Snälla hjälp mig!
Har redan frågat Fredrik..men undrar om någon här kan ge mig ett snabbare svar..blev så ivrig;)
Har et shetlandssto där registreringsbeviset kommit bort..Fick nu svaret att ett dna måste göras naturligtvis, å jämföra med hästens föräldrar.
Måste vi själva känna till var moder å fader finns?
Hon är efter Firth Bracken.Och under Fontanella rs 2735.
Är det någon som vet var dessa hästar finns?
Snälla hjälp mig då vi så gärna skulle vilja betäcka henne.

Ok..såg nu att Firth Bracken är död..hur gör man då?

På hingstarna finns det uppgifter. Mamman får du själv leta reda på och skaffa fram svanshår från.

ok..skönt.
Men det blir väl värre då med mamman för ingen verkar veta var hon finns..har frågat förut.

Har hittat henne
.

#4. Grattis!

Hakar på denna tråd i en liknande fråga, hur gör man om passet skulle kommit bort ??

Man måste skaffa tagel från mamma å pappa å egen häst så klart;) för å skicka till slu..längre har jag inte kommit..det kostar ca 520kr+moms per häst..så håll i regbevisen.
Alla hingstar e tydligen inte vad säger man "DNA typade"? utan blodtypade ? som i detta fall å då får man göra ett dna på hingsten ifrån det nedfrysta blodet..som man själv får betala..

Om passet har kommit bort tror jag inte att det behöver göras något DNA-test, utan det är endast om ponnyn saknar sitt reg.beviset.

#6 Var inne i webstamboken och kollade lite. Den här blanketten finns där: http://www.shetlandsponny.se/stambok/blanketter/ansokan.pdf och där står att för nytt pass ska en ny signalamentsbeskrivning skickas in tillsammans med blanketten med uppgifterna ifyllda samt redogörelse för hur passet har kommit bort.

#6 Ahh va bra ska skicka de vidare. Tack
#7 På gamla individer finns endast blod eftersom det var det man använde sig av tidigare. Vet inte vilket år man övergick till tagel.

i detta fall är reg beviset borta..något pass har inte "gjorts" därför att ägaren inte varit "schettisfrälst" förrän nu när jag övertalat henne,,

På Generalmönstringen i Vetlanda 2004 (tror jag det var) så togs det tagel på alla visade hingstar där , så jag tror att det var i den vevan om jag ska vara ärlig, så Madgic är tex både blodtypad och dna testad, men hur är det med de stoen som är blodtypade måste de dna testat också om de skulle få igenom en hingst till tex?

#12 Jag svarade på frågan som Puzzel hade i inlägg 6. Där hade passet försvunnit och då behövs inte DNA-testning mot föräldrarna, vilket behövs i ditt fall när regbeviset inte finns.

Ok
#11 - det finns blod sparat från många av dem som blodtypats tidigare (tyvärr inte alla) och i många fall går det att plocka DNA ur blodet också.
#11 Både Touch of Gold RS 360 (gdk 1999) och Let's Try Again RS 375 (gdk 2000) blev blodtypade när de gick igenom. Men på generalmönstringen så tog de svanshår i stället…
Delad glädje är dubbel glädje :)
#17 - Zeb RS 438 blodtypades också när han godkändes 2000. Han visades inte på generalmönstringen (för ung) och jag minns att jag helt plötsligt bara fick en faktura på DNAtypning av honom något år senare. Det var inte inskickat något tagel på honom utan jag tror alldeles bestämt att de DNAtypade via blodprovet. Fast det är möjligt att det är svårare att få fram DNA i blodet och lättare i tagel.
#13 År 2003 var jag där i alla fall 
#19 vi var visst grannar där…..
, jag och all min mat
Veritas odium paretFörvånad
Jasså, i stugorna? Hade jag ingen aning om 
#21 just precis i stugorna….
Veritas odium paretFörvånad

#21 De bodde ju precis bredvid oss…
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Hanna 17 Rimbo hade noll koll