Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 1032 ggr
Charlotte-J
0

Så mycket negativt....

…skrivs här med jämna mellanrum så nu är det dags för lite positiva tankar Skrattande Kan bara beklaga om folk känner sig "jagade", påpassade och mobbade men är det ändå inte det positiva som ska överväga? Observera att jag på intet sätt tar parti för någon eller något i denna tråd utan jag vill bara skriva här att Shetlandsponnyer ändå är det bästa som finns och det faktiskt ÄR KUL med Shetland!!! Om man känner som jag skrev ovan så kanske man ska vända detta inåt i sig själv och fundera på varför det upplevs så, kanske kan man finna en förklaring till detta i sig själv. Vad har JAG gjort för att det ska behöva kännas på detta sätt, är det alltid alla andras fel eller ligger felet hos mig själv? När man funderat på detta och lärt sig av sina misstag så vet jag av egen erfarenhet att det faktiskt kan finnas en rimlig förklaring inte alltför avlägset. Och i och med förklaringen även en lösning!! Shetlandvärlden färgas idag av alltför mycket negativ energi och denna skulle lätt kunna vändas till positiv energi istället och då blir det hela mycket enklare för ALLA!!

Amor vincit omnia Kyss

[Billan]
0

Mycket bra skrivet. Håller helt och fullt med.

Annette
0

Jag har bara träffat på trevligt folk. Jag tycker man träffar på nya ansikten överallt och jag har oftast inte en aning om vad det är för folk jag pratat med Glad.

Charlotte-J
0

Tycker också att man mest träffar trevligt folk, men just detta negativa som både pratas och skrivs det är det jag menar Glad Jag kanske är naiv eller rent av korkad Flört men i alla fall jag vill ju att det ska vara trevlig stämning både när man läser här och träffs i verkliga livet. Och i verkliga livet funkar det ju men här skrivs det så mycket tråkigt emellanåt. Och nåt att fundera över; Vad är egentligen en sanning! Är sanning enbart något som för mig är upplevs positivt eller är det även något som jag kan uppleva negativt? En person jag känner kommer ofta med sanningar som kan svida rätt rejält, men hur som haver så har hon i slutändan rätt Flört Eller hur C!  

Det jag menar är (som jag fått upprepat för mig ett antal gånger när jag själv stoppat huvudet i sanden och tyckt synd om mig själv) vänd inte allt negativt mot dig själv, använd det till något positivt istället. Lär av dina misstag!

Jösses vad präktigt det blev men jag vill bara lätta upp stämningen lite!

Amor vincit omnia Kyss

Annette
0

I så fall är jag gärna både naiv och korkad GladFlört.

Sedan är väl i synnerhet vi kvinnor väldigt bra på att analysera sönder saker och ting också. Man kanske skulle lära av männen, ryck på axlarna åt det mesta ;)

Charlotte-J
0

#4 Exakt Anette, det är det jag menar utan att få fram det så bra som dig. Ryck på axlarna!!!

Amor vincit omnia Kyss

PP
0

Jag tycker nog oxå att det ett tag tillbaka varit lite tråkig attityd här på forumet. Jag reagerar kanske mest på allt felsökeri, framförallt i alla trådar som har med körning att göra men det förekommer även i andra ämnen.

Det är ingen konst att hitta fel om man letar, men hur många kan egentligen identifiera det som är bra? Just vad det gäller körningen tycker jag det är jättetråkigt att folk ska känna sej tvungna att be om ursäkt för snart sagt allt innan de publicerar bilder. Jag är själv ganska ny inom körning, men är vansinnigt imponerad av hur vänliga, positiva och "förlåtande" riktigt körfolk är. Skulle vara trevligt om lite av den inställningen kunde få spira även här på forumet, tycker jag…

sonja
0

#6 Vi har tänkt samma sak. :-)
Har ibland lust klä på hästen en "skitsele" o rockard o lägga in bild, bara för att provocera. Men jag vågar inte. Förresten så har jag ju bara fin välanpassad, så gott som skräddarsydd utrustning. Oskyldig

#0 Du har så rätt.

