Ännu en körtråd.
Men nu vill jag visa alla som har skrivit i mina förra trådar om körning och så vill jag tacka för alla tips och råd och bilder som ni har lagt in!
Så här kommer jag o mina shettisar…!
Om än bara halvbra men vi är på god väg o lära oss mer…
Nånstans måste man ju bara.
Va på en hoppclinic med Lotta Björe och Sylve Söderstrand och dem sa i början:
Alla kan lära sig hoppa, det tar bara lite olika lång tid för alla.
Det tycker jag va en bra mening iaf! =)
Hoppas d stämmer på körning oxå…!

va fina ni är
Vill du ha tillpassningstips på selen?
Upp med skakelöglorna, upp med bakselen ett par hål. Är det för brett mellan skaklarna kan du be en man böja till dem för hand.

hur menar du upp med skakelöglorna? hur långt från manken ska dem sitta ?
Så här ungefär.

okej! ska kolla på selen i em.
sitter sätet på vagnen så långt fram som de går?
på min vagn kan man ställa in d där som man vill.
man kan ha den långt bak o långt fram o sen spänner man åt me skruvarna.
Om du sitter i vagnen, eller någon sitter i den, och någon håller upp skakeln i höjd med fästet på selen, så kan du flytta sätet framåt-bakåt, tills det är så lite tyngd som möjligt fram i skakeln. ´Man brukar säga några kilos tyngd, men så lite som möjligt i alla fall. Hoppas du förstår….
Sen ser nosgrimman ut att sitta galet. Om det är en remontgrimma ska den spännas framför bettet.
Anette! Vilket fint ekipage!

#7 Det är ingen remont nosgrimma utan en vanlig achennosgrimma så den ska sitta under .
Hur sakert ar det att satta en annan ponny fast sa i vagnen (alltsa bakom)? Jag bara undrar eftersom jag har problem med mitt lilla 1ars sto hon far panik nar jag tar ut andra tjejen (aven om hon har kompis i hagen). Beror det pa hur saker andra shettisen ar eller? Bara undrar for jag vet att jag sjalv inte skulle lita 100% pa mina damer….
Det ska vara 5-10 kg vikt i skaklarna.

vet ej hur säkert det är.
Därför har jag bara gjort en säkerhetsknut och som ni säkert förstår så är jag inte själv med båda hästarna eftersom någon måste ju ha tagit kortet?
#11 nej det ar saklart att ngn ar dar med dig. Jag har bara haft den tanken ibland nar jag borjat kora in min lilla dam, och ville bara fraga…
Det ar en fin liten karra du har, kommer sjlv ha en sadan snart hoppas jag!:)

tack, kärran e från mickes 4hjulingar. den e som dem säger, man får vad man betalar för.
Idag körde jag själv och det gick jättebra. Shettisen framför vagnen har jag haft i 4 år och han litar jag väldigt mycket på. Han e trafiksäker och så.
Shettisen breve (skimmel) får gå med för att han ska vänja sig vid vagnen.
Men man får ju vara beredd hela tiden och kolla grimskaftet och så..

Jag har kört mina shettisar så i alla år. Men då har jag haft mkt säkra ponnyer som jag kört och lydiga ponnyer bak. Har gått utmärkt och det enda sättet att hinna med att motionera 4 hästar samtidigt som man jobbar heltid. 

