loksele
Är ute efter en loksele till min shettisdam. Var ska man kika? De enda jag hittat är börjes och lillhästen i stav. Men de på lillhästen fick man inte byta har jag för mig..
Hästen ifråga är ca 95cm och väntas bli rätt så grov..
En loksele av bra kvalité med en korrekt däckel hittar man bla hos Svenljunga sadelmakeri och Tärnsjö. Priser från runt 9000:- och uppåt.

Kolla begagnatmarknaden. Där har vi hittat våra.

Budgeten är begränsad till max 5000 så det får väl bli begagnat antar jag, men det verkar inte vara så många ute på annons…
Är det någon som testat börjes sele?
http://www.tradera.com/LOKSELE_TILL_DEN_LILLA_HASTEN-auktion-60961399 kanske intressant?!

#4 tackar tackar.. ska ta en närmare titt på den 
www.bole.nu har en för runt 2000:-

Boles sele såg jättefin ut. Synd att den var tillfälligt slut i strl shetland.

#6 Det var helt klart ett bra pris på den.. Någon som har provat?

Jag har en eventuellt.

#8 Om den selen från Bole verkar bra så är dt kanske värt att vänta ? (:
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

#10 Ja jag har ingen brådska.. Tjockisen ska föla om ett par veckor och sen blir det väl lite mamma-ledigt innan det är dags att dra igång. Vill dock ha henne körbar till slutet på juli eftersom jag fått för mig att visa henne körd när hon ska stambokföras

Standardshettisar kan kanske ha en loksele i strl ponny?. Såg inte om det stod mått på boles hemsida. Denna selen på bilden är i en ponnystorlek. Har använts på en större b-ponny tidigare. (På bilden en grövre ponny 95cm hög.) Det går ju oftast att ställa in selen så att den passar till större eller mindre.

Ylanders i Ullricehamn har också fina lokselar

#13 Har en känsla av att det blir en helt annan prisklass om man går till sadelmakare? Men det skadar å andra sidan inte att höra sig för

#12 En nackdel med för stor loksele är att draglädrena går i fel vinkel, så som på bilden. Draglädrena ska hålla samma vinkel som draglinorna, har jag för mig… *funderar* På bilden ser draglädrena ut att fästa för lågt i ringen. Jag skulle vilja ha upp ringen ca 8-10 cm åtminstone.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#15 Jag har sänkt övre uppehållsremmen ordentligt för att få en rak draglinje,
Mestadels åkte vi på en plogad väg och då hamnade "svängeln" ännu längre ner, men på bilden åker vi "off-road" ett 20-tal meter då vägen var snöfri, så pulkan kom lite högre upp i den djupa snön.
Just denna selen som jag har lånat till några kurstillfällen har ju en bra längd på lokorna, men det enda är att draglädrena är på gränsen till att vara för långa, de ligger jämns med däckelgjorden. Och med körning av redskap med svängeln nära marken så blir bukgjorden för lång. Om jag tävlar så väljer jag inte denna storlek på selen.
På kompisens stora shettis 107cm så ligger selen jättebra.
Har redigerat bilden så man ser bättre.

Hej!
Jag har en loksele från Bole storlek shettis som jag kan mäta de olika delarna (max- och minmått) på om någon är intresserad.
Jag är lite nybörjare själv och har bara "hängt på" selen någon gång eftersom fröken inte är inkörd ännu (jag tränar mig på fjordingen så länge och tar det MYCKET lungt pga min brist på erfarenhet. Säkert alldeles i överkant lugnt men hellre det än alternativet).
Tyvärr misstänker jag att shettisens loksele är i största laget för min fröken. Har en tjej i närheten som har erfarenhet som jag tänkte jag skulle fråga om hon vill kolla. Men lokorna går ner längre än på bilderna i inlägg #12 och #16, så jag är rädd att jag får börja leta igen.
/Anneli

Är Boles sele lite stor i storleken alltså? du har ingen bild? Är din shettis stor?

#18, njae, jag kan faktiskt inte svara på om hon är stor eller inte eftersom hon är min första shettis och jag inte har några andra direkt i bekantskapskretsen att jämföra med. Därför kan jag inte heller avgöra om selen är stor eller inte.
Men jag kan försöka mäta lite så får ni andra hjälpa mig/oss att bedöma om både hästen och selen är normalstora eller inte.
Återkommer med siffror.
/Anneli

Hej!
Ledsen att det tagit lite tid, men nu har jag iallafall mätt litegrann. Blev lite osäker på vad och var man mäter (är ju som sagt lite nybörjare) men loktränas längd är 60 cm. Avståndet från nedre lokremmen till där putan vid övre lokremmen ligger mot lokan (alltså nederkant av putan, den är ju böjd) är 44 cm. Själva putan på lokan är 40 cm.
Vad gäller draglädret blev jag ännu mer fundersam var man mäter. Om jag mäter från framför lokan (alltså runt lokan) till fästet i ringen (med draglädret i samma vinkel som när selen ligger på) är draglädret 30 cm och om jag mäter bakom lokan (framför putan på lokan och då med draglädret rakt ut, alltså inte i den vinkel som draglädret ligger när selen ligger på) är måttet 24 cm. Var på draglädret mäter man egentligen?
Försökte även mäta dragläget på lilla fröken som inte var ett dugg samarbetsvillig, men jag gissar på ungefär 37 cm.
Ni som kan, hur är det med min sele till min fröken - är det som jag misstänker så att den är för stor? Eller är det bara längden på lokorna som gör att jag tycker den ser så stor ut, de hänger ner mer än jag sett på några bilder här på forumet? Om hon nu har ca 37 cm dragläge, ska anläggningsytan vara exakt längd eller kan man godta visst spann, i så fall vad?
Tacksam för svar
/Anneli

Anneli. Det låter som om den selen hade passat till min i dragläderlängd, för den selen som jag har till låns är 35cm från "framför lokan till ringen".
Funderar på om jag ska beställa en sådan sele från bole nu, de har dem åter i lager just nu. Men jag är också intresserad av en privatsåld loksele lite äldre modell. Snygg. Gudars vad svårt att välja.