Köpa häst osedd?
Ni som har köpt hästar osedda, hur har ni gått tillväga för att någerluda försäkra er om att hästen motsvara era förväntningar.
Något speciellt man ska tänka på? Alla tips välkomna!
//Rebecka
Har bara köpt en häst osedd iofs och hade haft mkt kontakt via mail och telefon med säljaren innan.
Det som gjorde att jag vågade köpa osedd var främst att jag vet att uppfödaren/säljaren var seriös och väl ansedd. Han fick också garantera att ponnyn inte hade eksem eller man/svansskorv.
Jag visste vad ponnyn hade lämnat, tidigare meriter och att stammen var "vattentät" så oavsett hur ponnyn skulle se ut när den klev av hästbussen så visste jag att det var en bra ponny ändå. Nu var ponnyn i kanonskick och välputsad men det vet man ju aldrig.
Jag är jättenöjd men man måste veta att det kan gå precis hur som helst, det är ett chanstagande.
Vi veterinärbesiktade först på svensk mark men det går ju att ordna hos säljaren, då skulle jag välja en annan veterinär än den som säljaren har i vanliga fall eller kanske en distriktveterinär.
Är det den ponnyn som du mailade om? *nyfiken* Lycka till!
Tack..du är en ängel.
Nej, det är inte denponnyn, var & tittade på den..& den var en bra bit större än min egen och han är 105cm…så det blir inget med den.

Det är viktigt att säljaren är seriös. Man måste ju kunna lita på vad han/hon säger och att han/hon vill ponnyns bästa. Sen får man titta lite på stammen, det är bra om man vet vad mamman/pappan lämnat.
Min familj har köpt flera russ osedda. 2 blev godkända hingstar och en annan gjorde svenskt rekord som 3- och 4-åring… (trav)