Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett23-säljes
Läst 5178 ggr
sanne
0

Slutar m shetland??

Då jag har allvarliga tankar på att lägga av helt med shetland, så är de flesta av våra hästar troligen till salu, är någon intresserad av nått så hör av er, för nu har vi nått en gräns och nu är det inte roligt längre,

när det tär på hela familjer o vänskap då är det inte roligt mer.

titta på vår hemsida om ni hittar något intressant, i så fall hör ni av er för nu har droppen runnit över..

www.solliden.dinstudio.se

stallostby
0

Nä allvarligt Sanne, nu får du allt sova på saken!…nu blir jag riktigt orolig..

zettan
0

Snälla Sanne inte sälja av allt. Ja ska stötta dig i de här. Behåll nu dina vackra hästar. Dom är fina och låt inte andra köra över dig.

sanne
0

Detta handlar om så mycket. jag kommer kanske behålla 3-4st, men resten får nog åka. jag orkar inte mer, inte heller för vår familj skull. Jag vill hellre ha kvar min hälsa o familj o må bra. Hästarna är inte allt.

Silenos
0

Så tråkigt !!!!!!!!!

Charlotte-Aveback
0

Sanne: Jättetråkigt att du känner så här och att det är så här ni upplever tillvaron. Självklart måste ni göra det som känns rätt för er … det kan ingen annan bedöma.

Måste bara säga att det känns jättetråkigt då jag personligen tycker att ni har satsat på shetlandsavel på ett seriöst sätt och har lyckats bygga upp ett stuteri med en härlig grupp ponnyer av mycket hög kvalitet. Det gör man inte utan ett gott öga för både blodslinjer och exteriör och det är det inte alla som har.

Jag har med spänning och nyfikenhet sett fram emot avkommor av era fina ston och hingstar och tycker det är tragiskt om er resa skulle ta slut redan här …

Kram på er!

Sasser
0

Du är inte ensam… Jag har starka funderingar på guldhamstrar..eller akvariefiskar..

Anette
0

Instämmer till fullo med Charlotte! Hoppas av hela mitt hjärta att ni orkar ta er igenom allt tråkigt som hänt och kommer igen med nya tag!!

Kram på er!/Anette

Mija
0

Håll ut Sanne, jag vet att ni har haft det jobbigt men det kommer nog snart bli bättre, ni har många fina hästar och ni har alla möjligheter att lyckas riktigt bra, jag håller alla tummarna för er. Familjen kommer ju alltid först och jag förstår att ni har ett tufft beslut att ta, men jag stöttar er i erat beslut. Hör av dig om du behöver prata, ni har många som bryr sig om er.

Skickar många styrkekramar till er/Mija

Puzzel
0

Hoppas det ordnar sig för er, förstår även att ibland tar det stopp man varken vill eller orkar. Men jag hoppas ni hittar en lösning som passar er. Vi är många som beundrar era djur både på avstånd och på nära håll några kanske rent av i smyg. Vi är många här som hoppas ni orkar ta er igenom det svarta och se på allt med nytt hopp .

Styrke kramar

sanne
0

#5 tack Lottie, det betyder mycket att höra från en så framgångsrik uppfödare.

jag tackar alla för ert stöd. men det kommer behövas mycket för att vi ska fortsätta, för just nu är familjen, barnen o hälsa viktigast, även om vi har underbara hästar. Men när man inte ens tycker det är roligt längre, då måste man göra något ¨åt det.

Kratern
0

#0 Jag har själv funderat många gånger….men försök att tänka så här;

Det bor många miljoner människor i Sverige….varför ska en handfull av dom förstöra det du byggt upp?

Houdini
0

Grattis, vad klokt.  Glad

(från en som också gav upp)

Milla
0

Jag tycker allt är så tragiskt

Sanne är en mycket kär vän till mig och en del av det hon har valt att göra är kanske inte det jag själv valt att göra.

