
Det är ju ett ganska farligt spel man spelar om man inte tar en så pass allvarlig sjukdom som kvarka på allvar!!
Delad glädje är dubbel glädje :)
Åh fasiken! Har jag inte hört talas om. Hade en häst med kvarka för många år sedan efter en tur i lånad transport.
Kanske är det jag har fått då, som har så ont i halsen hela tiden ;)
Tur jag inte ska åka någonstans med hästarna..

Jag vill inte hänga ut någon, men blir så enormt ledsen bara, efter allt vi fick utstå, o nu finns det fler som har det o ej verkar inse allvaret. Men det är upp till dom. Vi har gjort va vi kan med hjälpa av vår veterinär o länsveterinären. dom tar det på allvar ivf…

Ja då hoppas bara jag att de/den andra som har det läser här och skäms värre än värst , jag har inte heller läst eller hört något men så har jag knappt iof haft tid att sitta och läsa på andra sidor de sista dagarna.
Det är sådana som gör att smittan sprids vidare och det borde attans vara straffbart.

Har inte heller läst/hört ngt men blir heligt förbannad att det fortfarande finns de som inte tar kvarka och smittor på allvar!! Hoppas personen/personerna i fråga verkligen får skämmas för detta! Att få smittan är inget man kan hjälpa men att föra den vidare- ja håller med Gonkan. Det borde vara straffbart!

Det verkar inte som det är anmält, så då kan man undra vad det är fö dj… veterinär oxå !
Vi har haft s. zooepidemicus på en häst här. Vi har varit isolerade och är det ej längre. Jag tar det på fullaste allvar om det är ngn som undrar. S. zooepidemicus är en annan streptokock ä den som orsakar kvarka. Och ngn kvarka har vi icket haft.
Känner mig träffad eftersom jag skrev om det på min hemsida bara dagen innan sannes inlägg. Och om jag får fråga… om det nu är mig det syftas på… hur kan det tolkas som om jag ej tar smittan på allvar?? S.zooepidemicus är inte anmälningspliktig by the way.

Du har nog lite fel där.. för zooepidemicus är i stort sätt samma sak som equi, eftersom det knappt går att få fram den rena kvarka bakterien när dom odlar.
enligt STC är även Zooepidemicus anmälnings plikt på ! Men men alla får dra egna slutsatser, men jag önskar ingen i den sits vi varit,, av 3 hästar här hade bara 1 !!!! kvarka, men de andra var dem med kvarka symtom.
Då undrar jag varför det blir sånt j*** la liv när vi fick en misstanke om smitta o sköter allt som det skulle göras, vi kommer tom hålla karantän längre än vad vi behöver, medan andra då tar allt så lätt ???
Nu menar jag inte bara dig, Jenny, det finns fler !
Sanne..
Jag är inte veterinär. Jag orkar inte gå in på det veterinärmedicinska just nu. Om jag pratar med flera veterinärer och följer deras ordination med isolering osv, har hagen där hästen går i isolerad från de övriga och vidtar alla möjliga försiktighetsåtgärder även nu efter att isoleringen är över, hur kan jag inte ta det på allvar då???

du gör som dina veterinärer tycker är bäst naturligtvis.
mina får absolut inte vistas ute ! då har vi en utan fastställda bakterier och en m zooepidemicus. Men alla gör olika tydligen och hur allmänheten behandlar folk är tydligen oxå olika beroende på vem det är !
så all lycka till dig då Jenny att dina hästar är bra o du kan fortgå med dina planer,
Själva blev vi i stortsätt strypta o vi var ej önskvärda någonstans, fast de isolerade hästarna står i ett eget stall. Vi missade avelsvärderingen för vår utländska hingst bla.. mensom sagt det är skillnad på folk o folk tydligen. hoppas ni slipper utstå det vi har fått göra !
ha det så bra o lycka till
bifogar en mycket vettig artikel alla borde läsa
http://www.d.lst.se/d/amnen/djurhalsa/hast/sjukdomar/kvarka.htm
Enligt de veterinärer som jag pratat med så är zooepidemicus inte kvarka… Kan finnas hos friska hästar utan att orsaka symptom.. Jag har följt samtliga ordinationer jag fått och mer därtill…
Blev väldigt ledsen när jag läser att jag inte verkar som jag tar det på allvar, för det gör jag verkligen!

