Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 475 ggr
ThiffannyJ
0

Säkerhet!

Hörde på radion i morse (Rix morgon zoo) att de tre tagit hem en varsin tidning och refererade lite kring dessa tidningar.

Roger hade fått Häst magasinet (tror jag det var) och refererade lite om vad som stod där om just med säkerheten vid tävlingar, och mycket tycker jag man kan ta med sig när man kommer till en shetlandsutställning.

Bland annat så läste han upp att man ska tänka på längden på spöet, så man inte kommer åt andra hästar, man ska INTE samlas i klunga vid in och utsläpp (tycker personligen detta är ett problem vissa gånger). Väldigt vanligt att man har publik på uppvärmningsområdet och hästar i publikens område, och mycket mer.

Har ni något som ni tänker på som man som både publik och utställare ska tänka på? Kanske vore bra om man kunde få med detta i katalogen?

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Mmia
0

Kankse något att tänka på nu när det är hingstpremiering då det står väldigt mkt folk där vi som har hingstar vill värma upp sin häst och inte vill gå för nära andra hingstar för att undvika bråk mellan pållarna. Det är ju så trångt med plats ändå.

= publik på läktare.

+ att dom som har barn, håll reda på dom så att dom inte springer o skrämmer hästarna. Det händer ofta att dom springer på läktaren fram o tillbaka och hästarna blir skrämda.

Anette
0

Håller med ovanstående. Ibland kan man se lekande barn, barnvagnar, hundar och hästar i en salig blandning….Förvånad Och det är ett under att det inte händer något. Även om man har i sitt tycke världens snällaste pålle så kan de ju ändå bli skrämda av en eller annan anledning. Tycker det vore bra om publik har tydligt anvisad plats och inte blandar sig med utställare/hästar i onödan.

VeronicaP
0

Tycker en av de värsta sakerna är när folk går för nära varnadra med hästarna även om det kan vara sto , jag har sagt ifrån några gånger tex att de inte behöver gå så närma för min häst kan ju faktiskt sparka även om den aldrig har gjort det innan men man vet ju aldrig.

Hanna-D
0

Det största problemet (och faran) i mina ögon är alla barn och hundar som lämnas vind för våg på utställningarna. Det är så lätt hänt att en ponny kommer åt barnet på ett eller annat sätt.

Ahnna
0

Personligen tycker jag att det är enklast när bara hingstarna är inne i ridhuset, eftersom de flesta som har hingst vet hur farligt och irriterande det är när man kommer för nära en annan hingst. Men att komma in med en hingst när det är ston och valacker inne i ridhuset också brukar vara lite av en pärs ibland. Just att vissa har en förmåga att campa precis innanför dörren innebär ju en fara, eftersom man inte hinner se att det står en ponny en halvmeter åt höger eller vänster när man kliver in. Ofta är ju ljuset inomhus sämre än ute också, så man är ju lite "blind" under den första sekunden också…

Jag säger nästan alltid till när folk kommer för nära, annars gör min grabb det! Oskyldig Oftast får man gensvar, men ibland blir jag förvånad över hur många gånger samma "ekipage" kan stryka förbi mig trots att jag har sagt ifrån ordentligt. Vill de kanske att man ska tappa fokus och komma in med en stirrig ponny i ringen? Man undrar ju ibland…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

jojjehanna
0

Håller med om detta med barnvagnar, småbarn, hundar, fikakorgar etc huller om buller mitt bland hingstar. Är förvånad över att det inte hänt otäcka olyckor på avelsvärderingar mm.

QuickStep
0

hmm kanske ha tydliga avspärringnar… ?
med skylt.. publik, hästar?
Sätt upp hinderstöd med band emellan som skiljer kanske smala vägar m.m på väg till ridhus eller bana utomhus..

Annette
0

Fotosamlande fruntimmer kanske är en fara, för då vill man katten inte sitta på läktaren Generad.

RebeckaKihlberg
0

Jag får också ta och hålla med om att just hundar och barn kan vara "ett problem", det ska så litet till för att en olycka ska hända.
Nu sysslar vi visserligen med små hästar, men det kan skada nog så mycket…man ska ju ta lärdom om allt som hänt, ex. olyckan i Åstorp för något år sedan.

Dom senaste hopp/dressyrtävlingarna jag varit på så har det varit väldigt tydligt utmärk var pupliken ska vara och var hästar ska vara, samt att man inte får vistas på framridningen i onödan osv.