Jag vet hur mycket snack och skriverier det blev när dom fick kvarka, själv tyckte jag väl att dom kunde ha gjort på ett annat sätt från början, sen när då ett annat stuteri får samma sjukdom jaja förlåt inte Kvarka men samma bakterier så är det helt ok att det stuteriet kan fara runt med sina hästar på utställning och premiering utan att någon tycker på.

Sanne valde att dra sin hingst från prem, men ett annat stuteri åker på prem med sin hings…………………..

Sanne vill anmäla till uddevalla och vad händer då?? jo då genast börjar skriverierna gå och snacket gå igen trots att dom då är släppta från isoleringen och har då varit fria i 1 månad, Sanne har hästar till salu och har fått mail om hur 17 kan hon ha hästar till salu när stallet är isolerat, det andra stuteriet åker och tränar i ridhus och ingen reagerar.

Båda stuterierna har gjort allt vad som står i deras makt att inte föra smittan vidare och det är väl det viktigaste?

Vad jag tycker är mycket underligt är att det ena stuteriet inte kan visa sina djur på någon utställning alls i år inte heller leaca ut sin hingst för att tre hästar har stått isolerade, medans det andra kan göra precis allt som vanligt så fort deras isolering är hävd. Fy och usch säger jag bara varför inte behandla alla på samma sätt???

Jag känner inte Jenny men den uppfattningen jag har av henne är att hon är en redig person.

Sanne känner jag mycket väl och hon är också en redig person som inte alltid har samma uppfattning som mig och det är väl helt ok.

Sanne har fått utstå mycket som hon inte är förkänt av, detta enbart för att folk tycker att hon helt enkelt har fel umgänge.

Sen vet jag väl också att folk kommer att reagera att jag skriver som jag har gjort nu eftersom Sanne och jag hade en rejäl diskussion tidigare (som nog många redan har läst om på olika hemsidor). Sanne och jag har rett ut det och vi tycker fortfarande inte samma där MEN vi har lagt det bakom oss och båda tycker vi att vi har gjort rätt i den saken.

Många tycker nog att Sanne reagerar alldeles för häftigt MEN om man någon gång har varit utsatt för mobbing eller haft någon i sin omgivning som varit utsatt så förstår man mycket väl hur det känns, finns säkert dom också som inte tycker detta är mobbing och det frå ju då stå för dom.

Jag hoppas att Sanne fortsätter och jag kommer stötta så mycket jag kan ÄVEN om jag inte alltid håller med om allt hon gör!!!

Till slut kan jag väl bara skriva att alla gör vi våra val och dumheter men visst måste det väl ändå vara värt lite om man lär sig av sina val och dumheter?

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

dajmie
0

Alla vi som håller på med en hobby råkar ut för tråkigheter ibland, alla har vi någon gång fått skit, men ibland får man inte lyssna på det, tyvärr har man inte alltid samma åsikter om saker och ting, man får stänga ibland och göra det man tycker är kul.  Man kan tycka att det är tungt och jobbigt många gånger, så går man ut till sina små troll, då känns allt mycket roligare, för man älskar trots allt dom små knotten och vill inte vara utan dom, vad skulle man börja med annars, getingar.

AnnaLundin
0

Om beslutet bara handlar om kvarkan så tycker jag att det är otroligt sorgligt att så många har så bedrövligt dåliga kunskaper om kvarka och hur den sprids.

Själv har jag bestämt mig för att inte ha någon avelshingste hemma i år, annars hade jag inte tvekat att ta hem en hingst från ett stuteri som varit isolerat flera veckor tidigare. Man isolerar ju JUST för att inte sprida smittan utan för att få sjukdomen att läka ut så snabbt som möjligt. När isoleringen är hävd är risken för sjukdomsspridning lika liten/stor som om det aldrig funnits någon smitta.

Jag tycker sanne har agerat föredömligt vad gäller detta - isolering och öppenhet.

