Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 11-skötsel-hästhållning
Läst 739 ggr
Ticka
0

Klippa eller inte klippa?

Minishettis som är året gammal och har väldigt tjock päls "han ser ut som ett maskrosboll". Är det hädelse att klippa honom i sommar och om, hur? Vad är passande och praktiskt?

Milla
0

Jag säger bestämt nej, till sommaren har han ju sommarpäls och han ska ju inte jobba så aboslut nej.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

ThiffannyJ
0

Skulle heller ALDRIG klippa en 1 åring, pälsen kommer av ändå, var på och ngo med en skrapa eller nått. Den tjocka pälsen som du upplever är fölpäls, och jag tror faktiskt att de behöver den.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

dajmie
0

#0. Klipper du henne kommer du ur fas med pälsen, dom blir inte fina när det växer ut, oftast sätter dom ny vinterpäls under Sommartid, jag har tyvärr gjort dom här missatagen allför mycket, men man lär sig ju av sina misstag.

VeronicaP
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag klippte min gammla 23 åriga new forest häst när han slutade fälla på sommaren , men endast därför.

Fäller de så ska man absolut inte klippa, vi klipper ju inte ens våra tävlingshästar efter nyår.

Det är Dee i mitten men man ser även på den främsta ponnyn att inte den heller är klippt *ler*

AnnaLundin
0

Fjolårsfölen brukar kunna se ut som ullbollar så här års.

Ta träckprov så du vet om han behöver avmaskas och mot vad, ge lite extra B-vitamin och se till att han är i bra hull så ska du se att pälsen börjar rasa.

Ticka
0

Han får extra B-vitamin mm. Samtliga hästar har träckprov inskickat.  

Jag började fundera efter som han svettas i så mycket. Jag borstar och borstar och det är päls överallt… men lika mycket tycks sitta kvar på hästen. 

Men då ska jag låta maskrosbollen fnosa vidare. Tack så mycket för er kunskap och goda råd. 

Mvh/ Ticka

Kris_J
0

Min välnärda ettåring var färdig fälld i september förra året…..han fällde aldrig någon fölpäls under sommaren han föddes. Han är iofs sent född (slutet av juli). Nu som tvååring fäller hanför fullt just nu.

Jag upplever att de fäller väldigt olika, mina ponnyer har sina personliga fällperioder som varierar mellan individerna. Men varje ponny fäller ungefär vid samma tid varje år.

Veritas odium paretFörvånad

[Teddy]
0

Säger som de andra - KLIPP INTE!