#14 Även jag har kört mina hästar så. Både praktiskt och roligt för hästarna som verkar glada att få sällskap av varandra på körturen!
#10 Nepp, 1-3 kg vikt i skacklarna enligt instruktörerna i södermanlad.
#16 De har jag också hört, läter lite mycket med 5-10 kg…
Delad glädje är dubbel glädje :)
Det var nyss när jag letade vagn jag läste det, ska kolla om jag hittar länken…. lite svårt att minnas exakt var det var jag såg det.
kolla under frågor o svar. Jag hoppas de vet vad de säger? Skulle vara mycket konstigt om en vagnstillverkare/selförsäljare som är så specialicerad inte kan det de gör…
http://www.driveout.se/startsida.htm
Kopierat från sidan:
_En rockard är en bra vagn även för den som har kommit lite längre och den kan även användas till tävling i lätta klasser. Vagnen bör ha en hög kuskbock så att kusken har god överblick. Vidare skall den vara anpassad till hästens storlek och en enaxlad vagn skall vara välavvägd. Ca 5-10 kg vikt i skacklarna är lagom. Vagnen ska inte vara så lätt i skacklarna att den "lättar" när man sitter i den.
Om man väljer en rockard med bilhjul eller ekrade luftgummihjul är mest en fråga om tycke och smak. Båda varianterna är mycket tåliga. De passar bra om man också vill köra lite på skogsvägar eller i terräng. Vill man ha en ännu elegantare vagn kan man välja en gigg.
En fjädrad vagn är alltid bekvämare att åka i än en ofjädrad, men för den lilla ponnyn som man kanske bara kör med ibland, fungerar det för det mesta bra att köra även ofjädrat. Man ska dock se upp med vagnar som har för klena hjul. De kan lätt bli skeva, vika sig eller få punktering. Rör och övrigt material, måste vara dimensionerat för att tåla påfrestningarna som blir.
_
fast som vanligt är det ju ingen som tror på mig…

Det handlar väl inte om att tro på dej eller inte? Var kan du utläsa det någonstan?
Kanske är det så att de som jag och Ulrika tränat för har rekomenderat 1-3 kg, av någon anledning.
Men varje kusk får väl själv känna hur det känns att ha dessa kilon på sig, man kan ju hålla i vagnen själv. Sen har ju alla ett eget ansvar att se till att man har schyssta grejjer och att allt är avvägt och har bra passform!
Delad glädje är dubbel glädje :)
1-3 har jag aldrig hört talas om… Däremot 5-10 kg. Tycker ett kilo låter som att skaklarna kommer att hoppa upp och ner i traven.

Kan nog tycka att om man har bara 1 kg tryck på däckeln, borde risken vara stor att skaklarna lyfter om man ändrar körställning i vagnen. Detta är ju inte heller direkt bekvämt för hästen. Naturligtvis skall inte vagnen ligga för tungt på hästen, men man brukar ju se ganska bra om skaklarna ligger still i höjdled, och kan röra sig horisontalt i skakelöglorna.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
Vill man inte ha någon vikt i skaklarna är det ju 4-hjulsvagn som gäller.

#16 #17. Lyssna på instruktörerna, men tro inte på dem.
. (hoppas ni förstår vad jag menar, alltså ingen kritik mot instruktörerna)
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

#19 Det man får tänka på är att texter och råd om hur en sele/vagn ska anpassas får man ta med en nypa salt. Allting utgår ifrån att man har häst inte ponny. och absolut inte en shetlandsponny. Så 5-10 kg stämmer säkert, men på stor häst.
Själv har jag haft mellan 3-4 kg på mina shettisar.

Skönt o läsa att det inte bara e jag som kör så. Men en breve vagnen.
Jag tänkte vänja honom så först innan jag prövar med vagnen.
Men min tanke va att spänna skimmeln breve körponyn så han lär sig att vagnen ska vara bakom honom.
Men hur skulle ni fästa honom isåfall?
#27 Jag har också en "på släp", med säkerhetsknut.
#26 3-4 kilo låter mycket bra tycker jag på en shettis. Själv har jag lärt mig 2-3 kilo så det är ju ganska lika eller hur…? 

Joystick kommer att få gå med på släp när jag skrittar med Krutrök i vanliga rockarden. De blir lite för bökigt när vi kör maratonvagnen..
Däremot så är han med mig överallt den lille. Igår så gick vi in i garaget och drog ut maratonagnen. Han är såå cool.
Anna-Carin

#28 Precis. jag har haft maxade shettisar och då brukar 3-4 kg bli lagom.