Vad gäller mobbning så har jag själv varit utsatt tidigare i livet. Det är jobbigt medan det pågår . mig har det lärt att jag ska stå på egna ben och gå mina egna vägar. Jag struntar ärligt talat i vad andra tycker så länge jag följer den stig som jag själv tycker känns bekväm att gå på. Jag älskar mina ponnyer oavsett vad andra tycker om dem och det jag gör. Ingen utomstående skulle kunna få mig att göra mig av med dem. De är snarare min tröst vid svårigheter.

Var och en gör sitt eget val. Jag hoppas bara sanne att du inte gör något förhastat som du kanske ångrar om ett halvår, ett år eller två.

sanne
0

Jag vill bara tala om att detta handlar inte om kvarkan i sig. Det handlar om vad vissa människor utsätter andra för  !

vi kommer att sälja av hästar, vi kommer behålla några, jag kommer att visa på utställningar, o vi kommer att hålla oss för oss själva.

men hur man kan med gott samvete, medvetet förstöra för andra är ett under för mig. Vi har massor med saker som gjort att vi tagit detta beslut det är inget jag kom på så där. Jag orkar inte mer. jag vill kunna ta hand om mig själv och min familj o få må bra, och om det innebär att man får lägga saker o ting på hyllan då får det göra det.

tack för att det faktistk finns vänliga människor som bryr sig oxå.

[Billan]
0

Sanne, Du/Ni är inte det första stuteriet som drabbas av kvarka eller annan smittsam sjukdom. Att få smitta får man faktiskt ha med i beräkningen om man har ett hästbestånd, särskillt om man har in och utflöde i stallet, hästar som flyttar in och ut, folk som besöker stallet och om man reser med sina hästar/ställer ut eller vistas i andra hästmiljöer.

Det är ingen skam att bli isolerade, smitta rår ingen för att den kommer, man kan inte anklaga någon för att smitta andra. Det kan även vara så att det finns dolda smittbärare, altså friska som för runt smittan.

Är man så rädd att få sjuka hästar kan man inte åka på något ställe där hästar vistas eller har vistas, inte heller låta besökare komma utan att först sanera dessa.

Sen är det veterinärens sak att isolera stallar OM den misstänker smitta. Tror nog att de flesta är väl mednetna om de regler som gäller i deras utövande.

sanne
0

#17 Att vi vill lägga ner beror inte på smittan, det har jag talat om flera gånger. det beror på allt annat vi fått utstå. jag kan ta smittan, herre jässes, det är väl lugnt. hästarna är ju friska nu.

Min familj o vår hälsa kommer först, o den har blivit lidande under lång tid. Nu får hästarna kom i andra hand, så är det. Att vi har haft sjuka hästar har inte med saken i sig att göra.

zettan
0

Du vet vad jag tycker min vän.du vet också att ja stöttar dig i dina beslut. Gör de som känns rätt för dig och familjen. Du har många fina ston ja dregglar över många av dina fina  hästar..

IdaT
0

Jag tycker att det är mycket synd att du måste lägga ner med tanke på vad andra tycker om dig, och att det dessutom är en åsikt som är helt obefogad, åtminstonde som jag förstått här, men samtidigt förstår jag dig, speciellt eftersom jag går igenom en högstadieperiod på en skola med enorm jantelag.
Förra veckan var jag i skolan ungefär 5 timmar, utspritt på tre dagar, och det var första gången på ett halvår som jag gick i skolan, så kort sagt kan jag säga att jag har gjort samma sak som du vill göra nu.
Men det jag har försökt göra är att blicka framåt, jag ska börja på estetiskt program på Bolandsskolan i Uppsala till hösten, det var enormt kul att klara intagningsprovet, och att veta att kommunen gick med på att betala min utbildning. Sen fokuserar jag på dom människor som betyder mycket för mig, dom som får mig att må bra, men det som har gjort en ordentlig vändning är faktiskt just det att jag ska få en shetlandsponny.
Jag vet också hur mycke det drabbar familjen att någon mår dåligt, men jag tror att ni  lyckas kämpa er igenom det här, med eller utan era shetlandsponnyer. Jag tycker att ni ska göra det som känns som rätt beslut nu, det viktiga är somsagt att er familj mår bra, shetlandsponnyerna kan ni alltid ta upp senare, om ni känner att ni får tillbaka lusten.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Houdini
0

Shettisvärlden är hård och orättvis i min åsikt ska jag väl understryka.