"Better safe than sorry"

Gazper
0

Bra att detta tas upp. Har själv blivit förvånad över att man har barn o barnvagnar inne i ridhuset bland ponnyer. Ha tydliga avgränsningar för publik och ponnyer . Även om man kan vara inne i  ridhuset och inte bara på läktaren ska publiken hålla sig på sin sida. Inte bara vid visningsringen. Bra om det finns en plats att värma upp på, som vid ridtävling, en framridningsbana, som även den är avgränsad . Jag har inte varit med vid så många utställningar men jag har sett bra och dåligt äkerhetstänkande. Grundtanken bör vara att ponnyer ska vara för sig, publik för sig och inga barn runt ponnyerna när man väntar på resultat m.m . Vad man sen gör runt den egna transporten är en annan sak. Men ett Grönt kort , även för utställning, vore inte dumt.

Kris_J
0

Jag och min lille Wacker var nära att bli träffade av ett sparkande sto som passerade oss för nära, mkt otrevligt. Så även om man själv försöker hålla avstånden är det inte säkert att andra gör det. Någon annan blev sparkad av en valck vid passge, om jag fattade det rätt hade inte denna person någon häst utan promenerade förbi.
Ston med föl kan ju vara riktigt arga,  ofta ser man publik som gärna vill klappa fölet.

Åstorp som 9 nämner är något man skall ta fasta på, olyckan i sig är tragiskt, men den blev en väckrklocka för arangörer. Som arrangör skall man tänka sig för väldigt noga hur man löser säkerhetsaspekten, det är inte helt lätt. Det tråkiga är att en del blir sura om man påpekar att man tycker att de inte skall gå så nära tex eller att ett väldigt litet barn går omkring ensam med en häst.

Länk till vad lite om Åstorpsfallet om någon missat det:
http://www.newsdesk.se/view/pressrelease/161002

Veritas odium paretFörvånad

millus
0

Jag instämmer med föregående talare, små barn har inget i ridhuset att göra när det är en massa ponnyer där. De som är där är nog vana att springa hemma runt deras hästar och deras hästar är vana vid just dessa barn.

Mina hästar är också vana barn som grejar med dem, men just vid utställning så är de uppspelta och kommer det ett barn(eller för all del en hund) nära bakom så vet man inte om det smäller! Även om de aldrig någonsin sparkat förut!

VeronicaP
0

Jag ska helt ärligt erkänna att mina barn har faktiskt inte fått åka med när de varit riktigt små just för att jag tycker att det är inte så lätt att hålla koll på dem hela tiden om man ska visa själv också och tyvärr är det väl ofta så att barn som är vana vid hästar kan bli lite oförsiktiga.

Men instämmer och jag gillar väl inte alla hundar alltid heller det är helt okey med de som kan hålla koll på sina men det är väldigt många som inte kan göra det heller utan de går runt med dem bland hästarna och stör..

Kris_J
0

Mina pållar är inte vana vid hundra överhuvudtaget med ett eller två undantag. Mitt ena sto skolle gladeligen sparka en hund som nosade henne i hasorna och jag klandrar henne inte för det. Men det skulle bli ett herrans liv om en sådan situation skulle uppstå på en utställningsplats. Det har hänt att jag varit ute och kört henne och grannens lösspringande lilla terrorist nosade henne i hasorna, det small direkt. Synd om hunden men väldigt oansvarigt av grannarna att ha hunden på drift.

jojjehanna
0

#8 ja jag kan känna mig lite träffad men å andra sidan håller jag ev barn på behörigt avstånd och har ej med hund…

PP
0

#7 hmm kanske ha tydliga avspärringnar… ?

Tyvärr, hjälper inte ens det… Vid Rix2005 gjorde jag en tydlig fålla (!) för publiken med anslag om att där fick inte några hästar vistas. Ändå blev vi tvungna att flera gånger under dagen be folk lämna avgränsningen med sina ponnyer.

Jag undrar förresten om det inte bara är i shetlandskretsar man ser folk sitta vid ringside med ponnyerna nonchalant betandes runt om i slakande grimskaft..?

Alltså, jag kan ha viss förståelse för att folk beter sej okunnigt vid t ex ponnyridning (har varit med om en pappa som glatt hivade upp sin unge på min ponny bakifrån så snart han tagit mark efter att ha backat ur transporten…) då de kanske är hästovana och helt enkelt inte vet bättre. Men det stör mej något fruktansvärt när "hästmänniskor" själva är lika oansvariga.

