Stulna ponnyer
I Finland har 5 shetlandsponnyer och ett islandsföl hittats som förmodligen är stulna. Bilder på dessa ponnyer finns på SSS:s hemsida, www.shetlandsponny.se. Om någon har någon information om dessa ponnyer ber vi er att höra av er till någon i SSS styrelse. Kontaktuppgifter går att hitta på föreningens hemsida.
/Rebecka Svensson

vilken hemsk lera dem står i!
usch vad hemskt.. Känner dock inte igen någon av dem eller hört nått men jag ska kolla runt iaf.

Vad skönt att de omhändertog hästarna direkt o efterlyser ägarna. Tyvärr finns en marknad för stulna ponnyer i Finland, en shetlandsponny utan papper är betydligt mer värd där än här.

Tragiskt, hoppas att någon känner igen hästarna, jag hade hoppats hitta en avkomma till vår hingst som stals ur sin hage för snart 2 år sedan.. tyvärr ingen av dessa hästar
Är de inte chippade ??
Har ni kontakt med dem där ponnyerna finns. Det bruna stoet är har ganska stora likheter med min uppfödning Blimunda som är såld till Finland. Hon är iofs chippad, men har ett väldigt enkelt kännetecken - en vit fläck på framsidan av ena skenbenet bak. Det går inte att se på bilderna som ligger ute ifall det finns något sådant.
Hej Anna!
Man blir så arg när sådant här händer! Hur kan människor!?
Känner inte till de här omhändertagna ponnyerna alls och inte omständigheterna heller, men jag förstår din oro Anna.
Talade med vår stallägare som känner Hippotekets Blimundas ägare. Hon tog kontakt med henne och frågade hur det är. Svaret kom nyss: Blimunda ägs fortsättningsvis av Riitta Riikonen i Kestilä. Hon bad hälsa att stoet är fortsättningsvis där hos henne och mår bra. Fölade i fjol (hingstföl efter Almnäs Ulex), men är inte dräktig i år.
Så det är inte Blimunda på bilden alltså. Skönt att veta eller hur?! 
Ha en bra dag!
Hoppas ponnyerna hittar sina rätta ägare!
#6 - det var skönt att höra! Jag bara såg en viss likhet…
Hälsa till dem!
Blimunda & Riitta fick hälsningarna och hälsar tillbaka 

I artikeln står att de här ponnyerna kom till Finland den 12/4.
Vad bra att du la ut det på SSS sida Rebecka! Hoppas någon känner igen ponnyerna.
Tycker att den bruna valacken är väldigt lik Pysen som stals för flera år sedan. Är det någon som har kontakt med Kritos från Buke och kan skicka henne länken?

Det är på pricken likt Pysen. Har mailat sss styrelse får se vad som händer.
Är alldeles uppskärrad…….kan det vara???
#12 håller tummarna för dig att det är Pysen!!! (och att du hittar din andra shettis åxå!!)

AHA! Fick panik och blev tvungen att ringa istället. Man vet ju aldrig hur länge ett mail kan bli liggande.
Så nu har jag ringt en i styrelsen som skulle kolla upp om de är kollade efter chip.
Jag är skakis!
Sitter nu och försöker övertyga mig själv att det inte är min älskade Py. Så att jag inte ska ramla ner i avgrunden igen om det inte är han.
Är det du som är Kritos?
Jag har mailat dig tidigare idag från Buke men såg att det var längesedan du var inloggad, men vad skönt, då vet du om att det finns hopp iallafall! 

#14 Håller tummarna för dig att det är din kille!!
Och jag hoppas verkligen att alla pållar kommer tillbaka till sina riktiga ägare!

Hallonqvist: Jo jag har fått ditt mail och passar på att tacka för att du hörde av dig. TACK!
Skulle vilja skriva mer men min hjärna är kaputt, tror den brann upp när jag såg bilderna.
Inte för att vara en glädjedödare, men Pysen och ponnyn på bilden har inte manen likadant delad… Sånt brukar sällan förändras med åren.