men snälla du, ring din länsveterinär då ! för det är så. läs artikeln eller något, Zooepidemicus är lika farlig som kvarka, det är kvarka liknande symtom oavsett ! det ska anmälas som misstanke om kvarka, för man vet inte innan man fått svaren eller hur ?!
Nu blir jag uppriktigt ledsen att du inte lyssnar !
Huruvida zooepidemicus är anmälningspliktig eller ej har jag ingen aning om men när ett grannstall hade smittan rapporterades detta INTE, trots upprepade veterinärbesök av distriktsveterinären och trots att prover togs som konstaterade att de hade smittan.
Men hur 17 kan det vara så olika mellan vetrinärerna???
Sanne blev isolerad och det stod inne på STC listan och hon har haft samma sjukdom som Jenny men Jennys står inte inne på STC listan.
Jag blir faktiskt rädd att vetrinärerna tydligen inte heller tar det på allvar.
Jag kan inte låta bli att tänka på att det faktiskt är avelsssäsong nu och även utställningssäsong och om nu vet. inte tar det på allvar då vete 17 om jag överhuvudtaget tänker visa några hästar i år eller ens betäcka.
Jag vet ju vilket helvete Sanne har haft och hur mycket pengar dom har lagt på detta, nä jag blir rädd när man tar det för lättvindligt. Ja jag är fjantig men jag är livrädd för att få kvarka.
SKulle jag få kvarka ändå så hoppas jag innerligt inte jag blir smittad på en utställning och på grund av att andra inte bryr sig så mycket.
Jenny du gör som du vill och följer du vet. råd så kan du inte göra mer och då har du ju gjort vad du fick råd att göra.

det är verkligen tragiskt !
Jag är j*** glad att vår veterinär anmälde det ivf. va hade ni tyckt om jag kom med hingst i lördags??? vi har ju "bara" zooepidemicus hemma.
äsch jag lägger ner nu, synd att vissa kan göra som dom vill o andra får all skit bara, hoppas alla hr koll på sina hästar även om dom "bara" är lite snoriga..

Jag hoppas verkligen att den som är osäker på detta kontaktar länsveterinären. För man blir mörkrädd när man läser saker här.
Även jag vet ju vilket helvete Sanne hade och hur mkt pengar de har kostat. De som dom varit med om skulle ja inte ens önska min värsta fiende
"Även andra bakterier, som t ex Streptococcus equi subsp. Zooepidemicus (kallas ofta Streptococcus zooepidemicus) kan orsaka övre luftvägsinfektion som liknar kvarka. Streptococcus zooepidemicus kan förekomma relativt ofta i lågt antal i näsa och svalg hos friska hästar utan att orsaka sjukdom"
ur artikeln….
sanne jag lyssnar. Jag tycker bara att det känns jättetråkigt att bli "påhoppad" och att höra att jag typ ska skämmas…
det här känns inte alls nå kul…

Forskning om kvarka har visat att bakterien inte alltid kan påvisas vid provtagning, även om hästen är smittad. Om provet tas i näsan kan man endast odla fram kvarkabakterier i ca 40% av de hästar som har kvarka. Om hästen visar symtom som tyder på kvarka men där provsvaret är negativt, det vill säga att bakterien inte kan odlas fram, bör man ändå hantera sjukdomen som om det är kvarka eftersom de kliniska symtomen är typiska. En häst som haft kvarka blir immun en viss tid men inte för hela livet utan kan drabbas av sjukdomen igen senare.
oxå ur artikeln !!!
"För att förhindra smittspridning bör sjuka hästar isoleras och rekommendationer angivna av STC (Svenska Travsportens Centralorganisation) lämpligen följas. Stall med sjuka hästar ska hållas isolerat i minst 20 dagar efter det att den sist insjuknade hästen inte längre visar symtom som varigt näsflöde och/eller feber. Om sjuka hästar har flyttats till ett isoleringsstall ska det stall varifrån hästarna flyttades hållas isolerat i 10 dagar under förutsättning att inga kvarvarande hästar insjuknat."
ur artikeln…
Detta har vi följt enligt veterinärs ordination….
Vad har jag gjort för fel?
#22 tror att man reagerar att det inte är inrapporterat till STC listan, det är väl detta jag reagerar mest på. Det är ju vet som har gjort fel där tycker jag.

Jag vet inte heller om det Jenny har är anmälningsplikt men hon har ju följt sin veterinärs råd och det är ju rätt och då behöver man väl inte skämmas kan jag också tycka , har man stallet isolerat så är det ju okey eller? Men kvarka hästar får vara ute då det inte är luftburet så har man den möjligheten så är väl inte det fel för då kan man ju isolera dem på det viset.
När vi hade Abortvirus på ridskolan så gick alla hästarna ute bara man hade ett visst avstånd till grannarnas hagar.
Sanne du har ju gjort helt rätt och det visade sig att du hade 1 häst som hade kvarka och de andra 2 samma bakterie som Jenny(orka inte skriva hela krångliga namnet ) *ler* och det är väl eg den bakterien alla hästar har men bara bryter ut på vissa och vissa får kvarka av den så har jag fattat det som när jag läser.
Kvarka vet jag är anmälningsplikt och för ens egen skull även om man bara har den där andra bakterien ni vet vilken jag menar ;-) så tycker jag det är helt rätt att isolera och det har ju Jenny som sagt gjort och då har hon väl inte gjort fel.
Då jag är väldigt dålig på att läsa i andras dagböcker så hänger inte jag med på vilka som har vilken smitta utan jag kollar bara på STC och då ser man ju de som blir anmälda i allafall.

