Plöja o så bete, info tack =)
Ni som kan detta med att plöja o så mm, snälla dela med er av era kunskaper =)
Vi har köpt en liten häst gård med ett par hektar bete (ängar). Men dessa är inte brukade på många år så därför är mer än hälften sånt där som jag tror kallas "rör gräs"?! Vi ska plöja upp allt o så nytt men hur lång tid tar detta o när det nya gräset kommer hur "starkt" är det då, kan shettisar beta på det eller hur länge måste man vänta? Jag har ju en större hage där det finns bete så jag har ingen brådska att släppa hästarna på det nya sen utan väntar tills det blir bra…
TIPS, RÅD???!!!
Min arrendator sådde dubbelt förra våren, både säden och betesvall. När säden blev hög växte vallen låg och skyddad. När säden skördades växte vallen över stubben på hösten. Vallen fick övervintra i fred och så ska jag nu snart släppa på den. Det tar ett år för rötterna att växa sig så starka att den tål slitaget av betesdjur. hälsar Ulrika.G

de säger att man ska inte släppa hästar på en vall förrän ett år efter sådd, anars förstörs vallen! så mitt tips, plöj upp o så hälften i år och andra hälften nästa år.

Håller med både ett och två det man ska tänka på om man sår i skyddsgröda (vi gör det och har ett större jordbruksföretag) så skyddar det grödan plus att man får skörden. Om man sår i renbestånd så är inet vallen lika skyddad och mer känslig för torka upplever jag det som, men det är ett altenativ det med. din länsstyrelse eller hushållningsällskapet vet nog mer om att så i renbestånd :D

#3 Vad man ska blanda in Länsstyrelsen eller Hushållningssällskapet i det förstår jag öht inte. Lässtyrelsen består av en massa pappersvändare som inte har någon större erfarenhet av praktiskt jordbruk.
Om man behöver råd är mitt tips att man antingen frågar lantbrukarna som bor grannar eller att man tex hör av sig till rådgivarna på Lantmännen, eller någon annan spannmålshandlare i närheten. Dessa har både kunskap om praktiskt jordbruk samt kan sälja föret som behövs till dig.
Det bästa är att vänta till år två att släppa några djur på en nyinsådd vall så att gräset har hunnit rota sig ordentligt. Om man ändå släpper hästarna första året och inte låter dem beta det alltför hårt brukar det inte vara några problem för även om en del gräsrötter förstörs så kommer det andra att förgrena sig och täcka marken. Rekommendationen är ändå att vänta till år två med att släppa djuren där.
Om man ska så in gräset i år är det troligtvis redan försent att så in det med en skyddsgröda (iofs lite beroende på vad du bor i landet) men vårbruket har kommit så långt på de flesta håll redan så det hinns inte med att både plöja, få till en bra såbäddsberedning och så grödan och gräset. Det brukar bli en precis lika bra, om inte lite bättre, vall om man sår direkt istället för som insådd i en annan gröda. Det största orsaken till att man väljer att så in det som insådd är just för att man ska ha någon inkomst från fältet år ett också. Om du sår in det nu i vår kan du hinna med att ta en ensilage-/höskörd innan hösten.

Det kanske är så med länsstyrelsen, i vårat län D är både länsstyrelsen kunnit folk med bra kunskaper som är beredda att svara på frågor. Lantmännen är bra tips det med. Sen tycker jag inet att man ska generallisera folket på länstyrelsen! Hushållningssällskapet är ju dessutom till för lantbrukare och djurhållare.

Om man inte söker bidrag så får man göra som man vill
Be någon kunnig person att titta på vallarna innan du plöjer, om marken är jämn så kanske det räcker med att så in lite nytt vallfrö i vallen, kanske harva lite lätt på ytan innan. Det är synd att plöja gammal vall/äng om man inte måste.
Tänk på att inte köpa vallfröblandning med för mycket klöver i, helst ingen rödklöver alls till hästbete.

okej, toppen då har vi fått svar på tal :D Men håller med om att det räcker att harva om det är någon som kan kolla o se i vilket behov åkern är i. om det ska bar klöver så är vitklövern "bäst" för hästar och den är tramtålig och håller längre. Men till shettisar och andra mer fångbenägna hästar får man ju vänja på försiktigt så ska det gå bra.

#7 Precis. Söker man inte bidrag får man göra som man vill.
Tackar för era kunskaper
!
Marken måste plöjas upp eftersom det inte finns (knappt) ett enda "vanligt" gräs strå utan bara "rör gräs" på ena ängen. Kommer inte använda det som bete på 2år efter att vi sått men hur är det med gräset efter 2 år, är det mycket "starkare" än "vanligt" bete (äldre äng eller vad man ska säga?). Jag menar just för fång risk o så…. Jag är ju rent ut sagt, totalt nollställd på sånt här då jag aldrig hållt på med det innan 

En ren betes vall är lite mer power i. Har man störa hästar ston med föl så är det det bästa för dom och ger dom en bar förutsättning att hålla hull och ge di. Men vänjer man försiktigt så.. Annars finns ju green guard och jag har hört de som använder sig av den (gör det inte själv) de säger tat den fungerar suveränt men det är ju säkert från individ till individ.