Hoppas nån anna kan ta hand om dom snart iallafall för i den där jä…hagen kan de ju inte stå.
Inte ens grisar vill leva i sån lera!
Jag förstod att dessa ponnyr kommit till Finland direkt från Danmark via Sverige. Alltså dom har alla 5 stycken (två ston som snart ska föda, två unghingstar och en valack) åkt i samma lilla trailer utan mat och vatten ända från Danmark till Finland, utan att lastas av imellan. Så ifall det är Pysen så har han i så fall först hamnat till Danmark.
Hoppas vi snart får mer info om ponnyrna!

*18 Jag har sett det och vis av tidigare erfarenheter så har jag inga större förhoppningar. Lär dock inte få en blund i natt eftersom sånt här river upp gamla sår.

Otoligt nog så somnade jag som en stock i går men då har dottern tjorvat hela natten istället så jag har ändå inte fått sova. Sista tänderna är på väg och hon har det så besvärligt i munnen, stackarn!
Hur som helst så har jag lugnat ner mig och känner mig rätt så stabil. Var ute i stallet i går kväll och pysslade om mitt arabskrackel och jag måste säga att det inte finns nån bättre terapi än hästar.
Sannolikheten att det skulle vara Pysen är ju väldigt liten men hur som helst så vill man ju gärna att de kollar efter chip på alla hästarna. Tycker det är fruktansvärt att hästar hanteras på det här viset och shettisar/små ponnier verkar ha samma status som katter. Slit och släng prylar!
Ja, är det ingen som har kollat om de har chip? Om det är hästar med papper från början är de förmodligen chippade, i varje fall islandshästfölet. Både i Danmark och Sverige är det obligatoriskt med chippning av islandshästföl innan de är avvanda.

I SIF (svenska islandshästförbundet) registreras varje häst inkl. chipnummer och andra uppgifter i en internationell databas. Även i SSS´webbstambok har jag sett nummer på hästar som är chippade.
Visst stämmer det att folk inte skickar in sina papper, det är ett problem även hos oss som vi försök lösa genom rejäla extraavgifter om man inte skickar in papperna samma året som fölet är född.
Med den nya bilden att jämföra med kan jag inte sluta låta bli att tycka dom är väldigt identiska. Förstår vilken berg och dalbana det måste vara att slitas mellan hopp och förtvivlan hela tiden, jag håller alla tummar och tår så hårt jag kan och hoppas att du snart får besked om dess chipnummer!

Vad tiden går sakta………
Talade just med Maura Tuomi, som var med polisen, tullen och veterinären i hamnen då när transporten kom i hamn. Hon bad mig ge er mer info. Det var alltså tack vare henne som fallet kom till myndigheterna.
Alla fem ponnyr är av samma typ, ganska små typ 90 cm. Före dom kom till Finland annonserades det om dom på en finsk sida och enligt den infon är det frågan om följande ponnyr:
- 5 år gammal brun valack
- 3 år gammal brun valack
- 3 år gammal svartskäck hingst
- 8 år gammal fuxskimmel dräktig sto
- vet ej ålder dräktig fuxsto
Så texten på SSS hemsida är fel och dessutom är antagligen det dräktiga fuxstoet bytt emot en ung fux. Den nya fuxen är alltså på bilden på SSS hemsida. Nämligen fuxstoet var sålt redan före ponnyrna kom i land. Myndigheterna förbjöd importören att sälja eller flytta ponnyrna så därför har importören antagligen varit i smyg och byta fuxstoet emot en annan fux och trott att ingen märker skillnaden. Polisen undersöker och söker för tillfället fuxstoet.
Då när ponnyrna kom i land, var dom stackarna som i en sardinburk då dom var tätt inträngda i en liten trailer. Ifall man skulle ha öppnat luckan i hamnen, skulle ponnyrna trillat ut. Därför kördes ponnyrna först bort från hamnen till ett lösdriftstall var dom kunde tryggt lastas av. Det var Maura sojm körde bilen, för flickorna som importerat ponnyrna hade ej körkort till trailer. Stackarna hade alltså inte fått mat eller dicka alls på en lång stund, som jag redan skrev tidigare.
Veterinären fick ett annat brådskande fall och kunde ej komma till lösdriftstallet. Därför har ingen än kollat om ponnyrna är chipmärkta. Men Maura och veterinären är på väg dit så snabbt som möjligt.
Men de tror ej att det är frågan om stulna ponnyr, utan bara billiga ponnyr utan pass som någon i Danmark sålt vidare.
Minst två av ponnyrna hade förresten sommarexem så det är säkert därför dom kliat sig som #27 skrev.
Meddelar mer strax då jag hör nått nytt!
Förresten vilken storlek är Pysen?
Fick besked från Paula V att de skulle försöka scanna dem i morgon, det är tydligen rädda/lite vilda ponnyer.
Veritas odium paretFörvånad
Jo importören annonserade om att de är snälla, friska, inridna (dom äldre) ponnyr, men i verligheten är de stackarna allt annat än det..

