Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: beteckningar-fölningar
Läst 2036 ggr
Emma-Andersson
0

Spruta igång ett sto

Ibland säger man att man sprutar igång ett sto. Vad är det man sputar in, hormoner eller?

Och hur länge efter sprutan går stoet in i brunst?

Ahnna
0

Hormon, ja. De flesta ston går i brunst 4-6 dagar efter sprutan, men det är lite olika.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Emma-Andersson
0

ok, och på et ungefär vad kostar det?

Ska man åka iväg till en seminstation eller ska man bara ta hem vet? har en seminstation i när heten med en väldigt bra vet som kommer 3 ggr i veckan.

Annette
0

Så här tidigt på säsongen är det nog inte så vanligt att spruta igång shettisston.

Ellinor Johansson
0

Jag tror inte heller det är lönt att spruta igång en shetlandsmärr så tidigt på säsongen.

Varför funderar du på att spruta igång henne?

AnnaLundin
0

Det man sprutar dem med är prostaglandin, som är ett hormon.

Jag tror, för övrigt, att man undviker att spruta igång brunst på alla ston så här tidigt på säsongen, om det inte finns speciella skäl för det. Alla (semin-)veterinärer jag pratat med detta om har avrått… Mitt halvblodssto var nämligen både svår att få dräktig och svår att se brunster på, så jag ville börja tidigt på säsongen för att hinna med många semineringar men det var ju svårt att veta när man skulle börja eftersom hon inte visade nån tydlig brunst ens mot hingstarna här hemma…

Emma-Andersson
0

#5 mitt sto är också jätte svår att se brunst på. Ska även ta ett bakt. prov på henne, så funderar på att spruta sen ta baktprov och ev behandla så att hon kanske till nästa brunst kan hon åka till hingsten.

jecki
0

Sprutade igång mitt sto förra sommaren för att hon helt plötsligt slutat brunsta. Veterinären gjorde det i samband med ett annat besök. Han gav nåt som kallas "Gulkroppshormon",tog några veckor sen var brunsten tillbaka som vanligt. Vet ej vad jag gav eftersom han gjorde andra saker med,men priset ligger nånstans mellan 100 - 300 kr kan jag tänka mej. Passa på och gör det om vet har andra ärenden annars blir det dyrare med tanke på utkörningsavgift. Lycka till