Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 991 ggr
annie
0

Provtagning?

Har två ston att betäcka i år. Båda har haft föl förut men gick tomma förra året.

Funderar på att ta prov för att kolla så att de är friska och allt i ordning till betäckningen. Har fått lite olika bud, men hur fungerar det egentligen? Enligt förra ägaren av vårt sto och foderstoets ägare ska de vara friska och sunda, men vad jag vet är de inte testade för något just nu.

Behöver jag göra någon provtagning? Vad säger ni hingstägare, vad rekommenderas och önskas?

Vilka prover ska/bör tas?

Hur går provtagningen till?

RC71
0

Får väl uttala mej som hingstägare då. Om hingsten du använde förra året är fullt fertil tycker jag du ska ta bakteriologiskt prov på dina ston. Detta prov tas av veterinär under brunst. Veterinären går in i livmoderhalsen med en provpinne som sedan odlas. Då kan du se om dina ston står med någon bakterie. Vanligast när det strular är att stoet har colibakterier eller streptokocker. Detta behandlas med trimsulfa resp. pencillin. Ston som ej tar sej på två,tre brunster bör provtas. Dels spar det tid och pengar och dels är det inte bra för livmodern att bära på en infektion över vintern.

annie
0

Ingen av stona var betäckta förra året men det har fungerat helt ok då de varit betäckta tidigare.

Hur bär man sig då åt om man inte ser brunsterna på stona? Är det inspektion som gäller varje dag? Vissa visar ju sin brunst väldigt dåligt…

RC71
0

#2 Du skrev att dom gick tomma. då uppfattade jag det som om dom betäcktes men ej tog sej. Om dom ej betäcktes förra året och har fungerat bra tidigare skulle jag inte göra någonting alls med dom. Åk till hingsten du .

Lycka till!Glad