#22 Du har ju inte gjort fel utan i såfall är det som Millan säger Veterinären som gjort fel men som sagt är den bakterien inte anmälningspliktig så har ju inte han heller gjort fel , men det vet jag ju inte *ler* hm mycket svammel blir det här från mig borde kanske sova i stället :-)

det är veterinären ja.. men man kan ju inte veta vilken bakterie det är när man tar provet eller hur??? då ska det anmälas tycker jag. vi anmälde ju innan vi ens tagit prover.
men åter igen, det beror tydligen på vem som har smitta i sitt stall.. kvarka eller ej ! tragiskt

#26 men Sanne det beror ju inte på vem som har det utan det beror ju på veterinären i detta fallet eller hur ?
Det är ju inte Jennys fel att veterinären inte anmälde eller hur ? Din veterinär gjorde ju rätt som anmälde , för jag vet att de brukar göra det även om de misstänker A2, Abort virus bla.
blev jätteledsen när jag läste den här tråden… jag är jätterädd för smitta. har en flaska sprayvirkon ståendes året runt (blandas ny i omgångar alltså ingen gammal virkon om ni förstår vad jag menar) som jag sprayar skor mm med om jag varit på ställe som har minsta misstanke om ngn smitta.. jag har ingen aning om varför min ponny blev sjuk. men nu blev det så och jag har gjort vad jag kunnat. nu när isoleringen släppt och inga hästar är sjuka så är jag fortfarande försiktig. då blir man ju himla ledsen när man typ framställs som oseriös och att man inte tar det på allvar…
för jag tar det på fullaste allvar, det hoppas jag att ni förstår
Jag förstår att Sanne reagerar, för hon fick väldigt mycket på huvudet när det kom ut att hon hade kvarka och den här vad det nu hette bakterien.
Jag kan själv reagera över att man mot Sanne var väldigt hård i både ord och skrift men nu i Jennys fall så är det inte lika farligt.
Båda stuterierna har haft smittsam sjukdom men behandlas väldigt olika och DET tycker jag är mycket tragiskt.
Båda stuterierna har gjort vad dom blivit rådda att göra och det är jättebra.
jag tycker inte att jag är särbehandlad på ngt sätt härinne på forumet. det här har lyckats få mig att må skitdåligt

jag har sagt att det inte är mot dig personligen ! men din veterinär tycker jag har gjort fel.
om du blir ledsen över detta så är det beklagligt, men då ska du veta vilka mail,pm o telefonsamtal vi har fått stå ut med !
#27, konstigt att du reagerar på det sättet nu, för det gjordes inte mot oss.. sen är allt glömt o förlåtet nu, men det var tufft då.

#31 Att jag blev irriterad, vet du ju varför , det berodde ju inte på smittan , det vet du ju .

Eftersom jag råkar veta var Jenny bor ( långt från all ära och redlighet) så kanske det var så att i hennes fall var inte risken att smitta andra så stor och att det gjorde att behandlande veterinären kanske inte bedömde det som så stor risk.
Inte vet jag det var bara en spontan tanke.

Håller med er alla om att man ska vara mycket försiktig och ta smitta på allvar! Nu är det såhär att jag bor dörr i dörr med Jenny och hon är/har varit under hela tiden jag bott här livrädd för smitta, och det är ALLTID hästarnas välbefinnande som går först i hennes ögon. Självklart har hon lyssnat på veterinärens råd, vad skulle man annars göra om man inte är veterinär själv?, man tror ju på det dom säger eller hur?
Hurvida man är skyldig att anmäla vet inte jag, men jag tycker att om det är anmälningsskyldigt så tycker jag att det är veterinärens ansvar och inte häst/djurägarens.
#33 det är möjligt att det var så veterinären resonerade, jag vet inte.

Ok, men hur många av er vet hur vi bor??? Vi bor mitt i skogen !!! det kommer ingen hit för knappt ingen vet var vi bor. men jag lägger ner detta nu för det är så tydligt att det skiljer på vem som blir drabbad.
det handlar inte om smitta, veterinärer eller något sånt längre, det handlar om Personen ifråga som drabbas, det är verkligen beklagligt att vuxna människor håller på så här. Jenny har gjort allt rätt, medans vi fått utstå en jäkla massa, Tack för det alla "vänliga" människor.