Annette
0

#6, 7. Är inte detta samma för alla diskussionsforum? Folk blir sågade jäms med fotknölarna även på tex Ridsport iFokus. Och det är inte av de som verkligen kan, utan av de som tror sig kunna.

Midlingur
0

#6 Jag brukar kommentera i körtrådar, främst då utrustning. Jag hoppas inte att det känns som att jag hoppar på någon. Är det någon som känt så, så ber jag om ursäkt.

Ahnna
0

#9 Säger som du. Jag kommenterar ibland i körtrådarna, och försöker svara så sakligt jag kan på de frågor som ställs. Men ofta är det ju "skitselar" och "skitvagnar" som visas på bild och ägaren frågar vad som bör ändras på. Om man då svarar ärligt att det inte är någon bra utrustning de har köpt så är det ju bara sanning, inte ett påhopp. Jag är i alla fall inte ute efter att såra någon, men ibland är ju inte sanningen så rolig.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Underbar
0

Håller med allt!:D Det ska vara kul med shetland och det är det också. Jag har bara träffat trevligt folk inom shetland i alla fall:D

De flesta är hjälpsamma, ger bra tips och råd.

VeronicaP
0

Instämmer :-)

SannaHolmgren
0

Ofta när man läser i trådar som blir tråkiga så är det någon som missuppfattar ett inlägg och tar det personligt. Det är då den personen svarar i försvar och aggressivt som tråden oftast spårar ur. Det är så lätt hänt och drabbar alla någon gång som har hjärtat på rätt ställe.

Ett forum är till för att kunna diskutera om samma intresse, och blir det då bara tomt kallprat så blir det inget intressant forum. Alla kan inte tycka samma och det är inte meningen heller. 

Ang om körtrådarna. När jag inte hade körhäst så trodde jag att det bara var att spänna för med vilken sele som helst och åka.  Har själv varit med och totalförstört en fin ponny pga fel selning, tyvärr. Men man tror att man vet. Speciellt då när ägaren hade haft körponny i flera år. Började pga det försöka ta reda på varför ponnyn reagerade som hon gjorde och blev intresserad av körning på samma gång. Det mesta om selar och selning har jag lärt mig på forum. Och än finns det mycket kvar…

Madelene_Udd
0

Hemligheten med såna här forum tror jag är 2 saker, dels att man själv TÄNKER efter före och inte skriver saker i stundens hetta som tar hårdare än man tänkt sig och dels att man tänker på hur man formulerar sig så att man kan ge "konstruktiv kritik". Och inte bara säga att DU (obs exempel….) gör fel, du är idiot som inte gör som jag gör med hästarna osv osv…

Alla har sitt eget sätt att sköta sina hästar och så länge det inte handlar om vanvård så tycker jag att man INTE skall lägga sig i!

Ber någon om hjälp skall man givetvis hjälpa till så gott man kan eller hänvisa till någon som kan mer och känner man att det bara är okunskap så kan man försöka ge hintar och "knuffa" personen i rätt riktning, men går man in och försöker styra med hela handen så tar det snabbt hus i helvete!

Var en ganska bra artikel i detta ämne i Ridsport för ngt år sedan, sammanfattningen var väl ungeför så här: Säg något elakt om mina ungar, min karl eller min bil, Whatever?! MEN säger du att min häst har minsta lilla brist så exploderar jag!!!

Själv försöker jag att ha en förlåtande inställning och till sist är det viktigt att låta Gammalt vara glömt….. Att älta och dra upp gammla groll mår man bara dåligt av!!! Se framåt och ha roligt med era ponnyer!!!

Kramar Madde

IdaT
0

En annan sak är väl också att stor del av människans kommunikation består av tonfall och kroppsspråk, och på internet försvinner dessa två saker, vilket gör att man lättare missuppfattar varann.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Kratern
0

Jag måste få säga en sak….

Ett dåligt rykte (skitsnack) tar 10 gånger längre tid att ändra än ett gott rykte. Flört

Svårt alltså för en person som drabbats av en massa skvaller och rent skitsnack.