Jag har ju själv tillhört skaran "fotosamlande fruntimmer" som refereras till i #8, men tycker nog att den samlingen inte direkt hör till dem som brukar "fula ut" sej. (Subjektiv?) Däremot blev jag sparkad en gång, när en hingstägare prompt skulle leda sin häst emellan mej och objektet för fotografering, en annan hingst. Kändes kanske inte direkt sådär jättesmart… Det gick bra (kameran var utom räckhåll), men det som gjorde mest ont var att personen ifråga inte ens frågade hur det gick eller bad om ursäkt för sitt, i mitt tycke, oansvariga beteende. När man fotar shetland sitter man ju dessutom oftast på huk = vitala kroppsdelar i farozonen även för en liten shetlands hovar….

Kratern
0

#16 Däremot blev jag sparkad en gång, när en hingstägare prompt skulle leda sin häst emellan mej och objektet för fotografering, en annan hingst.

Herregud….ja, man ska aldrig sluta förvånas.

Hästägarna är ju inte ett dugg bättre än "barnägarna".

Annette
0

#16. Jag hoppas att jag inte heller har fulat ut mig, trots att jag oftast går där publik inte borde vara. Men vill man fotografera så vill man ju vara nära.

Det är inte bara i shetlandskretsar man blir förvånad över bristen på säkerhetstänkande.Var på en lokal ponnyutställning för några år sedan. Där ledde en liten unge, 4-5 år, runt på familjens unghäst, tror det var en Welsh. Hästen gick förstås dit den ville med ungen hängandes i repet. ett under att ingen olycka hände.

Milla
0

Så som man hade på Frillesås i år var kanon för där kunde du inte komma in med hästarna där folket satt.

HUndar tycker jag inte hör hemma på en hästutställning inte i ett ridhus i alla fall.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

VeronicaP
0

Det värsta jag var med om en gång det var när jag tävlada i hoppning och skulle rida mot första hindret , precis ett galoppsprång innan så flyger det upp en hund på läktarkanten och skäller värre än värst , kan tala om att det var mer tur än skicklighet att jag inte ramlade av, kunde gått jätteilla och ägaren med hunden smet iväg rätt snabbt från läktaren.

Peppe
0

vad hände i åstorp? har läst länken men det står bara att hon blev ganska allvarligt skadad, inte vad som hände…

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Kris_J
0

AnnaLundin
0

Här är en tråd i ungefär samma ämne som jag startade i somras:

http://shetlandsponny.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=b38b22cd-7c99-47c8-87b7-405b9803fa87 där finns även länkar till mer information om olyckan ifråga.

Madelene_Udd
0

# 21 I korta drag så vad det hästar och folk om varannat i en ryttargång eller likanande. Pga av ösregn så var där lite trångt, många som ville komma undan regnet. En kvinna blev sparkad så illa att hon blev blind. ( om mjag inte minns fel, hon kan ha fått andra skador också..)

Peppe
0

okej tack… men trist med det som hände

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

PP
0

Var det inte så att det satt lappar på dörren till ryttargången att man inte fick vistas där (i Åstorp)? Som arrangör känns det lite svettigt att man kan hållas ansvarig för människors dåliga omdöme när man ändå försökt sätta regler…

Sen är det förstås alltid tragiskt för de drabbade när svåra olyckor sker.

AnnaLundin
0

#26 - Just att man inte ska lita på folks omdöme, enligt domen i tingsrätten, gjorde att jag blev lite "trött" när jag läste kommentarerna i den tråd jag länkade till ovan (#23), att sunt förnuft måste råda. Det gör det ju bevisligen inte…

Det råder visst delade meningar om huruvida det fanns skyltar på dörren vid det aktuella tillfället. Men en hästmänniska borde ändå begripa att man inte ska vistas bland en massa okända hästar i ett trångt utrymme…

Och vad gäller shetlandsponnyer så tror jag faktiskt att många glömmer bort att de är hästar även om det är små, att det faktiskt kan hända olyckor även med shettisar.

VeronicaP
0

Alltid när vi har varit i Åstorp på hopptvälingar så har det suttit lappa i ryttargången och jag tror inte att det eg var annorlunda denna gången, men det verka ju inte hjälpa när man kan bli dömd ändå .

Underbar
0

Gillar inte att det att det är så mycker barn övet allt, i fall dom blir sparkade. 

Hålla avstånd!, olyckor händer även med shettiar.

#19 Ja det var kanon, tills en kvinna inte orkade gå runt och nästan välte hindret. Det hade inte varit roligt att få det hindret få fötterna.

Annette
0

Eller så kan man vara lika klantig som mig Fundersam. Jag skulle verkligen behöva ögon i nacken.

Kris_J
0