#35 eftersom jag inte har en aning om vad du har fått utstå kan jag bara utgå från jennys fall.
Och de är klart att det är tråkigt att ni fått utstå en massa skit, men det är ju inte jennys fel?

jag har aldrig sagt att det är Jennys fel, men man bli orolig när hon skrev att hon hade häst m smitta hemma o ska visa sin hingst. Vi skulle oxå a visat hingst i Lördags men men.
detta handlar inte bara om henne, det handlar om att ta ALL smitta på allvar, något många inte gör . det är för allas bästa.
sen är det så att folk vill sätta dit vissa o inte andra, det vill jag få fram här.Det handlar inte om Jenny personligen. det har jag förklart för henne med,
sanne. du skriver hela tiden att det inte är personligt men samtidigt säger du att du fick utstå en massa personliga saker som du tyckte var jättejobbiga och inte önskar någon. varför gör du lika mot mig då?

Nu är vi lite inne där igen, om vetrinären sagt att isoleringen är bryten, vågar man inte lita på det då?

Enligt vad du säger o alla andra tycker har du inte gjort något fel, men din veterinär kanske borde anmält det.
Sen kan jag säga Jenny, att detta är inget mot va vi fått utstå. det har gått så långt nu att jag vill göra mig av med allt , jag vill inte hålla på med shetland längre,
för shetland är inte for fun anymore.
nu lägger vi ner här. jag kommer inte skriva mer, jag har bett dig om ursäkt Jenny, för jag ville inte hänga ut dig, jag ville att folk skulle få upp ögonen. då kommer alltid någon i kläm dessvärre.
Detta är mitt sista inlägg i denna tråd, o vill Cattis ta bort den så gör det !
Jag skulle ALDRIG åka med min hingst på premiering (eller ngn annanstans) om jag trodde ens för en sekund att han skulle föra ngn smitta vidare… Vår isolering är bruten, och vid tiden för premieringen så är det dessutom god marginal….
Jag har inget agg mot dig Sanne, jag tycker bara att det är onödigt att det ska bli såhär. För då är det inte konstigt om inte folk vill gå ut med att dom har smitta.

Visste inte att det var stuteri JR som hade smittan. Kollar mest STC:s sida (håller på med ponnytrav) och minishetlandsstuteriers hemsidor! Dock tycker jag att det viktiga i allt det här med smittor är: UNDVIK ATT FÖRA DEN VIDARE! Även om man har den "andra sorten" så bör man vara lika försiktig!
Skälet till att jag kontaktade dig Sanne, var att jag var rädd för att du skulle komma med Tombstone till Grevagården! JR:s hingst skulle inte till Grevagården.
Det har under åren funnits alltför många- även i Shetlandskretsar- som inte berättat att de haft kvarka och ändå flyttat hästar! Har haft kvarka i stallet och ser rött när någon inte tar det på allvar! Kommer nog alltid att göra det!
Nu har jag suttit och läst igenom hela tråden.
Om jag summerar det många skrivit så betyder det att om jag bor mitt i obygden (vilket mina hästar gör) så behöver jag (veterinären) inte anmäla smitta?
Bara för att man bor i obygden betyder väl inte att man inte flyttar sina hästar, eller sig själv med smittade kläder?
Det kan väl för sjutton inte vara någon skillnad på var man bor. Som Norrlänning blir jag mycket orolig om det betyder att man här uppe inte behöver anmäla smitta bara för det är "långt mellan gårdarna"!
Tror inte det blir något besök på Wångens premieringar i år!
Orkar inte läsa alla inlägg i detta ämne.
Kan bara säga ATT : OM ALLA SKÖTTE SITT ISTÄLLET FÖR ATT KOLLA ANDRA OCH TYCKS HUR ANDRA SKA OCH INTE SKA GÖRA så slapp vi alla sådana här " påhopp "
Jag kan inte tänka eller tro att NÅGON medvetet vill smitta andra.
Sen är det faktiskt så att en veterinär Ska stänga ett stall vid misstänkt smitta,,,,,,,,, MEN om man inte misstänker smitta är det ju inte aktuellt med isolering.
Sen innebär inte isolering att hästarna måste stå på stall, de får vistas ute !!!!
#45 Du som är insatt. Gäller samma anmälningsplikt för zooepidemicus som equi? Är bara nyfiken på om man gjorde rätt när granngården inte rapporterades, har inget med fallen ovan att göra.
# 46
Är väl inte mera insatt än andra. Men vet att man kanske aldrig får fram annat än zooepidemicus då man odlar.
Jag hade misstänkt kvarka på en ponny får flera år sedan - stallet isolerades. Odling gjordes och zooepidemicus konstaterades. Isolering av stallet hävdes och inga andra hästar insjuknade heller, för övrigt.