Det beror på vem man är vad man kommer undan med, en del med  hur fula saker som helst medans andra knappt kan kliva på tröskeln utan att larmet går.

Jättesynd för det är en supertrevlig HÄSTRAS.

Gladare stämning skulle gynna alla.

Du är i alla fall inte ensam!!

Kratern
0

#21 Rövslickeri finns i alla världar (inte bara Shettisvärlden). Själv gör jag som Sanne sagt (håller mig för mig själv) Dock gäller det ponnytrav. Där är vår familj ganska åtsatta.

Säger inget mer för då blir jag väl uppringd (och utskälld) igen.

Puzzel
0

Usch det är så tråkigt att höra att man kan ge sig på och mobba som blaMilla skriver, vi alla håller ju på med samma hobby och med samma mål att ta fram fina, bra shettisar. Varför ska vi då ge oss på och smutsa ner varandra, är vi avundsjuka på varandra, på en annans häst.Jisses då skulle alltså jag snacka skit om Milla, Sanne, Sandra, Hanna, Linnea , Cattis mfl mfl för att de har häsatr som gått bättre än på utställning, för att de har godkända hingstar, hästar med topp stam. Nej varför skulle jag göra det jag försöker hellre få råd av dessa för att själv kanske kunna bistå med något för denna underbara ras.

Tyvärr har det i alla år förekommit mobbing inom häst sporten , fattar inte varför men alltid ska man se ner på någon. Jag vart själv mobbad då jag gick från halvblod till ett varmblod efter en ridolycka. Häst som häst alla raser har något bra, jag kan erkänna att även jag innan sett ner på raser som varmblod och fullblod men efter att själv varit ägare till ett varmblod har jag insett att den rasen är otroligt trevlig. Visst den kanske aldrig blir en drssyr stjärna eller en topp hopp häst men de kan mycket annat som att bara vara en underbar vän.

Hoppas att all mobbning inom all hästsport kunde försvinna, men det är nog bara ett önske tänkande från min sida. Hoppas iallafall Sanne inte slutar helt med shetland vore hemskt i så fall.

Ammiii
0

Det är inte bara inom shetland som det är på detta vis, det är lika illa på så många andra ställen..

Tyvärr…

Det är jättemånga som vill jobba framåt tillsammans med andra, men sen kommer den klassiska avundsjukan och så blir det total cirkus och inget fungerar…barn bestraffas för att föräldrarna kommit på kant med någon…
Detta helt i onödan och några far alltid mer illa än andra.

Föreningar och liknande, tävlingsverksamhet, jag tycker det ser ungefär lika ut…och verkar funka lika dåligt emellanåt, sen kan det vara bra ett tag och allt funkar och sen är det igång igen…

Enda sättet är nog att som sagt hållas för sig själv, men själv tycker jag ju att den sociala biten också är viktig!
Och håller man sig för sig själv och lyckas göra något bra, ja då får man höra en massa konstigt och får en massa konstiga blickar för att ingen vet något om en egentligen….och då får fantasin fritt spelrum…
…suck….

Madelene_Udd
0

Sanne! Nu skrämmer du mig, inte kan ni sluta med shetland!

Jag lider med er och hoppas att familjesutiationen snart blir bättre, jag vet ju att ni har haft det tufft hela vintern och mer därtill…..

Hör av dig om du vill prata, du vet var jag finns!

Kramar Madde