Avgifter...
Hörde av en "kompis" att hon ska betäcka två av sina shettisar. "Men det är ju mest på kul så det blir ju ingen godkänd hingst. Det blir en som står härikring…"
Var inte riktigt läge att börja argumentera just då, det ena stoet var tydligen redan betäckt och det andra åker iväg nu i slutet av veckan.
Nu till min fråga: Hur mycket kommer det egentligen att kosta henne när det blir dags för att regga dessa små föl nästa år? Reggas i ASRP antar jag? DNAtestas? Chippas? Har ingen aning om hingstägaren sköter sina åtaganden med papper eller så.
Det beror på om hästen ska reggas med stam eller inte… OM den ska ha stam ska DNA tas på fadern, lösa licens och lämna betäckningsrapporter. Sedan är det ID-kontroll (och ev chipmärkning)som vanligt… sedan har jag för mig att sånna här pass från ASRP kostar mer än standardpass från SSS…
Om hon INTE ska ha någon som helst stam på fölen (inte ens modern stå med) ska det göras ID-kontroll (med ev chipmärkning) och passansökan. På äldre hästar ska det göras tandkontroll av veterinär för att bedöma åldern, men det behövs väl inte på föl????
Det är obligatorisk chipmärkning på alla som reggas i ASRP. I alla fall är det den info jag har fått.
Amor vincit omnia 

#1 ålder enligt tänder behövs även på föl om de inte har betäckningsrapport.
Tack för alla svar!
Låter som om det blir en dyr historia bara föra att ha lite roligt
.
Följdfråga: Om inte hingsten har löst licens vid betäckningen, och hon senare upptäcker att stam vore ju bra att ha, vem får då betala den? Vet att hingstägaren ska betala licensen och att det är olagligt att inte göra det, så frågan kanske är för hypotetisk…
Jag VET inte hur det behandlas men jag skulle TRO att hingstägaren blir skyldig att göra DNA på hingsten och lösa licens och stoavgift. Kanke med ränta?
Stoägaren får eventuellt också göra DNA-prov på fölet då språngrulle inte skrivits under betäckningsperioden. PLUS då veterinär som gör åldersbestämning, Id-kontrollant.
Jag skulle gissa att detta föl kommer kosta ca dubbelt så mycket än ett föl med stam… Skulle hon betala någon betäckningsavgift hos hingsten???
#5 Ingen aning om hon betalt någon avgift…