Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 1380 ggr
Annelie-P
0

Så stubbåker?

Har köpt en stubbåker och undrar - bör man så den eller växer det upp bra gräs ändå? Det har varit säd på den, men i höstas plöjde bonden inte åkern eftersom vi skulle köpa den. Han (bonden) sade då att om vi ville kunde han komma och "fröa i" litegrann nu i vår. Vill vi det? Hästarna ska nog inte gå där denna sommar, om de trots allt går där blir det mot hösten.

AnnaLundin
0

Svårt att säja…

Vi hade bara stubbåkrar efter spannmålsskörd på våra åkrar när vi flyttade hit på gården.

Alla åkrar utom en blev insådda med vallfrön. Den sista har det vuxit upp väldigt bra på ändå, men de andra behövde det absolut.

RebeckaSvensson
0

För att få ett bra bestånd med gräs och inte bara en blandning av spillsäd och ogräs svarar jag att det behöver göras en bra insådd som säkerställer en bra etablering och göra gräset konkurrenskraftigt mot ogräset.

Gräs blir det kanske med tiden även utan en insådd, men det kan ta tid då det kan ha svårt att konkurrera med ogräset som snabbt växer sig stort.

AnnaLundin
0

#2 - sen beror det kanske lite på vad man kan acceptera i form av ogräs. Kvickrot vill man kanske inte ha i en vallskörd, men det duger utmärkt till bete. Maskrosor också… Min självsådda hage hade i princip inget som jag skulle kalla "ogräs", dvs så nt som inte var av värde för hästarna att gnaga på.

Däremot hade jag en hel del ogräs - vad de nu hette, minns inte - på en åker som jag plöjde upp och gjorde ny insådd på. Där tog det lång tid för gräset att etablera sig, har egentligen inte gjort det fullt ut ännu, 3 år senare…

Hovgarden
0

Hej håller med ovan men et man kan tänka på är att om man sår en vall (tror det tom är krav på det kolla med länsstyrelsen) så frå man en bra betes vall med bra växter. Väljer man en vällfröblandning för häst och får, får man en tramptåligare vall än om man sår in med ren slåttervall. Har stor är åkern? Men som sagt kolla med länstyrelsen vilka kraven är eller om ni kan ha den i träda, men då vet jag inet om man får beta den.

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

RebeckaSvensson
0

#4 Vad menar du att det skulle vara krav på och vad ska man kolla med Länsstyrelsen?

Hovgarden
0

Läs mer om tvärvilkoren på http://www.sjv.se/amnesomraden/stodtilllandsbygden/tvarvillkor/skotselkrav/akermark.4.645fd10214dd95b08000112.html

Där står att: "Du ska se till att det växer en gröda på marken senast den 15 juli varje år."

vilket inte gäller om det växer upp säd från fjolårestskör, ogräs mm. det är då inte sått.

För att läsa mer om vad som gäller för jordbruksmark: http://www.sjv.se/amnesomraden/stodtilllandsbygden/tvarvillkor/skotselkrav.4.645fd10214dd95b0800097.html

Och sist om tvärvillkor: http://www.sjv.se/amnesomraden/stodtilllandsbygden/tvarvillkor.4.645fd10214dd95b0800079.html

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan