Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 13-bruks
Läst 2585 ggr
[Nesslan]
0

Dressyrtömkörning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte att vi kunde prata om Dressyrtömkörning i allmänhet här, men har en fråga som jag gärna vill ha svar på.

Ska pannluggen och svansen vara flätad när man tävlar i dressyrtömkörning? På klubbenshetland.se står det att manen gärna ska vara i inbakadfläta, men ska man ha svansen också i inbakad och pannluggen knoppad eller vad tycker ni? :)

Är det något annat som ni vill dela med er av, träningstips mm? (: 

Skickar med en liten bild på Golden, bilden är från i våras och hon har utvecklats mycket nu i höst :) Gör jättefina skänkelvikningar, öppnor och mellantrav.. (:

sara-ek
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är ju lite efter som vanligt men den här tråden måste jag ju bara kommentera då min och ena hästens bästa gren är ju dressyrtömkörning;)

Manen ska vara flätad för att dommaren ska kunna dömma hur ponnyn går. Om man vill ha svansen flätad eller ej får man nog öra som man vill med:) Själv har jag inte mina ponnyer konoppade i pannluggen för at dom ser så roliga ut då;)

tilja
0

Vilka fina ekipage!

Jess
0

Oj skänkelvikningar och öppna, det är ju lite småknepigt att få till när man tömkör tycker jag. Vad duktiga ni är! Själv ska vi fortsätta att träna, öva och ha roligt!Flört

Ahnna
0

Pernilla Persson, hjälp till här! Du som kan… Sa vi inte att svansen skulle vara utstläppt? Eller var det valfritt? Samma regler som för uppsutten dressyr?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

sara-ek
0

Jsa det kan vara lite intressant o veta om man absolut inte får ha svansen flätad i dressyr då man tömkör.

PP
0

När vi sammanställde RKS tips för dressyrtömkörning, sa vi att reglerna ska vara så lika den ridna och körda dressyren det är möjligt. Vad det gäller flätad man så stod det i TR (riden dressyr) att det var tillåtet men inget krav. Jag har faktiskt inte kollat vad som gäller för flätade svansar…

Förstår jag er rätt att ni menar flätad "svansrot" som man kan se på ridhästarna ibland, så kan jag inte tänka mej att den domaren (eller arrangören) finns som skulle ha något att invända mot det. En helflätad svans däremot tycker jag personligen vare sej förhöjer det allmänna intrycket på ekipaget eller skulle vara till någon annan fördel. Fast jag har svårt att tänka mej att något förbud mot detta kan finnas i TR… Fundersam

Vad det gäller RKS och t ex våra brukstävlingar i Shetland Nord (vågar inte uttala mej för SSS och de övriga lokalföreningarna), så är det ju så att de är lite av förberedande tävlingar/prova på där det viktiga är att man är med och har roligt med sin ponny. Det är alltså inte meningen att någon ska bli utesluten eller liknande för något så harmlöst som en fläta. Flört

I sammanhanget kan det kanske vara på sin plats att påpeka att detta gäller för våra tävlingar efter svensk modell. Anordnas det engelska bruksklasser, så ska ponnyn vara så naturell det bara är möjligt, alltså inte ens manfläta i dressyren. Rent personligen är det så jag själv tycker shetlandsponnyn gör sej bäst. Men det betyder inte att jag vare sej vill eller tycker att någon ska bestämma över hur andra ska göra.

Ahnna
0

#6 Alltid så diplomatisk…! Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[Nesslan]
0

Tack för alla svaren! :D