Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 13-bruks
Läst 969 ggr
annie
0

Någon som har denna rockard?

Såg denna hästen på "Glada hästen" :

http://www.gladahasten.se/ - se under körutrustning.

Nån som har denna vagn? Hur är den att köra osv. Robust? Kan man köra i skog och mark, på grusväg eller är den bäst på ridbana e.dyl? Den ser fin och bekväm ut, men är den hållbar i verkligheten? Priset är ju inte hutlöst heller. Får man in den i hästransporten när man har en häst i (på andra sidan mellanväggen såklart)?

Om man vill börja köra par, är det begagnat som gäller när man ska handla vagn eller vet ni någon tillverkare. Menar då modell "inte sååå dyr" och till hemmabruk enbart.

PP
0

Jag har en sådan vagn och den fungerar bra efter en del modifikationer:

• Förstärkning av sätet (består av en tunn träskiva som lätt går av)
  • Förflyttning av svängeln (satt för högt för att passa min ponny)
  • Avkapning av skaklarnas framändor som är onödigt långa (men åtminstone böjda utåt)
  • Ihopdragning av skaklarna i framändan (var för brett för min ponny)
  • Ditsättning av hållare för bakselen

Men det var nog allt! Flört
Det är en liten och nätt vagn (jag har iofs mini, men jag tror att det bara är skaklarna som skiljer) - skulle inte kalla den robust direkt. Men helt okej för det priset. Jag kör mestadels på grusvägar och det funkar bra.

Ännu ett litet minus är att det inte är så gott om plats för benen för en vuxen. Sätet är flyttbart, men flyttar man det för mycket är det nog lätt att vagnen blir baktung.

Man kan ta av skaklarna och med även sätet avtaget fick jag in den i skuffen på min Volvo 850!

[Anna-N]
0

Har också en sådan vagn. Den duger gott till hobbykörning men är i vekaste laget.

Det är en del justeringar som sagt…bla. den gamla modellen av svängel. Där glider draglinorna kors och tvärs. Sen är hjulen veka men det går att sätta dit kraftigare hjul om man vill.

Annars är det en helt okej vagn för det priset, tycker jag.

Frida-E
0

Jag har också en sån rockard. Det som jag tycker är bra med den är att den är väldigt lätt och smidig, dock fick jag byta däck efter bara ett par veckor då de båda två bara lossnade mitt under en körtur - inte bra.. Men sen jag bytte till kraftigare har de hållt.

annie
0

Tackar för svar! Har en ganska robust rockard m. fjädrat säte hemma så jag spar nog den, även om jag inte kan ta den med mig. Men jag tävlingskör ju inte - än :o)

RebeckaKihlberg
0

Då får väl jag komma med något negativt.

Jag köpte en för ca 2½-3år sen precis när den kom till Sverige…jag har nog faktisk sällan varit så missnöjd med något jag köpt…..första paret däck sprack…leverantören hävdade fabrikationsfel, så jag fick ett par nya….efter ca 4mån…..sen körde jag väldigt sporadiskt med vagnen i ca ½år(asfallt, grusvägar)….så var det dags igen…..jag kontaktade leverantören igen som hade 3500 bortförklaringar.

Efter väldigt mycket om och men så bad jag dom ta tillbaks hela vagnen & då erkände dom att det varit mycket problem med bla. däcken.

Så vagnen är åter hos dom jag jag fick pengarna tillbaks, nu kommer jag lägga pengar på antingen en Roslagen eller en Tidaholm…känns som om det lönar sig i längden.

AnTeX
0

Roslagsvagnar lönar sig alltid:D

vi har hafft ett problem med vårn… det var att en fjäder till den gick sönder en delade sig men det är det ända… men det va ngt fabriksfel på den har jag för mig men annars e vi jätte nöjda.

Pyttis
0

Pernilla: Var och hur flyttade Du svängeln (placeringen) på Din Globusrockard? Ser att Du också har mini, jag har detsamma och även en likadan Globus med samma typ av "problem" som Du med vagnen. Är ju "jätteknepigt" att få in skakelöglorna i dessa väldigt utåtböjda skakeländarna. Men nu ska kärestan få kapa en bit i fram. Sätet är förstärkt (var ju alldeles för klent) och skaklarna ihopdragna i fram. Så det är "bara" det där med svängelns placering. Se´n duger den nog till lite hobbykörning ett tag till iaf.Svängeln har modifierats för mina draglinor då jag har snabbkopplingar.

Fjunet
0

Pyttis: Hur fick du in skaklarna?

Pyttis
0

Fjunet: Det går att sätta dem i spännband, skaklarna är så pass "tunna" så det funkar (på min iaf)