Fång & avels ston
Följer en diskussion på ett annat forum. Där skriver de att det inte är lämpligt att avla på ston med fång eller som haft fång. Jag har hört att fång ston mår bra av dräktigheten samt att de även kan gå på bete med föl vid sidan. Vad är rätt och vad är fel?

Finns det något rätt eller fel?
Jag tror man måste se till varje individ. Många ston mår bra av att gå dräktiga och ha föl vid sidan. Sedan finns det de som inte orkar med belastningen det innebär att gå dräktig.

Jo det förstår jag
Men om det är första dräktigheten för ett sto som haft fång, då är man ju ganska kluven i vad som är rätt eller fel. Vad händer ex om hon får jätte problem de sista månaderna?

#2. Då blir det inte roligt :(

Jag är i just den sitsen… stoet har haft fång tidigare men det visste inte jag när hon betäcktes, hon fick fång under hösten.
Ett högdräktigt sto som hankar sig fram ena dagen bättre andra sämre.
Hon får smärtlindring när hon har sympyom men annars inte.
Det här stoet kommer inte att betäckas mer….
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

#2 Allt handlar ju om hur den enskilda individen mår. Om det finns kroniska förändringar som hästen är besvärad av , eller om anfallet var av det lättare slaget. Personligen har jag bara positiva erfarenheter av att fångston har föl vid sidan. Har också haft ett antal sådana ston här på betäckning genom åren och alla har mått mkt bra under dräktigheten.
Var på föreläsning på Helsingborgs djursjukhus nu i veckan om just fång. Där sa veterinären att fång ston mår bra av att gå dräktig MEN att många ston kommer in när dom är i sista månaderna pga att dom knappt kan gå.
Har själv ett fång sto som mår bra av att vara dräktig och gå med föl vid sidan, detta året fick hon problem i månad 10 då hon fick ont att gå och svårt att röra sig dock mår hon bra nu igen.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Vårat ena sto fick fång i slutet av sin dräktighet och hade mkt jobbigt, men det gick ändå bra, efter fölis kom ut så mådde hon toppen, gick på bete förra sommaren med sitt föl vid sidan.. inga ny anfall, men vi har enorm koll på hennes diet.. fri tillgång till hösilage o ytterst lite kraftfoder för o få i henne vitaminer o mineraler.

En väldig chansning man får ta då. Känns inte bra att stoet skulle kunna få svåra problem i slutet.Men att medicinera är det riskfritt?
Hur ärftligt är fång? om det är det överhuvudtaget? ngn som vet???

Vårt ena sto fick fång under sin första dräktighet. Det hände i februari och hon fölade sedan 1 juli.Hon blev som tur var helt återställd efter behandling. Det blev en hingstunge som fick gå med henne ca 8 mån. Förra året gick hon tom och fick gå med kompisarna på sommarbete utan problem. Dock gav jag henne protexin ett tag innan betessläpp och de tre första dagarna på betet.
I år ska hon föla om ca en månad och (peppar, peppar) så här långt är allt ok. Vi har dock varit extra noga med att hålla hennes hovar korta och fina och slutat helt med kraftfoder då hon är i gott hull ändå. De har fri tillgång på grovfoder.
Det är ju många gånger jättesvårt att veta varför de får fång. Personligen tror jag att vi kanske, i all välmening, stoppar i dom lite för mycket av olika kraft produkter. Vårt sto fick ju i alla fall inte fång på grund av betet.
Om vi är tvugna att få upp någon av våra ponnies i hull, har vi i undantagsfall gett korn och ev. liite havre blandat med en aning betfor. Men helst fodrar vi enbart med grovfoder och naturligtvis salt och mineraler.
Som jag förstått det är det ju inte dräktigheten som skyddar mot fång, utan diperioden. Så får man ett stoföl och har möjlighet, är det bra att låta dom gå tillsammans så länge som möjligt.
Oj, detta blev låångt!