Pysen är slutmätt till 102,5cm.
Stackars djur! 

Jag har inte hört nått än, men jag tvivlar på att det skulle vara Pysen. I fall de inte ljugit om åldern?!
När Pysen skulle ålderbestämmas så hade faktiskt veterinären lite problem med det. Fick ingen förklaring varför men hon trodde att han var mkt yngre än vad jag fått veta. Efter att grävt runt i hela munnen ett bra tag så beslutade hon sig ändå för att han var född det år som var angivet.
Nä nu svamlar jag ju bara! Dags att krypa ned i sängen.

Fortfarande inte hört nått.
Sitter och jämför bilder och konstaterar att det är mycket som är likt Pysen. Ögonen, öronen, svansen, de spinkiga frambenen ja allt. Det är manen som misstämmer men samtidigt ser den väldigt avnött ut och så saknas det lite…..hrm…hull.
Men sånt här är skitsvårt att avgöra på endast ett foto. Önskar det fanns fler.
Man blir ju frusterad i sådan här lägen och undrar vad dom väntar på däruppe. "Ska det vara så svårt att läsa av chip" typ…
Men vi får hoppas att utredningen pågår och att någon kontaktar dig snart, om det är styrelsen eller vem det än nu blir, så att denna långa väntan får ett slut.
Tänker på er varje dag. Det är min stora fasa att hitta en box tom på morgonen. 

Har fortfarande inte hört nått. Har provat ringa idag men jag antar att folk jobbar/pluggar och dylikt. Själv är jag hemma med magsjukt barn och det är ju inte så skoj.

Väntar vidare…..och hoppas att de inte gör som de gjorde med shettisarna som de stoppade på väg in till Norge. 
det låter som att jag inte vill veta vad dom gjorde med dom…..

Det är inte Pysen!

Beklagar att det inte var din Pysen
Men hoppas att ponnyerna kommer till sina rätta ägare så snart som möjligt.

Jag hade nog blivit mer förvånad om det varit Pysen. Mitt liv är aldrig så enkelt.

#42 nu är jag lite vilse….Är din Pysen borta/stulen eller vad? :(

Ja! Aug 2005 gick någon in i mitt stall och stall mina hästar Pysen och Ella. Sedan dess är de spårlöst borta.
Hur gick det med ponnyerna som var påväg in till norge?
Vet att min granne var involverad i det där läst nån annons och ringt och det fördes sig väldigt mystiskt till då de skulle kolla papper så fanns det inga sen fick gubben i lastbilen väldigt brottom. Hann dom kolla upp vad det var för hästar? Vems dom var, vart dom kom ifrån?
Vet att polisen kollade med grannen när han gjorde sin anmällan, men sen har det varit tyst :(

Tyvärr så hamnar stulna ponnyer längst ner på polisens prioriteringslista. Dumle och Mironja stals i augusti 2005. I maj 2006 hörde en kvinna av sig, hon hade köpt Dumle till sin dotter , men sen insett att ponnyn var stulen från Sverige. Jag lämnade alla uppgifter från kvinnan till polisen direkt. Det tog dem sju månader att kläcka ur sig att de inte kunde göra något då ponnyn fanns i ett annat land.

#45 Menar du de som först blev upptäckta i en lastbil utanför ett hotell? För de var väl de hästarna som senare slaktades när de försökte smuggla in dem i Norge.