Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 1324 ggr
Milla
0

Tips om fång

Sista föreläsningen på Helsingborgs djursjukhus är nu klar och jag tänkte delge er lite vad som kom fram där.

Föreläsningen hölls av veterinär och hovslagare Anders Rickard och hovslagare Anders Malmberg.

Vad man ska titta efter på sin häst är följande:

* Späcknacke

* Fläskiga bogar, länder och kors

* Fettansamling framför skapet eller juvret.

Sen kom det fram att i gräset bildas fruktan under vår/höst, kalla nätter - varma dagar samt hårt nerbetat gräs. Hästen i sig kan inte ta upp detta ämne utan det lagras i tarmarna och då bildas toxiner som i sin tur utlöser fång.

Dom hästar som går på lösdrift med fri tillgång på grovfoder är mycket sällan dom som kommer in med fång.

När hästen är i akuta läget så är det viktigt att följande görs:

* ta bort allt foder

* ställ hästen i box med massa strö

* ring veterinär, åk aldrig upp med hästen i det akuta läget då detta kan förvära fången då du kan påskynda rotationen.

* när det akuta läget är under kontroll så åk in.

Sen var det jätte viktigt att INTE hästen rör på sig under dom första 5 veckorna, hästen SKA stå still. Detta poängterades mycket noga. Rör sig hästen kan man göra så att rotationen går snabbare.

Det tar mellan 6 - 9 månader innan man kan utnyttja hästen fullt ut igen efter en fångattack. Det gäller främst trav, ridhästar. Att det tar så lång tid är för att det tar denna tiden innan hoven får stabilitet igen. Innan dess så finns det ingen stabilitet och då kan man förvära skadan så mycket att det inte går att göra något åt.

Det kom även fram att fång ston som går dräktiga oftast mår bra MEN under sista månaderna får djursjukhuset in massor av ston som inte kan gå pga för högt tryck på hovarna.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

AnnaLundin
0

Jag vill göra ett tillägg bara:

OM man har möjlighet så är faktiskt det allra bästa att ställa hästen på en sandbädd i boxen i det akuta skedet. Sanden hjälper hästen att ställa hoven i den vinkel som känns mest behaglig, vilket oftast är "stå på tå" - vilket ju faktiskt är möjligt i en sandbädd just för att den ger stöd till hoven om den ställs så. Detta kan, enligt studier, faktiskt förhindra att hovbenet roterar.

[Billan]
0

Sand och torv ska vara likvärdigt vad jag fått veta. Däremot är halm inte bra alls ( hårt ), heller inte spån.

[daytona]
0

på tal om olika bäddar i boxen,
Förr i tiden la dom in mossa o vattnade det….mjukt o skönt, o antagligen avsvalkande.

AusaBausa
0

suverän läsning..

Underbar
0

Gud va bra kanon att läsa!

Silenos
0

Tack !

jecki
0

Jättebra information, Tack!!

Charlotte-Aveback
0

Tack Milla för att du delar med dig av denna information! Jättebra!

sonja
0

Vad du är duktig på att sammanställa och skriva. Du borde definitivt skriva lite reportage i Shetlandsponnyn också. Tror det är många här som håller med ;-)

Milla
0

Tack alla, men jag bara förmedlar det jag har lärt mig på föreläsningarna.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se